Kde ztroskotala Amélie Earhartová? Podle amerického badatele o dva tisíce kilometrů jinde, než si myslí ostatní

20.2.2019

Amélie Earhartová. Zdroj: WikimiediaAmélie Earhartová. Zdroj: Wikimiedia
Amélie Earhartová. Zdroj: Wikimiedia

Amélie Earhartová - příběh pokračuje    Na dně moře u ostrova Buka 800 km východně od ostrova Papua-Nová Guiena nalezli badatelé ze skupiny Blue Angel koráli obrostlé trosky letounu, jenž by podle nich mohl být Lockheed Electra 10E, tedy letoun, s nímž se pokusila v roce 1937 obletět svět legendární pilotka Amélie Earhartová. Po startu k poslední etapě mezi Novou Guineou a Havají však zmizela a už ji nikdo nikdy nespatřil. 

S novou hypotézou o tom, kde vlastně Amélie ztroskotala, nyní přišel William Snavely, ředitel projektu Blue Angel z Marylandu. Jeho tým potápěčů totiž na základě ústně tradovaného svědectví z třicátých let minulého století zkoumal pobřeží ostrova Buka východně od Nové Guinee a objevil zde, 35 metrů pod hladinou, pozůstatky letounu, o němž tvrdí, že by mohl být Améliinou Electrou. Pokud by to tak bylo, Earhartová by ztroskotala o dva tisíce kilometrů blíže k bodu startu, než se dosud mělo za to. 


Blue Angel, projekt pro nalezení odpovědi na otázku kde ztroskotala Amélie Earhartová. Zdroj:

Podle Snavelyho koncem třicátých let viděl jeden z obyvatelů ostrova coby malý chlapec, jak na pláž dopadlo hořící křídlo letadla. Nikdo mu ale nevěřil, a tak trosky letadla příliv postupně stáhnul pod vodu. Místní vláda v roce 2011 Snavelyho oficiálně požádala, aby letoun lokalizoval a prozkoumal. K nálezu došlo loni v srpnu, teprve nyní se zpráva o tom a spekulace o původu letadla objevily v médiích. 

"Nemůžeme tvrdit, že se jedná o stroj Amélie Earhartové, ale vše, co jsme dosud zjistili, nás vede k myšlence, že by to tak být mohlo," tvrdí Snavely. Jeho tým na dně kromě koráli porostlého vraku nalezl také skleněný disk, jehož rozměry a tvar odpovídají sklu ze světlometu na přídi letounu, prokázáno to ale zatím není. Tým nyní shání finance na další výjezd na ostrov Buka, aby mohl v pátrání pokračovat. 

Amélie Earhartová v kokpitu svého Lockheedu Electra 10E. Zdroj: WikimediaZoom gallery
Amélie Earhartová v kokpitu svého Lockheedu Electra 10E. Zdroj: Wikimedia

Snavely se o osud Amélie Earhartové zajímá od dětství, kdy si doma hrál s malou replikou Lockheed Electra 10E. Po jejím osudu pátrá už čtrnáct let; v roce 2005 odletěl na ostrov Papua-Nová Guinea, kde doufal, že mezi místními obyvateli získá informace o letecké havárii na pláži ostrova Buka. Našel muže, jenž o havárii věděl, žel její přímý svědek zmíněný výše již v té době nebyl naživu. Jeho svědectví ale údajně ověřil jistý potápeč, který v roce 1995 vrak letounu v moři našel. 

William Snavely přišel s teorií, že letoun při startu neměl plně natankované nádrže, a když se dostal do protivětru, Earhartová s Noonanem si po dvanácti hodinách letu uvědomili, že na Howland nedoletí a rozhodli se divertovat na nejbližší dosažitelný ostrov s přistávací dráhou. Proto tedy podle něj bylo třeba pátrat mnohem blíže začátku letu, než činili ostatní výzkumníci. Dlužno říci, že pro své tvrzení o množství paliva nemá zatím důkazy ani rozumné vysvětlení. 

Earhartová se 2. července 1937 spolu s navigátorem Fredem Noonanem vydali z Lae na Nové Guinei směrem k Havajským ostrovům na poslední etapu jejich obletu Země. Zhruba v polovině letu měli dotankovat palivo na Howlandově ostrově, sem však nedoletěli. Tolik fakta. Podle radisty z pobřežní lodi Itasca, jež měla Earhartové poskytovat potřebné informace pro přiblížení, od něj s Noonanem ale nebyli daleko, protože s nimi byl v kontaktu.

Poslední zpráva, kterou radista od Earhartové obdržel, říkala, že ostrov nevidí a že jim dochází palivo. Podle tvrzení tehdejší teenagerky Betty Klenckové však nebyl radista z Itascy posledním, s kým Earhartová komunikovala. Právě Klencková totiž údajně zaznamenala Améliino volání o pomoc, její tvrzení bylo však zamítnuto jako nevěrohodné.

Pozůstatky letadla u pobřeží ostrova Buka, o němž americký badatel Snavely tvrdí, že se jedná o stroj Amélie Earhartové. Zdroj: chasingearhart.com Zoom gallery
Pozůstatky letadla u pobřeží ostrova Buka, o němž americký badatel Snavely tvrdí, že se jedná o stroj Amélie Earhartové. Zdroj: chasingearhart.com

Posádka Electry se tedy buď pro nedostatek paliva s letounem zřítila do oceánu, nebo se jí podařilo nouzově přistát poblíž některého z ostrovů. Forenzní antropolog Richard Jantz podobně jako badatelé ze skupiny Tighart (psali jsme zde) tvrdí, že Electra 10E s Earhartovou a Noonanem na palubě přistála na neobydleném atolu Nikumaroro v Tichém oceánu, 350 námořních mil jihozápadně od Howlandova ostrova. Snavely pak nyní přišel s teorií zcela novou a místo nehody situuje dva tisíce km jihozápadně od ostrova Nikumaroro.

Kameramanka Projektu Blue Angel Stephani Gordon je skálopevně přesvědčena, že Améliin letoun našli: "Je to ten letoun. Je to její letadlo," říká. Zda se někdy povtrdí, kdo z badatelů má pravdu, není v této chvíli zřejmé. Jisté je zatím jen to, že osud legendární letkyně badatele a příznivce letecké historie vzrušuje už tři čtvrtě století a nejspíš tomu tak bude i nadále. "Ať už to je letoun Amélie Earhartové, nebo není, každopádně tu někdo zahynul a my chceme přijít na to, kdo, abychom mohli podat zprávu jeho rodině," říká William Snavely. 

-Jan Dvořák-

Zdroj: Aerotime.aero, Chasingearhart.com, ScienceDaily.com, USAToday 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kde ztroskotala Amélie Earhartová? Podle amerického badatele o dva tisíce kilometrů jinde, než si myslí ostatní
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »