2.11.2018
Pád letadla do lidí - cvičení Ve čtvrtek 1. listopadu 2018 proběhlo na letňanském letišti cvičení složek integrovaného záchranného systému v součinnosti se službou AFIS letiště pro případ, že by během leteckého programu airshow došlo k mimořádné události - pádu letadla mezi diváky. Byli jsme u toho.
Letová ukázka letounu MiG-21MF končí mimořádnou událostí - letoun padá do davu přihlížejících diváků. Na místě jsou desítky zraněných, letoun hoří, návštěvníci letecké přehlídky zoufale shánějí poblíž místa dopadu své blízké. Na letecké přehlídce jsou přítomni zdravotníci, ti však událost takovéhoto rozsahu nemají šanci efektivně řešit. Na místo události musí co nejdříve dorazit jednotky integrovaného záchranného systému. Oznámit co nejrychleji událost na linku 112 je úkol pro dispečera služby AFIS.
Pád letadla do lidí. Cvičení zásahu Integrovaného záchranného systému hlavního města Prahy při simulovaném pádu letadla do lidí.
Dispečer na místo vysílá pozemní službu pro bližší informace, vzápětí ohlašuje naštěstí dnes jen simulovanou událost na linku 112. Následně po potvrzení situace na místě pozemní služba na pokyn dispečera zajišťuje pro jednotky IZS otevření nejbližšího vjezdu na letiště.
Po zajištění těchto úkonů dispečer AFIS kontaktuje řízení letového provozu a žádá o odklon provozu mimo letiště Letňany a zůstává v kontaktu s centrálou IZS, která již na místo vyslala hasičské a policejní jednotky a zdravotnickou záchrannou službu.
Pozemní služba letiště zjišťuje rozsah škod na místě nehody. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Jako první jsou na místě policejní hlídky, které provádějí první třídění zraněných podle závažnosti zranění a přidělují jim odpovídající barevnou identifikaci. Osoby schopné chůze jsou označeny jako "zelení" (priorita 3), osoby, které nejsou schopny chůze, ale bez potíží dýchají, nevykazují viditelnou ztrátu krve a reagují na oslovení, jsou zařazeny mezi "žluté" (priorita 2), a osoby, které nedýchají, vykazují masivní krvácení nebo nereagují na kontakt se záchranáři dostávají prioritu 1 ("červení").
Zdravotníci, kteří na letiště přijíždějí po několika minutách, se tak mohou po příjezdu okamžitě věnovat osobám s život ohrožujícími zraněními. Krátce před nimi dorážejí na místo pádu letadla také hasiči.
Zhruba po čtyřiceti minutách od nahlášení pádu letadla jsou všichni zranění, jež představovaly zhruba dvě desítky figurantů, v péči zdravotníků, letoun je uhašen a akce může skončit. Mimochodem, letoun použitý pro toto cvičení, MiG-21 MF reg. 2410 byl vyroben 25. 6. 1975 v Ordžonikidzeho leteckých závodech ve městě Gorkij (dnes Nižnij Novgorod) v Rusku pod výrobním číslem 96002410. Do rejstříku byl zapsán pod imatrikulací 2410 v roce 1975, ze služby vyřazen 31. 12. 1993. Nyní patří do depozitáře Leteckého muzea Kbely.
Robert Speychal, jednatel Letiště Praha Letňany, s.r.o., zhodnotil cvičení příznivě: "My jsme se připojili k tomuto cvičení tím, že jsme procvičili celý systém fungování AFIS před tím, než přijedou složky integrovaného záchranného systému a také dojezd těchto složek k nám na letiště," řekl Flying Revue po skončení cvičení.
Součinnost všech složek a letňanského letiště ocenil také nprap. Petr Novák z Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy: "Jednalo se o školení pro naše velitele, aby byli schopni při takovéto mimořádné události řídit celý průběh zásahu, protože se jedná o událost, kterou musí řešit jiným způsobem než při běžném požáru nebo dopravní nehodě. Také se učíme skloubit při takové událost součinnost s letištěm, ale to není problém, protože obě strany mají zájem tuto situaci zdárně vyřešit," uvedl po skončení akce.
Jan Dvořák
Děkujeme za spolupráci Letišti Letňany.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »