28.9.2024
23. září roku 1913 překonal letecký průkopník Eugène Adrien Roland Georges Garros jako první aviatik Středozemní moře když po startu z francouzského Fréjusu přistál v Tuniské Bizertě.
Roland Garros v Moranu G před startem
Toho dne odstartoval v 5:47 ráno z plochy u francouzského města Fréjus na Azurovém pobřeží a v letadle Morane-Saulnier G zamířil přes Středozemní moře směrem k Africe. Cílem bylo Tunisko a jednalo se o cíl, který byl na samé hranici doletu Garrosova letadla, které mělo podle většiny historických záznamů palivo na nejvýše osm hodin letu. Když Garros úspěšně přistál po letu trvajícím 7 hodin a 53 minut v Bizertě, v nádrži prý zbývalo pouhopouhých pět litrů paliva. Úspěšný aviatik se stal skutečnou leteckou celebritou.
Kupodivu to však ten den nebylo poprvé, kdy Garros překonal Středozemní moře, neboť již v roce 1912 přeletěl z Tuniska přes Sicílii do Říma. Na tento jeho let se však dnes již téměř zapomnělo.
Kdo byl onen muž, jehož si dnešní generace připomínají především díky názvu tenisového centra v Paříži, kde se každoročně hraje jeden z proslulých Grandslamových turnajů?
Rolland Garros
Narodil se v Saint-Denis na ostrově Réunion a v deseti létech ho rodina poslala studoval do Francie. Tam však ve svých dvanácti létech onemocněl těžkým zápalem plic a byl proto poslán na jih na pobřeží Středozemního moře do Cannes, aby se zotavil. Někdy v té době se začal vášnivě věnovat sportu, hrál fotbal, rugby a samozřejmě i tenis. Přitahovala ho však i motocyklová a automobilová technika a jeho dobrodružná povaha ho pochopitelně přivedla i k automobilovým závodům. Stal se blízkým přítelem Ettore Bugattiho a v roce 1913 se stal prvním majitelem vozu Garros Bugatti Type 18, který jeho druhý majitel, britský závodník Ivy Cummings, později pojmenoval Black Bess a který se dodnes dochoval v Louwmanově muzeu v Nizozemsku.
Roland Garros s letounem Demoiselle
Jeho skutečnou životní vášní se však stalo létání. Jeho prvním strojem se stala proslulá Demoiselle, se kterou se naučil létat více méně sám a v roce 1910 obdržel svůj vytoužený pilotní průkaz. Rychle se stal jedním z nejznámějších leteckých sportovců předválečného období, pro které se vžil název Belle Epoque. Zúčastňoval se leteckých závodů, úspěšně útočil na rekordy v dostupu a lákaly ho dálkové lety a jako známá letecká osobnost byl zván na letecké mítinky po celé Evropě.
Morane G, se kterým Garros přeletěl Středozemní moře
Když vypukla v roce 1914 světová válka, stal se jedním z prvních vojenských letců a je mu připisována role prvního stíhacího letce světa, to když na vrtuli svého Moranu nechal nainstalovat klíny, které odrážely střely z jeho pevně instalovaného nesynchronizovaného kulometu, které by jinak prostřelily vrtuli. Přestože se jednalo v zásadě primitivní opatření, bylo velmi účinné a Garros s ním brzy sestřelil svého prvního nepřítele. 18.dubna 1915, kdy byl jeho letoun při návratu zasažen ze země a Garros byl nucen přistát nouzově na území, okupovaném Německem.V dubnu 1918 se mu podařilo po několika dřívějších neúspěšných pokusech utéci z německého zajetí a vrátit se do Francie. Na vlastní žádost se vrátil ke stíhacímu létání, ale tento návrat se mus stal osudným. Dne 5.října 1918 byl sestřelen a zabit v boji.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »