21.11.2019
Nad Evropou s Flying Revue 15. Portugalsko, to není jen relativně úzký pruh země na Atlantském pobřeží Pyrenejského poloostrova, ale také Azorské ostrovy nebo ostrov Madeira. Doletět sem sportovním letadlem, to už je docela výzva.
Letecká výprava do Portugalska a zpět vám dává ohromnou příležitost vidět velkou část západní Evropy. K tomu, abyste z takového letu vytěžili maximum, doporučuji spojit cestu do Portugalska s pobřežní cestou přes Španělsko. Cesta do Portugalska a zpět měří přes 5000 km, takže je podle typu letadla potřeba počítat 20 - 30 hodin letu. V Portugalsku je k vidění řada impozantních hradů, krásné dlouhé pláže i zajímavá města. Určitě stojí za to sem letět.
Dobré řešení je letět například severně od Alp, Francii opustit přes letiště Biarritz a pokračovat kolem dramatického pobřeží severního Španělska, přeletět Santiago de Compostella, prohlédnout si zajímavé Atlantské ostrovy a do Portugalska vstoupit severně od města Porto. Vracet se pak můžete jižní cestou, tzn. letět na jih k Gibraltarské úžině a odsud pak na severovýchod podél pobřeží Středozemního moře až do Janova a odsud pak už přes Alpy domů.
Dá se to samozřejmě plánovati i jinak, ale tato trasa nabízí krásu mořského pobřeží a řadu pilotních, geografických i historických atrakcí. Pokud poletíte z Schengenu, tak můžete přistát na kterémkoliv portugalském letišti. Dopravní letiště, tedy na portugalské pevnině Lisabon, Porto a Faro, podléhají slotové koordinaci a mají povinný i velmi drahý handling. Doporučuji proto zvolit některé menší letiště.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.
» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.
Pokud se chcete dostat do blízkosti letiště Porto, pak mohu doporučit letiště Vilar de Luz (LPVL), kam vede od města Esposende i VFR trasa. Z tohoto letiště se dá do Porta dostat z nedalekého nádraží také vlakem. Problémem ale je, že tu nemají palivo. To je možné dostat na nedalekém letišti Espinho (LPIN) jižně od Porta nebo Viseu (LPVZ), kde je benzín i dlouhá asfaltová dráha.
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.
Na mezinárodní letiště v Lisabonu VFR provoz nesmí, ale Lisabon má také krásné VFR letiště Cascais (LPCS) s potřebným zázemím i palivem AVGAS. Pokud vám stačí palivo Natural 95, pak můžete letět také na UL letiště Benaventes dráhou 15/33 450m a 10/28 400m, kde sídlí portugalský distributor letadel Dynamic – letecká škola AeroLazer. Jedná se o malé soukromé letiště s velmi přátelským zázemím. Je jenom potřeba si přílet domluvit přes e-mail. Palivo si dovážejí v sudech, takže je dobré oznámit i kolik ho budete potřebovat.
Na jihu Portugalska, západně od letiště Faro pak najdete výborné GA letiště Portimao (LPPM), které nabízí betonovou dráhu, dobré zázemí s restaurací i palivem a nízké přistávací poplatky.V Portugalsku je také množství UL ploch. Přehled všech portugalských letišť včetně UL ploch najdete pod záložkou PISTAS na webu CAVOK (www.cavok.pt). Na tomto webu najdete také anglické informace pro piloty letící do Portugalska a najdete tu i portugalský VFR Manuál ke stažení v angličtině.
I v Portugalsku je, stejně jako ve Španělsku, na dopravních letištích povinný handling, a proto je lepší volit menší GA letiště nebo i malé UL plochy. Pokud chcete přistát na jednom ze dvou hlavních letišť, která přijímají VFR provoz (Porto nebo Faro), pak počítejte s cenou za handling nejméně 200.- EUR. Také je tu potřeba si napřed vyžádat slot.
Provoz zahraničních UL letadel nepodléhá povolení místních úřadů. Jednou z hlavních bází UL letadel je zmiňované letiště v Benavente, ale v Portugalsku je jich více (viz mapu pod záložkou Pistas na webu Cavok. Provoz v nižších hladinách je v Portugalsku řízený vojenskými dispečery, proto i volací znaky v sobě obsahují označení „military“.
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
Portugalský prostor je rozdělený do třech částí – North, Centrea South z nichž každý má svou frekvenci (viz web CAVOK). V kontinentálním Portugalsku jsou3 velká civilní TMA/CTR – Lisabon, Faro, Porto a TMA vojenských letišť. Dvě vojenská letiště jsou umístěná v blízkosti pobřeží mezi Portem a Lisabonem. Při cestě kolem pobřeží je proto potřeba si vyžádat průlet jejich TMA.
Podávání letových plánů je povinné pro všechny mezinárodní lety a prolety do/z/přes řízené prostory. S ohledem na poměrně velkou plochu řízeného prostoru doporučuji podávat letový plán v Portugalsku vždycky. Povinnost podávat letový plán platí i pro lety nad mořem, tzn. na Madeiru nebo případně na Azorské ostrovy. Lety na portugalské ostrovy Madeira a Azory nejsou ale povolené pro UL letadla.
Za návštěvu určitě stojí jak Porto, tak Lisabon i Faro. U každého z těchto měst najdete mimo hlavní dopravní letiště také příjemná sportovní letiště. Let kolem pobřeží od severní hranicePortugalska až k Lisabonu nabízí krásné pohledy na nekonečné pláže a západně od Lisabonu také vzrušení z toho, že jste nad nejzápadnějším bodem evropské pevniny.
Další zajímavou atrakcí přilétání v Portugalsku je množství středověkých hradů, které najdete hlavně v blízkosti hranice se Španělskem. Můžete letět také na překrásný ostrov Madeira. Letiště Funchal ale vyžaduje také napřed vyžádání slotu a UL stroje přes moře bohužel nesmí. S letem na Azorské ostrovy zatím nemám zkušenosti, protože svůj první pokus tam doletět jsem musel kvůli špatnému počasí zrušit. Pro případný let tam budete ale muset mezipřistát a natankovat na Madeiře. Pokud byste zvažovali přistání také na letišti Porto Santo nedaleko Madeiry, tak berte v úvahu, že tu nemají vhodné palivo.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »