8.4.2019
Istanbul: nové obří letiště Uvedení zcela nového mezinárodního dopravního letiště do provozu je v Evropě jev poměrně řídký, a tedy významný. Když se tak navíc stane u letiště, které si dělá ambice na zaujetí pozice největšího letiště světa, je to krok o to zaznamenáníhodnější. Právě o uplynulém víkendu, v sobotu 6. dubna 2019, se tak stalo - do plného provozu přešlo nové letiště v Istanbulu.
Letiště, jež se nachází 35 km od centra města, v jeho evropské části v okrsku Arnavutköy, má vpravdě mamutí rozměry i kapacitu. V první fázi by mělo odbavovat 90 milionů cestujících ročně, postupně se pak zde dle serveru zdopravy.cz počítá s odbavením až 200 milionů cestujících ročně, což je dvojnásobek objemu, který zvládá v současné době největší letiště světa v tomto parametru, americká Atlanta. Pro porovnání – letiště Václava Havla odbavilo loni 16 milionů cestujících.
Letiště Istanbul - promo video. Zdroj: igairport.com
Staré Atatürkovo letiště tak vstoupilo do historie. Nebylo sice uzavřeno stoprocentně, drtivá většina linek směr Istanbul už od soboty ale míří na nové letiště. To staré, které už kapacitně nevyhovovalo, posléze bude sloužit už jen pro privátní lety. Nové letiště je otevřené už půl roku, přechod do plného provozu se však několikrát odkládal. Od soboty je ale nové - a dodejme, že vpravdě obří - istanbulské letiště v plném provozu.
Areál letiště, jehož výstavba přišla na 10,2 miliard eur, zaujímá plochu 29 km2, což je zhruba stejně jako je plocha přehradní nádrže Orlík (27,3 km2) a cca třikrát více než jakou plochu zabírá Letiště Václava Havla (9,2 km2). Provoz na novém istanbulském letišti bude řízen z 90 metrů vysoké řídící věže. V první fázi by zde mělo probíhat kolem 80 pohybů za hodinu, na letišti by se podle serveru samchui.com v budoucnu mohlo v jednu chvíli nacházet až 371 letadel; nástupních mostů je k dispozici 143.
Cestující tu odbaví na 566 check-in přepážkách - dojet k nim cestující mohou na některém z 665 jezdících schodů, pohyblivých chodníků nebo výtahů, při čekání pak mohou využít některou z dvaceti tisíc sedaček. Celková délka pásů pro dopravu zavazadel čítá 42 km - kdybyste tyto pásy vyskládali od prahu dráhy 24 Letiště Praha za sebou směrem k severu, došli byste po nich až na letiště v Roudnici nad Labem. Virtuální prohlídku letiště nabízíme zde.
Mezinárodní kódy letiště, jež je hubem tureckého dopravce Turkish Airlines, jsou LTFM (ICAO) a IST (IATA). Letiště zatím disponuje dvěma dvojicemi paralelních vzletových a přistávacích drah o délce 3750 m (16L/34R, resp. 16R/) a 4100 m (17L/35R, resp. 17R/35L). V budoucnu by měly ještě dvě dráhy přibýt. Istanbulské letiště si "snahy" o získání pozice nejrušnějšího letiště světa dělá ambice konkurovat velkým letištím na Blízkém a Středním východě pro lety do vzdálených destinací v Asii či Austrálii.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »