ituioijp

20.9.2018

ituioijp
ituioijp
ituioijp

Expedice Tunis 2018      Nejnovější expedice Flying Revue vede do oblíbené destinace Čechů, Moravanů a Slezanů, na sever Afriky do Tuniska. Jaká bude?

Kolikátá tvoje expedice to bude?

Abych řekl pravdu, tak to vlastně ani nevím. Tak nějak soustředěně expedice létám asi od roku 2013, řadu z nich jsem dělal ještě ve spolupráci s iDNES.cz. Myslím, že celkem to bude něco málo přes dvacet. 

Proč zrovna Tunis? Čím tě vábí, a proč ne třeba Alžír, Lybie nebo Egypt?

Tunis, Jordánsko, Izrael a Libanon jsou jediné země v severní Africe a na Blízkém Východě, kde jsem ještě nebyl a dá se tam rozumně letět VFR malým letadlem. Lybie je v současné době zcela mimo limity, v Egyptě je velmi složité zajistit benzín a také probojovat se místní administrativou a Alžír je pro VFR létání také prakticky uzavřený. Dobře se létá v Maroku, ale tam jsem byl už třikrát. Libanon a Izrael budou doufám cíli dalších expedic Flying Revue. 

Jaká nejzajímavější letiště tě v Tunisku a cestou tam čekají?

Zajímavá bude věřím už cesta do Tunisu – Korsika, Sardinie a pak samozřejmě vlastní Tunis. Chci přistát v hlavním městě i letět směrem na jih nad Saharou na letiště Tozeur/Nefta a Sfax. Zpátky pak přes Palermo, Brindisi a Podgoricu.

Kolik nových letišť přidáš ke své nedávno dosažené pětistovce?

Cesta je plánovaná tak, aby zahrnovala co největší počet nových letišť. Měl bych jich do svého seznamu na této cestě přidat celkem asi osm. Těším se, že se nám podaří rozpohybovat soutěž o počet letišť, které mají piloti ve svém deníku. I proto se snažím hledat stále nová, abych ostatní motivoval. Chtěli bychom na jaře příštího roku spustit soutěž a založit klub pilotních kanonýrů. Vstupní metu jsme ještě nestanovili, ale bude určitě dosažitelná pro většinu pilotů, kteří chtějí létat i jinam, než jen obvyklé trasy. 

Tunis bude tvořit jen zhruba třetinu letových hodin. Na co ještě se mohou fanoušci létání těšit? Která místa ve Středozemním moři uvidíš z letadla jako pilot poprvé?

Těch zajímavých míst je víc, protože vlastně celé Středozemní moře disponuje krásnými ostrovy, městy i dalšími místy. Kromě Tunisu to tedy bude Sicílie, Sardinie, Korsika a pak pobřeží i vnitrozemí kolem Jaderského moře, kde jsem sice už letěl, ale je zde stále řada letišť, kde jsem zatím nepřistával – například Podgorica, Rijeka, Mostar.

Na co se těšíš nejvíc?

Na focení městečka Bonifacio na jihu Korsiky. Už jsem tu jednou létal, ale fotografie mi nevyšly, a tak doufám, že se to tentokrát podaří. Rád bych je pak vystavil na výstavě Báječný svět létání, kterou chystáme na druhý a třetí říjnový týden.

Jakého nejzazšího, čili zároveň nejjižnějšího bodu v Tunisu dosáhneš? Přistaneš na Sahaře?

Bohužel nejjižnější letiště v Tunisu – El Borma je vládní a vojenské a žádný jiný provoz sem nesmí. Tak daleko na jih, jak jsem si původně přál, se proto nedostanu. Přistání na Sahaře neplánuji, protože na to je potřeba mít připravenou – uvláčenou dráhu a já tam o žádné takové nevím.

Jaké se dá na trase touto dobou očekávat počasí?

Doufám, že dobré. V Tunisu pak kolem 30 stupňů.

Jak složité bylo plánování trasy s ohledem na počty a vybavenost letišť, dostupnost benzínu apod.?

Expedici plánuji ve spolupráci s ABS Jets. Do Tunisu je totiž potřeba pro VFR lety povolení (mimochodem, dostal jsem ho den před odletem) a také zde není volně k dostání Avgas. Je potřeba si ho objednat dva týdny napřed, a přesné množství. Dobré je, že Tunis není od Sardinie ani Sicílie daleko, takže 100 litrů paliva mám objednaných na letiště Sfax. Podle plánu celé trasy by to mělo stačit.

Kolik asi uletíš km a kolik strávíš ve vzduchu letových hodin?

Tahle expedice není tak dlouhá, jako byla většina těch jiných. Celkem počítám s náletem asi 30 hodin, což představuje nějakých 6 000 kilometrů.

Expedice Tunis bude zvláštní i tím, že de facto hned po tvém návratu začíná výstava Báječný svět létání 2018 a na ní už musí viset fotografie z téhle expedice. Jakou to zvládneš?

Určitě bych rád, aby ty nejlepší fotografie z expedice se na výstavu dostaly. Pokud to půjde a bude k dispozici dobrý internet, tak vybrané fotografie v tiskové kvalitě pošlu do Prahy přes internet. Pokud takový dobrý internet nenajdu, tak prostě poletím rychleji, abychom po návratu měli co nejvíce času fotky k tisku ještě připravit. Věřím, že to zvládneme.

Máš někde v koutku pilotní duše schovanou touhu přeletět Afriku od severu na jih? Nebo „aspoň“ dosáhnout rovníku?

Ne, nemám. Po loňské zkušenosti ze Senegalu, odkud jsem si přes všechnu snahu o dodržování maximální opatrnosti odvezl domů hepatitis E, ve mně touha po létání do zemí tohoto typu přešla.

A co příště? Už se ti rýsuje plán na další expedici?

Pořád je ještě i v Evropě a na Blízkém Východě hodně míst, kam bych rád doletěl. Azory, Grónsko, Jordánsko, Izrael, Libanon. Přesný plán nemám, ale rád bych, kdyby na všechna tahle místa došla řada co nejdříve.

Jan Dvořák

 

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »