Již tisící proudový motor a tisící jednotku Safir letos vyrobí ve Velké Bíteši

31.5.2019

Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká BítešProudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká BítešProudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká BítešProudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká BítešProudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš

Letecká technika        V První brněnské strojírně Velká Bíteš letos oslaví dva milníky - tisící vyrobený proudový motor PB TJ100 a rovněž tisící vyrobenou energetickou jednotku Safir 5K/G MI. Společnost to oznámila na mezinárodním veletrhu IDET v Brně, kde můžete oba zmíněné produkty První brněnské strojírny ještě dnes vidět i vy.

Energetická jednotka Safír 5K/G MI startuje například hlavní motory vrtulníku Mi-171š ve výzbroji Armády České republiky. "Počátky vývoje jednotky Safír 5K/G MI sahají do 90. let minulého století. Původně byla určena pro český letoun L-610. Dnešní modifikovaná verze však našla své uplatnění ve středně těžkých transportních vrtulnících MIL, které využívá též Armáda České republiky. V závěru loňského roku jsme zaznamenali devítistý prodaný kus a letos jich vyrobíme a dodáme již tisíc," uvedl Milan Macholán, generální ředitel První brněnské strojírny Velká Bíteš, a. s.

Stejný úspěch, tedy tisící vyrobený kus, oslaví společnost PBS na konci letošního roku rovněž u proudového motoru s označením PBS TJ100. "Devítistý kus proudového motoru PBS TJ100, který dodáváme na světové trhy od roku 2004, jsme vyrobili letos v březnu. Už teď víme, že do konce letošního roku vyrobíme, smontujeme, otestujeme a dodáme konečnému zákazníkovi motor se sériovým číslem 1 000," dodal Milan Macholán. 

Prvním zákazníkem PBS TJ100 byl španělský výrobce cvičných terčů, firma INTA. V současné době existuje v již více než 20 zákaznických modifikacích a díky možnosti individuálních úprav získal zákazníky ve více než patnácti zemích světa. Možnost individuálních úprav je uznávanou předností proudových motorů PBS. Vznikly tak například bezolejové varianty nebo verze umožňující přistání do slané vody. V loňském roce PBS uvedla na trh dva nové proudové motory, a to v kategorii tahu 900 a 1 500 Newtonů. Společnost tak rozšířila nabídku již na 5 typů motorů se širokým spektrem použití.

Aktuálně PBS připravuje projekty možné budoucí spolupráce s evropskými výrobci obranných technologií. "V současnosti spolupracujeme se švédskou státní institucí FMV, které jsme dodali za účelem testování naše proudové motory. Pokud vše dobře dopadne, budou využity ve švédských bezpilotních systémech," prozradil Milan Macholán.


Ukázka startu motoru PBS TJ150. Zdroj: PBS Velká Bíteš

Nejnovější proudový motor z Velké Bíteše nese typové označení PBS TJ1150. "Motor PBS TJ150 je již naším pátým typem proudového motoru. Po jeho uvedení na trh rozšíříme naši nabídku ve výkonnostní kategorii od 200 do 1500 Newtonů tahu. Takto ucelená motorová řada nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci UAV (unmanned aerial vehicle neboli bezpilotní létající prostředky, pozn. red.). Jejich produkty nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu," říká Ing. Milan Macholán. 

PBS TJ150 vyniká zejména vyníkajícím poměrem tahu a hmotnosti, resp. při vyšším tahu se podařilo zachovat vnější průměr motoru. Dalšími jeho přednostmi jsou kompaktní design, integrovaný startér, spolehlivost při startu v náročných klimatických podmínkách, a to včetně možnosti startu za letu při vysokých rychlostech a nadmořských výškách. 

Hlavní parametry motoru PBS TJ150

Maximální tah1 500 N
Maximální rychlost0,9 M
Vnější průměr motoru272 mm
Hmotnost motoru19,6 kg
Maximální výška letu10 000 m
Výstupní elektrický výkon600 W / 28 V
Rozsah okolních teplot-50 °C až +45 °C
PalivoJET A‐1

Divize letecké techniky PBS Velká Bíteš vyrábí ucelenou řadu proudových motorů s označením PBS TJ23U, PBS TJ40, PBS TJ80, PBS TJ100 a TJ150 ve výkonnostní kategorii maximálního tahu 200 – 1 500 N určené především pro pohon UAV letounů, dále turbovrtulové a turbohřídelové turbínové letecké motory s výkonem do 200 kW pro pohon bezpilotních prostředků, malých letounů a vrtulníků, pomocné energetické jednotky (APU) generující stlačený vzduch pro start hlavních motorů a elektrickou energii pro letouny a vrtulníky a další produkty.

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a.s. je česká strojírenská společnost s více než 200letou historií. Kromě výše zmíněného je také přední evropskou slévárnou přesného lití, dodavatelem galvanických povrchových úprav a vysoce přesného obrábění. PBS Velká Bíteš je součástí holdingu PBS GROUP, který zastřešuje jednu z nejdéle působících strojírenských značek na světovém trhu. V roce 2018 vykázala tržby 52 mil euro, má 700 zaměstnanců a šest kanceláří po celém světě.

Společnost PBS má na svém kontě jak technologické a obchodní, tak marketingové a společenské úspěchy. V roce 2018 získali bítešští Cenu hejtmana kraje Vysočina za společenskou odpovědnost, obsadili 1. místo v kategorii Excelence soutěže Národní cena kvality, v žebříčku Exportér roku v kategorii velkých firem za největší meziroční nárůst exportu obsadili loni třetí místo a v anketě Českých sto nejlepších se loni umístili v kategorii Invence – nasazení – export – zisk na čtvrté příčce. 

Zdroj: PBS Velká Bíteš

Flying Revue > Články > Letecká výroba > Již tisící proudový motor a tisící jednotku Safir letos vyrobí ve Velké Bíteši
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »