27.3.2017
IATA I. Většina leteckých cestujících alespoň podvědomě vnímá, že jejich létání nějak souvisí s organizací IATA, málokdo však o této mezinárodní asociaci leteckých dopravců ví něco víc. Pokličku vědění nadzvedává přímo ze sídla IATA v Ženevě Roman Orlík.
Zjednodušeně řečeno, IATA sdružuje všechny důležité světové letecké dopravce. Celkem je těch, kteří splnili podmínky členství (zejména prošli bezpečnostním auditem IOSA), na čtvrt tisícovky, přesně 256. A jelikož IATA je Mezinárodní asociací leteckých dopravců (International Air Transport Association), je jednak dopravci řízena a za druhé stanovuje v letecké dopravě pravidla hry. IATA je ovšem také obchodní organizace, chcete-li obchodní komora, a za tři týdny uplyne od jejího založení už dvaasedmdesát let - založena byla na sklonku druhé světové války, 19. dubna 1945, v Havaně. Bylo u toho padesát sedm leteckých společností a dlužno říci, že mezi zakládající členy patří i naše ČSA.
IATA je tedy jako asociace de facto řízena leteckými společnostmi. Jejich zástupci jsou členy tzv. Governing boardu, jenž je volen na shromáždění (AGM). V současnosti je předsedou představenstva šéf British Airways Willy Walsh, dalšími členy jsou pak CEO šéfové leteckých společností jako Air Canada, KLM, Aeroflot, Singapore Airlines, Emirates, Cathai Pacific, FEDEX, Vietnam Airlines, Hawaian Airlines, Qatar, Qantas, Lufthansa a dalších 18.
Asociace je řízena CEO, jímž je v současnosti A. De Juniac, bývalý šéf Air France, který má k dispozici cca 1 400 zaměstnanců v Montrealu a Ženevě jako hlavních sídlech společnosti, dále pak v šesti hlavních „hubech“, které mají na starosti zejména obchodní aktivity a starají se o akreditace cestovnich agentur a cargo agentur, jež chtějí využívat systémy zúčtování (možná je znáte pod zkratkami BSP a CASS).
Celkem má IATA 54 kanceláří v 53 státech světa, žel už nikoliv v Praze, jelikož tamní pobočku jsem na základě rozhodnutí vedení před čtyřmi lety zavíral.
To ale neznamená, že se na českém trhu z pohledu IATA nic neděje. Když si představíte proces nákupu letenky a vaši cestu z PRG do vysněné destinace, tak IATA je přítomna prakticky všude: akredituje vaši CK, určuje formát vaší letenky, nastavuje pravidla pro odbavení vás i vašeho zavazadla, upravuje handlingové procedury, komunikaci s řízením letového provozu a ve finále pak částku, kterou jste zaplatili, rozúčtuje mezi všechny participující subjekty: agenturu, letecké společnosti, letiště. A také vlády, protože platíte i nějaké ty taxy do státní pokladny.
Kromě těchto aktivit zajišťuje IATA svým členům další servis:
Je jasné, že všechny tyto činnosti vyžadují kromě precizních postupů a manuálů také lidi, kteří jsou řádně vyškoleni a certifikováni. Proto je nedílnou součástí IATA oddělení, jež poskytuje školení, certifikuje postupy (například pro farmaceutický business CEIV) či provádí konzultační a auditorskou činnost. Například ruzyňské tréninkové centrum CATC vlastněné Řízením letového provozu ČR (bývalé ČSA centrum), je vlastně aktreditované IATA centrum...
Takto široký záběr vyžaduje, aby se partnery IATA a leteckých společností staly i firmy, které v leteckém businessu podnikají a tvoří tak nedílnou součást celého procesu – proto IATA vytvořila tzv. Strategic partnership program, do něhož je zapojeno více než 400 firem jako jsou SITA, Airbus, Boeing, Amadeus, Accenture, BASF, Ericsson, Dbahn, GE Aviation, Honeywell, Jeppesen, Mc Kinsey, OAG, Petronas, Pratt & Whitney, Shell, Safran ci Skyscanner, abych jmenoval ty známější.
Struktura IATA je opravdu velmi různorodá, možná i složitá, a často zahrnuje oblasti, které by laik pod hlavičkou asociace leteckcýh dopravců vůbec nečekal a nehledal. A pokud je nalézt nemůžete, ale zajímají vás, můžeme se na ty nejdůležitější podívat podrobněji příště.
Ze Ženevy čtenáře Flying Revue zdraví Roman Orlík, IATA
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »