25.12.2017
Motorářská strojírna Šercl Od motorů ve škodovkách stotřicítkách, které v osmedsátých letech sbíraly úspěchy po Evropě, se po listopadu ´89 přesunuli severočeští motoráři Šerclovi k restaurování historických leteckých i neleteckých motorů. Dnes v tom patří mezi extratřídu.
Bývalá textilka, kde dnes sídlí motorářská strojírna Šercl, stávala na břehu říčky Smědé už od druhé poloviny 19. století. Po požáru ji do dnešní podoby nechal pro svou firmu přestavět Karel Bienert ml., textilní výroba zde vládla i krátce po roce 1989. Od roku 2002 však továrna patří rodinné firmě Šercl a textilní stroje (s výjimkou jedné části muzea, o kterém si povíme později) nahradily obráběcí stroje motorářské strojírny.
Od okamžiku, kdy jsme ze silnice zabočili s kolegou k branám bývalé textilky v Bílém Potoce pod Smrkem, připadal jsem si hezkou chvilku buď jako v pohádce, nebo přenesen někam do dob Julese Verna. Jenže za vybudováním tohoto království motorů nejsou nějaké pohádkové nadpřirozené síly, ale nadšení, píle, encyklopedické znalosti v dnes již opomínaném motorářském řemeslu a především nezměrné množství práce.
Stačí se přenést do osmdesátých let minulého století, do prostředí tehdejších závodů cestovních vozů. Závody „cesťáků“ tehdy byly hlavně o souboji mocného továrního týmu Škody proti zbytku světa, ze kterého se mu ovšem dokázali postavit pravidelně jen mušketýři z Liberce, přesněji řečeno jezdci Racing Teamu Liberec.
K jejich později i mezinárodnímu úspěchu však nebylo třeba jen umění pánů Tomáška, Engeho, Bareše či Vojtěcha za volantem, ale perfektně připravené vozy s motory, které dokázaly výkonově překonat i mladoboleslavské motoráře. A Ilja Šercl byl právě tím kouzelníkem, který dokázal motory jejich stotřicítek tak skvěle upravit a vyladit.
Jako úspěšný motorář závodních pohonných jednotek pracoval dál až do počátku devadesátých let, kdy český jezdec Josef Venc dokázal s vozy BMW s motory laděnými Iljou Šerclem vyhrát ještě pět mistrovských titulů. Ale pak byl na dlouho konec, podmínky se změnily, závodníci si raději začali vozit auta ze Západu a zájem o špičkové české motoráře se jaksi vytratil.
A tak se Ilja Šercl se synem Pavlem začali zabývat opravami a rekonstrukcemi historických automobilových, tankových, ale také leteckých motorů. A díky svým znalostem, šikovným rukám i bystrým hlavám se v následujících létech stali pojmem nejen u nás, ale především v kruzích sběratelů historické techniky i daleko za hranicemi.
Dnes se soustřeďují hlavně na unikátní motory, k nimž například chybí dokumentace nebo jsou zdánlivě nenapravitelně poškozeny. Často pro ně nejsou dostupné ani náhradní díly. Ale technicky vzato to pro zdejší motoráře nebývá problém.
V areálu bývalé textilky se nalézá i muzeum. V jednom patře naleznete expozici leteckých motorů, další část je pak věnována především textilní výrobě a šicím strojům. Mezi exponáty nechybí ani skvost v podobě funkčního řezu slavným německým stíhačkovým motorem Daimler Benz DB 601.
Text: Michal Beran
Foto: archiv strojírny Šercl, M. Dermišek, M.Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »