Kalendárium 2021 - Rychlostní rekord Jacqueline Auriol

4.7.2021

Francouzská testovací pilotka Jacqueline Auriol (plným jménem Jacqueline Marie-Thérèse Suzanne Douet Auriol) ustavila v Istres ve Francii nový světový rychlostní rekord FAI na stokilometrovém okruhu. Pro rekordní let použila stíhací letoun Dassault Mirage III C.

jacqueline-auriol-une-femme-d-exception_tn.jpg

Nový rychlostní rekord měl hodnotu 1850,2 km/h (1149,7 mil/h) a šarmantní Francouzska tak překonala dosavadní rekord své americké soupeřky Jacqueline Cochran, který Američanka ustanovila 6. října 1961 s letounem Northrop T-38 Talon.
Jacqueline Auriol byla v padesátých a šedesátých létech miláčkem francouzských novinářů, kteří ji nazývali „dámou francouzských křídel“ nebo „rekordmankou půvabu“. A půvabem skutečně tato drobná žena oplývala bohatě.

Přepadový stíhací letoun Dassault Mirage IIIC
Přepadový stíhací letoun Dassault Mirage IIIC

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Jacqueline se narodila v roce 1917 ve Vendée v městečku Challans. Rodiče, kteří pro svou dcerušku chtěli jen to nejlepší, ji svěřili do klášterní výchovy – nejprve v Nantes a později v Paříži. Jak se na dívenku z dobré rodiny slušelo, v dospívajícím věku projevila zájem o výtvarné umění a snila o tom, že po absolvování kurzu dějin umění se stane dekoratérkou. Ve dvaceti létech se provdala za Paula Auriola, schopného mladého muže, jehož tatínek Vincent byl zvolen v roce 1947 francouzským prezidentem a z Paula udělal svého blízkého spolupracovníka.
Na naléhání svého manžela si nechá jednoho krásného dne roku 1948 nasadit na záda padák, na hlavu helmu a dovolí, aby ji připoutali do sedadla dvouplošníku Stampe. Dvacetiminutový křestní let absolvuje bez reptání. Přestože není nijak zvlášť touto zkušeností nadšena, naučí se na přání svého manžela toto letadélko pilotovat na malém letišti v Saint Cyr nedaleko Paříže. Aniž by si toho kdokoliv ze začátku všiml, svět létání a letadel ji pomalu začíná přitahovat a dokonce fascinovat. Chce stále víc, a tak přichází výcvik letecké akrobacie. Po 464 hodinách výcviku se z ní stává letecká akrobatka.

Jacqueline Auriol při vrtulníkovém výcviku v USA
Jacqueline Auriol při vrtulníkovém výcviku v USA


Zlom v jejím životě přináší 11. červenec 1949, kdy prototyp hydroplánu SCAN, ve kterém letí jako druhá pilotka, havaruje na Seině. Jacqueline přežije, ale je těžce zraněna. Stráví více než rok v Spojených státech, kde absolvuje na 20 bolestivých operací u nejlepších plastických chirurgů té doby, další ji čekají po návratu do Francie. Celkem jich bude 33. Čas mezi operacemi si krátí studiem matematiky, fyziky, aerodynamiky, a především létáním a získáváním nových pilotních kvalifikací. Podle všeho to byla právě havárie a následné utrpení při operacích a léčbě, které přetavilo její zájem o létání ve skutečnou, urputnou vášeň. Podle svých vlastních slov přestala být po utrpěných zraněních krásnou ženou, potřebovala najít nový smysl života. Stalo se jím létání.

Jacqueline Auriol v kabině letounu SNCASE DH.100 Mistral
Jacqueline Auriol v kabině letounu SNCASE DH.100 Mistral

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

11. května 1951 zaútočí poprvé na ženský rychlostní rekord a v britském proudovém stroji de Havilland Vampire překoná stávající nejlepší výkon, který drží druhá Jacqueline, Američanka Jacqueline Cochran ještě s pístovým P-51 Mustang. V ten okamžik začíná souboj dvou prvních dam tehdejšího letectví, přítelkyň, pokud se setkaly mimo letiště, ale také velkých soupeřek, když šlo o rychlost.

Jacqueline Auriol a Mirage IIIC
Jacqueline Auriol a Mirage IIIC

Jejich souboj trval od roku 1951 až do roku 1964, kdy rychlostní rekord získala definitivně  Američanka se strojem Lockheed F-14 Starfighter.

 

Text: Michal Beran

michal.beran@flying-revue.cz

logo_fr_transp.jpg

banner_sld_ii_185x65_fr_01032021_2.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium 2021 - Rychlostní rekord Jacqueline Auriol
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »