Humanoidní robot „Vodochoid“ je novou posilou pilotního týmu Aero

1.4.2024

Pilotovat letadlo pomocí umělé inteligence usazené v těle humanoidního robota?

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_1.jpg

Tradičnímu českému výrobci Aero se v oblasti AI a pokročilé robotiky povedl světový průlom. Do cvičného letounu L-39NG usedl jako experimentální kopilot humanoidní robot pojmenovaný „Vodochoid“. Umí se sám připoutat v kokpitu, v hangáru nosí klasické brýle pilotky a mezi jeho oblíbené filmy patří Nebeští jezdci nebo Top Gun. V pondělí 1. dubna 2024 v 10.30 hodin pak podstoupí na vodochodském letišti certifikaci pro akrobatické vystoupení.

Český výrobce testuje ve vzduchu humanoidního pilota vybaveného AI, který je schopen plně zastávat funkci kopilota posádky cvičného proudového letounu L-39NG. To je výsledek více než 10leté spolupráce konstrukčního oddělení a laboratoře umělé inteligence, kterou ve Vodochodech otevřeli v roce 2014 jako paralelní součást vývoje projektu L-39NG.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_2.jpg

Vodochoid (jméno vzniklo se spojením slov Vodochody a Android) má standardní humanoidní rozměry, je vysoký 170 cm a váží asi 68 kg. Jeho autentická chůze se co nejvíce podobá typické chůzi továrních pilotů včetně typických gest a posunků. Při speciálním testu, tzv. AI Humanoid Pilot Test, dokázal napodobit továrního pilota asi z 83 %, což je naprosto skvělý výsledek s ohledem na to, že se jedná teprve o první generaci humanoidních robotů vyvinutých v Aero. Humanoid z Aero umí sledovat 3D prostor s nadprůměrnou frekvencí (ve srovnání s těmi nejlepšími humanoidy na světě) 12 obrázků za vteřinu, ale zvládne také uvařit kávu a připravit omeletu včetně rozklepnutí vajíček, unese asi 30kg zátěž a vyvine rychlost až 7,5 kilometrů za hodinu. Vodochodský stroj se učí na principu velkých jazykových modelů přímo na datech vycházejících z chování a jednání samotných pilotů. Aero letos oslavuje 105. výroční od založení, takže databáze a archiv pilotních dat je opravdu obsáhlý.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_4.jpg

Vyspělá baterie Vodochoida, složená z úplně nové sloučeniny pevného elektrolytu, dokáže robota udržet v chodu až na 72 hodin. Při zapojení do letových činností má kapacitu asi 45 letových hodin. Vodochoid dokáže pilotovat letoun, komunikovat s řídící věží, zvládne sám vyhodnocovat jednotlivé letové situace a rozhodovat se o dalším postupu. Oproti klasickému autopilotu nebo jinému autonomnímu systému umí provést předletovou kontrolu, sám nasednout do kokpitu a připoutat se, což svědčí o precizní motorice a haptice, na čemž byl od začátku vývoje kladen stěžejní důraz. Humanoid z dílny Aero se zapojuje do běžného provozu firmy obdobně jako jeho lidští parťáci z továrního týmu pilotů. Pravidelně se tak účastní operativních schůzek s konstruktéry a mechaniky, je partnerem lidských pilotů při fyzickém tréninku v tělocvičně nebo s ostatními piloty navštěvuje závodní kantýnu.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Aero plánuje do roku 2030 doplnit tým továrních pilotů o dalších pět humanoidů Vodochoid. Český výrobce letadel plánuje do budoucna nabízet své roboty v rámci komplexního výcvikového systému, který dodává svým zákazníkům jako součást balíčku L-39NG.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_3.jpg

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Zdroj: Aprílová tisková zpráva Aero Vodochody :-) 

Flying Revue > Články > Letecká výroba > Humanoidní robot „Vodochoid“ je novou posilou pilotního týmu Aero
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »