9.1.2020
Nad Evropou s Flying Revue 18. Španělsko je země, která nabízí spoustu krás jak pro běžnou, tak pro leteckou turistiku. Pro naše piloty se zdá možná daleko, ale i samotná cesta do a ze Španělska slibuje skvělý zážitek. Jen prostě potřebujete trochu víc času, protože cesta tam a zpět představuje čtyři až pět tisíc kilometrů, tzn. nějakých patnáct až dvacet hodin letu.
Pro cestu můžete volit v zásadě dvě cesty – buď severně nebo jižně od Alp a pak podél západního nebo jižního pobřeží Francie, případně nad francouzským vnitrozemím. Důležité je se správně rozhodnout ohledně vstupního bodu do Španělska. Moje osobní doporučení je, dostat se do Španělska kolem pobřeží buď Středozemního moře nebo Atlantského oceánu.
Let přímo přes Pyreneje může znamenat komplikace spojené s drsnějším horským počasím. Pokud zvolíte jižní cestu, tak můžete doletět až k Barceloně a zvolit letiště Sabadell (LELL), které je druhé největší španělské letiště určené pro všeobecné letectví a leží zhruba 20 km od středu Barcelony. Přistát můžete ale samozřejmě také například v Gironě (LEGE). Na obou těchto letištích je k dostání Avgas.
Rozhodně neplánujte přistání na dopravním letišti Barcelona El Prat (LEBL), kde je VFR provoz vyloučený. Pokud se rozhodnete pro západní pobřeží, pak doporučuji přistát a natankovat ještě na francouzském letišti Biarritz, které je pro GA velmi přátelské a také je zde benzín o něco levnější než na letištích ve Španělsku.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Na španělské straně pak je dobré zvolit nedaleký San Sebastian nebo některé z dalších letišť nacházejících se podél pobřeží. Doporučuji se ale vyhnout letišti v Bilbau, které není pro GA přátelské (velmi komplikovaně se dostáváte od letadla a k letadlu), mají tu poplatek za „přivezení benzínu k letadlu“ který je do 70 litrů vyšší než celková cena paliva a je tu velmi drahý povinný handling.
Povinný handling je ve Španělsku problém a tak doporučuji projít si v rámci plánování letu do a po Španělsku informace k jednotlivým letištím. Tyto informace jsou uvedené ve španělském AIPu.
Některá letiště, kde je handling povinný, mají jen jednoho poskytovatele těchto služeb a ten účtuje přemrštěné ceny (100–200 EUR) za služby, které nechcete ani nepotřebujete. Pokud tedy musíte přistát na letišti s povinným handlingem, pak se raději napřed s poskytovatelem těchto služeb domluvte mailem na podmínkách.
Na některých menších letištích (např. Grenada, Jerez) je handling sice povinný, ale jeho cena je velmi rozumná (20–30 EUR). Sportovní a klubová GA letiště pak handling nevyžadují a platí se pouze přistávací poplatky v obvyklé výši (20–30 EUR).
Na některých letištích od vás budou chtít vidět všechny doklady k letadlu a někde dokonce chtějí od dokladů i kopii. Pokud všechny doklady máte a oni mají kopírku, dá se to zvládnout. Na to, abyste měli všechny doklady s sebou musíte samozřejmě myslet před cestou. Zaskočit vás může ale situace, kdy úředník chce kopii některého z dokladů, ale zároveň vás informuje, že nemá kopírku. Při létání do Španělska si proto beru také 2-3 kopie od každého dokladu k letadlu.
Vzlet z letiště Sabadell (LELL) severně od Barcelony.
Provoz UL letadel je na některých letištích zakázaný (např. Jerez). Pokud tedy poletíte do Španělska s UL strojem, je potřeba si v AIPu prověřit, zda vaše plánovaná letiště nemají restrikci na UL. Pro lety UL je třeba získat povolení (viz boxík Plánování letu Evropa).
Ve Španělsku existují dva typy letišť: První skupinu tvoří letiště provozovaná, regulovaná a vlastněná státní organizací AENA. To jsou ta větší, dopravní. Je zde často hodně byrokracie a většinou také povinný handling za vyšší či nižší ceny. Některá letiště ve Španělsku vyžadují i pro lety VFR slotovou koordinaci. V AIPu jsou tato letiště vyjmenovaná a jsou tam i dané adresy, kde se slot dá vyžádat.
Mimo sezónu dostanete obvykle velmi ležérní odpověď, že můžete přiletět kdykoliv. V sezóně mohou být ale požadavky restriktivnější. Některá dopravní letiště pak nepřijímají VFR provoz celoročně vůbec (Barcelona, Malaga, Madrid Barajas, atd.). Na všech letištích je povinnost nosit reflexní vesty. Druhou skupinou jsou sportovní/UL letiště, kde je obvykle k dostání benzín natural 95, ale ne vždy mají Avgas.
Problém je, že se zdá nemožné získat jejich seznam. Pokud tedy do Španělska poletíte, pokuste se hledat také menší UL letiště v blízkosti vaší trasy. Ne všechna jsou ale na leteckých mapách nebo ve vaší aplikaci.
TMA/CTR není s ohledem na velikost země ve Španělsku mnoho, ale jsou o něco větší, než jsme zvyklí. Řídící pak často chtějí, abyste se drželi jen 1000 stop AGL, což v létě nemusí být nijak příjemné. Pokud poletíte kolem Madridu, pak je asi nejvhodnější volit VFR koridor severně od Madridu i letiště Barajas. Tento koridor je ale poměrně úzký, protože je na severu limitovaný horami a na jihu je už TMA Barajas.
Podávání letových plánů je ve Španělsku povinné pro mezinárodní lety a v případech, kdy prolétáváte řízeným prostorem. Tedy i i pokud odlétáte z řízeného letiště nebo je takové letiště vaší destinací. Je důležité u sebe mít kopii orazítkovaného letového plánu ve chvíli, kdy na větším letišti procházíte security nebo pasovou kontrolou. Pokud byste jej neměli, tak vás k letadlu jednoduše nepustí. Je tím samozřejmě omezená možnost podávání plánu přes navigační aplikace nebo telefonem, ale některá letiště ve Španělsku tak prostě pracují.
Kupování benzínu není ve Španělsku tak jednoduché, jako v jiných evropských zemích. Obvykle se stane, že pumpař, který zpravidla neumí jediné slovo anglicky, vám musí vysvětlit, že potřebuje, abyste mu vyplnili dva formuláře. V jednom musíte uvést svoje VAT (DPH) registrační číslo. Pokud se nechcete dlouze dohadovat, že to pro soukromý let nemusíte dělat, pak to lze vyřešit i tak, že do kolonky napíšete svoje rodné číslo a pumpař bude spokojený. Ve druhém formuláři pak zaškrtnete druh a množství benzínu, který jste odebrali. Je to kontrola, že víte, kolik a jakého benzínu jste dostali. Ceny za palivo jsou o něco vyšší než ve Francii, v současnosti (2016) kolem 2,40 EUR/litr Avgasu.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Španělsko svou rozlohou a různorodostí nabízí skvělé letecké trasy. Jedna z nich je relativně jednoduchá – obletět celé pobřeží Španělska i Portugalska. Kde začnete, není podstatné, ale můžete tak zvládnout jak slunné pláže východního a jižního Španělska, tak také divoce skalnaté pobřeží a majáky severního Španělska.
Malé exkurze do vnitrozemí vám pak umožní objevit krásy měst jako Barcelona, Alicante, Cartagena, Valencie, Granada, ale i britský Gibraltar a dále pak Sevilla, Cordoba, Jerez nebo Cadiz. Na severu Španělska proslavené Santiago de Compostella, La Coruňa, Santander a San Sebastian.
Na takovou cestu byste však potřebovali nejméně čtrnáct dní, abyste nebyli pod časovým tlakem. Španělská letiště na této trase, která jsem prověřil, zahrnují již zmíněný Sabadell, Granadu, Gibraltar, Jerez, Sevilla (La Juliana – LEJU), San Sebastian (LESO). Kromě Gibraltaru zde všude byl k dostání benzín, poplatky byly příznivé a zacházení dobré. Vlastní let pak přinesl radost z krásného pobřeží i přeletu atraktivních měst.
Pokud se rozhodnete věnovat se vnitrozemí Španělska, pak můžete začít letištěm Andorra La Seu (LESU), což je překrásné letiště položené v podhůří Pyrenejí. Leží na španělském území, ale nedaleko ministátečku Andorra, kterému slouží jako jediné a „národní“ letiště. V Andoře samotné lze přistát jen s helikoptérou, takže pokud chcete tuto zemi zabírající jedno pyrenejské údolí vidět, přistaňte na tomto letišti.
Pokud vám vyjde počasí, pak polétání v Pyrenejích přináší skvělé výhledy. Letět se dá následně dále podél západního úbočí Pyrenejí přes Zaragozu až do Pamplony, kde Ernst Hemingway běhal při známém běhu před býky. Při letu do Madridu pak můžete využít nejstarší španělské letiště Cuatro Vientos (LECU), které leží nedaleko Madridu. Jsou zde ale údajně časté problémy s parkováním letadel. Je proto dobré si parkování napřed e-mailově vyjednat. Pokud pak budete pokračovat na jih nebo na západ, určitě nezapomeňte přeletět nádherné Toledo. Není tu sice letiště, ale město je překrásné vidět právě z letadla.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Letět můžete samozřejmě také na některý z Baleárských ostrovů (Menorca, Mallorca, Ibiza). Pokud se tak rozhodnete, tak na ostrově Menorca mohu doporučit použití krásného klubového letiště Sant Luis (LESL), které leží kousek od „velkého“ letiště Menorca. Na Mallorce je pak skvělé letiště Son Bonet (LESB), které je kousek od hlavního města Palma a je tu vše, co potřebujete. Přelet mezi Menorcou a Mallorcou trvá méně než hodinu, ale vezme vám dech. Na Ibize žádné letiště, mimo hlavního mezinárodního, není. Osobně jsem i z tohoto důvodu na Ibize nepřistával.
Španělsko nabízí i další exotické možnosti – letět se dá také na Kanárské ostrovy. Nejvhodnějším odletovým letištěm je podle mé zkušenosti letiště Jerez na západě Španělska. Je umístěno nedaleko pobřeží, mají zde benzín a je tu relativně levné a jednoduché odbavení. Let do Tenerife trvá nějakých pět hodin. Musíte být proto vybaveni pro let nad mořem i opatrně plánovat palivo, protože se můžete dostat do silného protivětru. Na Kanárských ostrovech pak musíte dát pozor na dostupnost benzínu. Z mé zkušenosti mají Avgas jen letiště Lanzarote a Tenerife Norte. Na Kanárských ostrovech není na jednotlivých ostrovech příliš výběr ani letišť ani handlingu (který je tu povinný) a tak se musíte připravit na handlingové poplatky kolem 200 EUR.
Další zajímavá možnost je let přes Středozemní moře do španělské exklávy Melilla, ležící v Maroku. Melilla je sice Španělsko, ale celně není součástí EU, takže tam musíte letět z některého mezinárodního letiště. Je také potřeba vědět, že tu nemají Avgas a tak musíte mít dostatek benzínu i do vaší další destinace. S vysokou pravděpodobností vám tu také zkontrolují všechny pilotní i letadlové dokumenty a na plochu tohoto letiště s velmi malým provozem vás nepustí bez reflexní vesty.
Z pilotního i cestovatelského pohledu je určitě také zajímavé navštívit Gibraltar. Jedná se o trvale rozporované britské území a tak Španělé létání do Gibraltaru trochu komplikují tím, že tuto skálu obklopili vojenským prostorem, který je potřeba obletět z moře. Letiště v Gibraltaru patří britské armádě a pro přistání je potřeba vyžádat nejméně 48 hodin před přistáním povolení. Pokud požádáte i o pár hodin později, tak nedostanete obvykle ani odpověď. Přistání v Gibraltaru může být komplikované větrem foukajícím přes známou skálu a tak si před odletem ještě prověřte aktuální sílu a směr větru.
Létání ve Španělsku se v principu neliší od létání v jiných evropských zemích. Je tu jen o trochu více byrokracie (viz palivo, časté kontroly dokumentů, razítka na letových plánech…), méně informací o malých letištích a někde předražený povinný handling. Jinak je ale Španělsko samozřejmě krásná a různorodá země, která přinese pilotům i cestujícím hodně radosti. Letecká sezóna je tu logicky delší než na jakou jsme zvyklí u nás. Celoročně je ale potřeba respektovat vysoké Pyreneje.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »