23.12.2016
A šít umíte? Tak na to se vás už dnes při přijímacím pohovoru na pozici leteckého mechanika nikdo ptát nebude, na počátku historie letectví to ale byla nutnost - většina letadel byla potažena plátnem. Co tedy musíte umět dnes a jak se k vysněné profesi dostat?
Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - traťová údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding
Letecká technika za více než sto let své existence udělala velký pokrok. Mezi prvními letadly bratří Wrightů a dnešními dopravními letadly je neuvěřitelný technologický rozdíl, přesto však tyto stroje potřebují pečlivou údržbu prováděnou kvalifikovanými lidmi – leteckými mechaniky.
První mechanici byli lidé, kteří do letectví přicházeli z různých oborů a museli umět pracovat s tehdy dostupnými materiály a technologiemi. A to zahrnovalo například i dovednost při práci se dřevem a už zmíněné šití (většina prvních letadel byla potažena plátnem), zároveň se ale museli tehdejší mechanici vyznat i v motorech.
Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - těžká údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding
Celý obor se vyvíjel velmi zprudka a již za první světové války se začala stavět první celokovová letadla. Vybavována byla elektrickými systémy, dokonalejšími přístroji, v kokpitech se objevily první radiostanice. To už ale bylo nad možnosti jedné kvalifikace a tak v letectví vznikaly specializace, jako např. elektrotechnici, radiotechnici a zbrojíři.
V současné době je technik letadel vysoce kvalifikovaným specialistou, jeho práce se neobejde bez celoživotního vzdělávání. Dohled nad ní provádí v České republice Úřad pro civilní letectví podle předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) sídlící v Kolíně nad Rýnem.
Způsobilost leteckých techniků (přesně: techniků letounů a vrtulníků včetně motorových kluzáků schopných samostatného vzletu) se řídí nařízením Evropské Komise č. 2042/2003 částmi III (Part 66) a IV (Part 147) a oprávněním je průkaz technika údržby AML-66. Ten je možné získat v následujících kategoriích:
Jak se tedy stát leteckým mechanikem?
Střední škola Pokud se rozhodnete pro povolání leteckého mechanika, v České republice je několik středních škol, kde můžete začít. Patří mezi ně například:
Strukturální oprava zadní části trupu v rámci těžké údržby, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding
Průkaz technika AML-66 potřebný k výkonu činnosti je však možné získat i v případě, že máte vystudovanou školu jiného zaměření, stačí doložit pět let praxe v údržbě letadel. Mezi mechaniky Czech Airlines Technics tak najdete například bývalého hasiče či opraváře pletacích strojů.
Kde složit zkoušky Po doložení požadované praxe je potřeba složit zkoušky u jedné ze tří organizací, které jsou k tomu v České republice schválené:
Vlastní zkoušky Zkoušky se skládají ze 17 modulů. Patří mezi ně například matematika, fyzika, základy elektrotechniky, materiály a základní strojnické součástky, postupy údržby, základy aerodynamiky, lidské činitele či letecká legislativa. Vzhledem k tomu, že zkoušky jsou velice náročné, málokdo je udělá všechny napoprvé. Oprava je možná nejdříve za 90 dní, je tedy třeba počítat, že získání licence není otázkou několika měsíců, ale spíše několika let. To ale nevadí, protože k získání průkazu musí mít uchazeč nejméně tři roky prokázané praxe v údržbě letadel.
Zároveň si může letecký mechanik dělat i tzv. typové výcviky, které obvykle trvají 6–8 týdnů. Skládají se z teoretické a praktické části a jsou zakončeny zkouškami. Obvykle je poskytuje zaměstnavatel, ale je možné absolvovat je i samostatně, což znamená i samostatně si uhradit náklady. Jedná se však o dosti drahou záležitost, například typová zkouška na letadla řady ATR42/72 stojí cca 120 000 korun. Největším poskytovatelem typových výcviků v České republice je výcvikové centrum CATC.
A pak už vzhůru do praxe. Ze začátku se člověk spíše kouká. Postupně se pak ale zapojuje do jednotlivých kroků plánované údržby a začíná řešit první jednoduché závady. Dalším krokem je získání oprávnění k uvolnění letadla do provozu po plánované údržbě a odstranění závady. To obvykle uděluje zaměstnavatel na základě vnitřních procedur a je v podstatě nejvyšším stupněm kvalifikace leteckého mechanika.
Vzdělávání nekončí ani po získání kvalifikace; následují každoroční jednodenní opakovací školení, školení na provádění motorových zkoušek a jiné.
-fr-
Zdroj a foto: Český Aeroholding
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »