![Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31501818/640/320/crop/nejdelší_řeka_sa_orange_river_1024x577.jpg)
![Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
![Na startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal Na startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31501621/640/320/crop/na_startu_v_douglas_1024x576.jpg)
![Na startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Na startu v Douglas. Foto: Ondřej Dupal
![Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31501624/640/320/crop/img_20170106_105738_1024x576.jpg)
![Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Startovací dráha na tomto letišti se výrazně svažuje. Na fotografii to není příliš vidět, ale výškový rozdíl začátku a konce dráhy (viz hangáry v dálce) je 10 metrů. Foto: Ondřej Dupal
![V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31501646/640/320/crop/img_20161210_103236_1024x576.jpg)
![V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
V okolí letiště Douglas je několik menších diamantových nalezišť, občas se přiletí do oblasti podívat movití zájemci. Foto: Ondřej Dupal
![Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31501623/640/320/crop/před_startem_1024x576.jpg)
![Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Raní příprava před startem, doplnění vodní přítěže, kyslíku… Foto: Ondřej Dupal
![Dopoledne let často začíná v bezoblačné termice z důvodu maximálního využití potenciálu dne. Tahle fáze letu bývá často poměrně komplikovaná - slabé stoupání v bezoblačné termice s úzkými jádry a k tomu letadlo plné vody (přítěž). Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Dopoledne let často začíná v bezoblačné termice z důvodu maximálního využití potenciálu dne. Tahle fáze letu bývá často poměrně komplikovaná - slabé stoupání v bezoblačné termice s úzkými jádry a k tomu letadlo plné vody (přítěž). Foto: Ondřej Dupal
![Hrana trofy. Pokud se dostanete na hranu a „správnou“ stranu, máte před sebou velký plachtařský zážitek a spoustu velmi „rychlých“ kilometrů. Trough bývá v délce několika stovek kilometrů s velmi malým pohybem. Největší problém je ji přesně předpovědět, protože využitelná hrana může být široká jen několik kilometrů, jako v případě na této fotografii. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Hrana trofy. Pokud se dostanete na hranu a „správnou“ stranu, máte před sebou velký plachtařský zážitek a spoustu velmi „rychlých“ kilometrů. Trough bývá v délce několika stovek kilometrů s velmi malým pohybem. Největší problém je ji přesně předpovědět, protože využitelná hrana může být široká jen několik kilometrů, jako v případě na této fotografii. Foto: Ondřej Dupal
![Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
![Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
![Pohled na polopoušť na SZ od Douglas, je to poměrně nehostinná oblast, zaujala mne geometrie a organizace osamělé farmy. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Pohled na polopoušť na SZ od Douglas, je to poměrně nehostinná oblast, zaujala mne geometrie a organizace osamělé farmy. Foto: Ondřej Dupal
![Poušť na pomezí JAR-Botswana-Namibia je plachtařská pohádka, bohužel zároveň Kalahari poušť se všemi pouštními aspekty. Přistání zde může znamenat opravdu velké dobrodružství. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Poušť na pomezí JAR-Botswana-Namibia je plachtařská pohádka, bohužel zároveň Kalahari poušť se všemi pouštními aspekty. Přistání zde může znamenat opravdu velké dobrodružství. Foto: Ondřej Dupal
![Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Orange River je nejdelší řekou JAR, vzhledem ke své poloze je velmi dobrým orientačním vodítkem v téměř celé oblasti. Foto: Ondřej Dupal
![Poušť Kalahari. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Poušť Kalahari. Foto: Ondřej Dupal
![Dromedár práškuje zemědělské plochy v okolí Orange River. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Dromedár práškuje zemědělské plochy v okolí Orange River. Foto: Ondřej Dupal
![Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
![Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
![Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Paraglidingem na svahu, konkrétně Willderness na jihovýchodním pobřeží. Foto: Ondřej Dupal
![Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60km SV Cape Townu, kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60km SV Cape Townu, kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
![Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60 km severovýchodně od Cape Townu. Kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester, na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Nejznámější vinařská oblast JAR Stellenbosch se nachází 60 km severovýchodně od Cape Townu. Kromě vynikajícího vína zde můžete nalézt pohostinnost a ochutnat místní speciality. V blízkosti se nachází klubové letiště Worchester, na kterém proběhlo v loňském roce finále plachtařského Grand Prix. Foto: Ondřej Dupal
![Diamantový důl. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Diamantový důl. Foto: Ondřej Dupal
![Město De Aar v centrální části JAR. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Město De Aar v centrální části JAR. Foto: Ondřej Dupal
![Duha viděná z větroně. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Duha viděná z větroně. Foto: Ondřej Dupal
![Připoutané větroně na místním letišti. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Připoutané větroně na místním letišti. Foto: Ondřej Dupal
![Z tohoto mostu se vrhají do údolí vyznavači bungee jumpingu. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Z tohoto mostu se vrhají do údolí vyznavači bungee jumpingu. Foto: Ondřej Dupal
![Atmosféru Jižní Afriky dokreslují slumy kolem všech větších měst. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Atmosféru Jižní Afriky dokreslují slumy kolem všech větších měst. Foto: Ondřej Dupal
![Cape Town je nejatraktivnější a svou charakteristikou nejbližší městům v Evropě. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Cape Town je nejatraktivnější a svou charakteristikou nejbližší městům v Evropě. Foto: Ondřej Dupal
![Mapa Jižní Afriky. Foto: Ondřej Dupal](/share/images/icon-zoom-plus.gif)
Mapa Jižní Afriky. Foto: Ondřej Dupal
Plachtění
Jihoafrická republika je pro plachtaře a
paraglidisty rájem i výzvou. Ideální meteorologické podmínky
umožňují dosahovat skvělých výkonů a navíc severozápadní oblast
nabízí nádherné pohledy na krajinu pod vámi. Český plachtař Ondřej
Dupal to zná z vlastní zkušenosti, nedávno se vrátil ze své
poslední jihoafrické mise.
V paměti plachtařů, paraglidistů a všech
bezmotorových pilotů je tahle země na jihu Afriky uložená jako
místo mnoha rekordních letů. Především legendární plachtařská
základna Gariep Dam zaznamenala v 70. až 90. letech
minulého století několik desítek národních i mezinárodních
rekordů.
Světový rychlostní rekord 169,7 km/h Helmutha
Fischera z roku 1995 (rychlostní let na trojúhelníkové trati 1
000 km) zůstává dodnes nepřekonanou výzvou. Skvělý je i světový
dálkový rekord v paraglidingu - ten drží od roku 2008 Hulett
Newil a docílil ho v Karoo, ve stejné oblasti jako Fischer. Doletěl
až do vzdálenosti 507 kilometrů.
Centrální a severozápadní část Jihoafrické
republiky zkrátka skýtá s dostupy okolo 5 000 Amsl, silnými
termickými podmínkami a příznivou délkou termického dne pro
bezmotorové létání ideální podmínky. Kromě toho JAR nabízí velmi
dobrou dostupnost a zázemí rozvinuté země s kompletní
infrastrukturou. A především je to mimořádně zajímavá země i
z pohledu běžného turisty.
Pokud sem jako plachtař zamíříte, můžete si
celkem jednoduše pronajmout kluzák na jednom z místních
plachtařských letišť. V posledních letech je velmi atraktivní
možností zapůjčení JS1 špičkového 18/21m kluzáku vyvinutého a
vyráběného právě zde.
![Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal](/imagebank/31527828/640/364/img_20161208_182611_1024x577.jpg)
Let u hrany trofy. Foto: Ondřej Dupal
Další možností je poslat svoje vlastní letadlo
spolu s dalšími v kontejneru. Do JAR ročně z Evropy
doputuje okolo 10 kontejnerů, tzn. okolo 50 kluzáků, především z
Německa.
Já sám jsem poprvé navštívil JAR v roce
1994 a od té doby se sem vždycky rád vracím. V letošní sezoně
jsem tu strávil čtyři krásné plachtařské týdny. Počasí v okolí
letiště Douglas bylo příznivé, nicméně poměrně proměnlivé, takže
dlouhé deklarace bylo obtížné dokončit. V každém případě přes
160 plachtařských hodin a téměř 19 000 nalétaných kilometrů jsou
pro mě opět, tak jako vždy, ohromným zážitkem. Snad se mi podaří ho
prostřednictvím fotografií z mého létání (klikněte na foto na
začátku článku) přenést i na vás.
Ondřej Dupal