31.8.2024
28. srpna roku 1957 vytvořila posádka letounu English Electric Canberra B Mk.2 WK163 nový výškový rekord FAI, když nad jižní Anglií vystoupala do výšky 21 430 metrů.
English Electric Canberra B Mk.2 WK163
Letoun English Electric Canberra, primárně koncipovaný jako střední bombarovací stroj, byl vyvíjen společností English Electric v druhé polovině 40. let 20. století v reakci na požadavek ministerstva letectví z roku 1944, který měl přivézt na svět nástupce válečného rychlého bombardéru de Havilland Mosquito. Mezi základní požadavky patřila schopnost operovat ve velkých výškách a na tehdejší dobu vysoká rychlost. Výsledkem práce konstrukčního týmu vedeného šéfkonstruktérem společnosti English Electric W.E.W. Petterem se stal mimořádně úspěšný stroj, který svého času získal řadu světových rekordů a ve službě vydržel více než 50 let. Dnes se budeme jednomu z těchto rekordů věnovat podobněji.
Po většinu padesátých let byly letouny Canberra díky svým výškovým vlastnostem velmi těžkým oříškem pro soudobé stíhací záchytné letouny a přímo se nabízely k pokusům o výškové rekordy. Společnost Napier vyrábějící tehdy rovněž raketové motory se rozhodla pokusit se s experimentálním letounem Canberra vybaveným kromě standardní dvojice proudových motorů Rolls Royce Avon ještě raketovými motory Napier „Double Scorpion“ umístěnými v pumovnici překonat stávající výškový rekord, držený rovněž letounem Canberra.
WK163 stoupá za pomoci raketového motoru do rekordní výšky. foto: Institution of Mechanical Engineers
Detailní pohled na zástavbu motorů Scorpion do pumovnice. foto: Vulcan to the Sky Trust
Primární posádku, která měla pokus o výškový rekord uskutečnit, tvořili piloti Michael Randrup, hlavní zkušební pilot společnosti D. Napier and Son, Ltd., a Walter Shirley, zástupce hlavního inženýra.
Po startu z letiště Luton v Bedfordshiru v 17:26 nejprve Mike Randrup nastoupal za pomoci dvojice standardních proudových motorů Rolls-Royce Avon RA.3 Mk. 101 o tahu 28,91 kN do výšky 13 411 metrů a poté zažehl raketový motor Double Scorpion. Canberra stoupala pod velmi strmým úhlem až do dosažení maximální výšky.
Po vytvoření rekordu zahájila Canberra klesání a na dráhu letiště Luton se vrátila v 18:12.
Canberra WK163 v rekordní konfiguraci s raketovými motory v pumovnici. foto: Institution of Mechanical Engineers
Mapka s trasou rekordního letu. zdroj: Flight
V roce 1958 pak za tento rekordní let udělil Britský královský aeroklub oběma letcům velmi ceněnou Britannia Trophy.
Randrup a Shirley u WK163 po úspěšném rekordním letu. foto: Vulcan to the Sky Trust
Canberra WK163 byla postaven v licenci firmou A.V. Roe ve Woodfordu, Cheshire, v roce 1954 a přijata do výzbroje Královského letectva 28. ledna 1955. Celou svou kariéru létala v roli jako výzkumného a testovacího stroje, a teprve v roce 1994 byla vyřazena a prodána v aukci společnosti Classic Air Projects Ltd. Poté získala civilní registrace G-BVWC. Naposledy se podívala do vzduchu v roce 2007. V současné době je vlastněna společností Vulcan to the Sky a prochází dlouhodobou renovací, na jejímž konci by se měla opět stát letuschopným letounem.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »