21.12.2014
Již mnoho let létám na jednomotorových letounech. Několikrát jsem uvažoval, zda bych neměl své letecké kvalifikace rozšířit a naučit se zase něco nového, aby člověk nestál jen na místě. Kvalifikace na vícemotorové letouny je zajímavým rozšířením, ale vždy mne odrazovala její užitnost.
Když jsem se poprvé svezl s Michalem Markovičem v novém dvoumotorovém P2006T od italského Tecnamu, zjistil jsem, že mám důvod proč si vícemotorovou kvalifikaci odlétat. Přesvědčila mne nejen kultivovanost letu tohoto letadla, ale především jeho ekonomika provozu. Ano, získávat vícemotorovou kvalifikaci, abych pak létal s Piperem Seneca jen tak pro svoje potěšení, mi přišlo nerozumné a hlavně velmi neekonomické. Létám jen pro své potěšení, nejsem ani profesionální pilot, ani nepoužívám letadla pro cestování za obchodem. Kdybych potřeboval létání ke své práci, neváhal bych investovat do vícemotorové a také přístrojové kvalifikace, ale pro létání pro potěšení jsem to nepovažoval za potřebné. P2006T však nabízí kvality vícemotorového letounu při provozních nákladech jednomotoráku. Nezbývá mi než souhlasit, že P2006T si okamžitě po uvedení na trh vytvořil svoji vlastní kategorii. Má velmi dobré předpoklady stát se perfektním letounem pro leteckou turistiku i letecký výcvik.
Na přeškolení na twina jsem se začal těšit jako malý kluk hned od chvíle, kdy jsem se v něm poprvé svezl a rozhodl se, že si vícemotorovou kvalifikaci odlétám. Těšil jsem se nejen na to, že se naučím zase něco úplně nového, vyzkouším si létat s pořádným letadlem, ale hlavně na to vlastní polétání. Začněme však trochou teorie. V první části tohoto článku bych se rád věnoval právě teoretické přípravě před začátkem přeškolení a v druhé části, v následujícím vydání Flying revue, si povíme o vlastním létání s twinem.
Nechtěl jsem teoretickou přípravu podcenit, a proto jsem si kromě materiálů letecké školy F AIR pořídil ještě knihu The Complete Multi-Engine Pilot od vydavatelství ASA (k dostání např. na www.aviatik.cz). Materiály letecké školy F-Air obsahují vše potřebné pro zvládnutí výcviku na kvalifikaci MEP. Jedná se především o „normální postupy“, které se věnují rozdílům létání s vícemotorovým letadlem oproti jednomotorovému. Tyto rozdíly nejsou až tak významné, ale přeci jen dva motory umístěné na křídlech místo jednoho v čumáku letadla přinášejí do ovládání letounu mírné změny a novinky. Dále materiál obsahuje „nouzové postupy“, řešící především asymetrický let při vysazení jednoho z motorů. Studium materiálů mi zabralo jedno delší odpoledne a večer. Vše, co jsem nastudoval, jsme znovu probrali s instruktorem letecké školy při pozemní přípravě, abych se v nabytých vědomostech utvrdil.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »