Jeden Messerschmitt nestačí

25.5.2024

Letošní ročník Aviatické pouti, který se uskuteční o víkendu 1. a 2. června 2024 v Pardubicích, přinese také jednu velkou premiéru.

_riv7451.jpg

Poprvé od konce druhé světové války se na českém nebi objeví legendární německý stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 s originálním motorem Daimler Benz a aby toho nebylo málo, v programu vystoupí i proudový Messerschmitt Me 262 Schwalbe.

„Jsme velice potěšeni, že se nám podařilo dohodnout vystoupení letadel Messerschmitt na Aviatické pouti. Oba typy létají na evropském kontinentu pouze v jediném exempláři a jejich provozovatelé si takové klenoty pochopitelně šetří a svou účast na leteckých dnech patřičně zvažují. Pozvánek mají každoročně velké množství a mohou vyhovět jen několika leteckým dnům. Vážíme si toho, že v letošním roce je mezi nimi i pardubická Aviatická pouť,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti a pokračuje: „Každý stroj má jiného provozovatele a jejich společná účast na leteckém dnu je zcela výjimečná.

175.jpg

S proudovým letadlem Me 262 Schwalbe, provozovaným nadací Messerschmit Stiftung, jsme se v Pardubicích již setkali, bylo to v roce 2016. Proudové „Švalbiny“ znamenaly na konci druhé světové války značný kvalitativní pokrok a jednalo se o první letadlo s proudovými motory nasazené do bojů. Z více než čtrnácti set vyrobených kusů se žádný letový exemplář nedochoval a předváděný kus je jedním z pětice kusů nově postavených na přelomu tisíciletí ve Spojených státech. 

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Tak jako je pro britskou druhoválečnou RAF symbolem Spitfire, pro sovětské letectvo té doby některý Jak, pro německou Luftwaffe je takovou ikonou Stodevítka. První verze byly do výzbroje zavedeny krátce před druhou světovou válkou. V průběhu válečných let byl postupně modernizován a zůstal standardním stíhacím letounem Luftwaffe až do května 1945. Letoun, který se představí na Aviatické pouti je ve verzi Bf 109G-14, což byla poslední verze takzvaných Gustavů s motory Daimler Benz DB605. Právě s tímto motorem dnes létá pouze jediný exemplář a ten se představí na Aviatické pouti. Předvedený kus z německé sbírky Hangar 10 byl po náročné rekonstrukci zalétán v červenci 2018,“ dodává Jan Rudzinskyj. 

Zoom gallery    Zoom gallery

Aviatická pouť je tradiční celodenní program pro celou rodinu. V sobotu i v neděli je připraven i pestrý pozemní program s řadou prezentací a aktivitami pro děti i dospělé. Samotný letový program bude trvat přes pět hodin. 

Více informací o aktualitách z připravovaného programu lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz

Zdroj: Tisková zpráva Aviatická pouť 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Jeden Messerschmitt nestačí
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.12.1910 se stalo...
21.12.1910
Belgická pilotka Helen Dutrieu se stala první držitelkou poháru Coupe Femina, když provedla let o délce 167 km trvající 2hodiny a 35 minut. Byla rovněž zřejmě první pilotkou, která svezla pasažéra.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »