21.6.2022
Znát tohle letadlo chce již být opravdovým fanouškem letectví.
Jediný prototyp svého druhu, byl poháněný dvojicí přeplňovaných diesel motorů TAE310 Thielert Centurion 4.0, každý s výkonem 310 k, umístěných na konzolích za křídly. Dvojice pětilistých vrtulí měla přinést výkon a spolu s dieselovými motory i přijatelnou spotřebu. Letoun byl plánovaný jako celokompozitový, s přetlakovou kabinou a s maximální kapacitou 6 lidí na palubě. Na plánech, výkresech a výpočtových tabulkách to byl sen. Letadlo od firmy High Performance Aircraft GmbH & Co. KG (HPA) měl být moderní business jet, který za „lidové“ peníze, přinese vyšší standard více mezi veřejnost.
Technická data | |
Posádka | 1 |
Max. počet cestujících | 5 |
Cestovní rychlost (vypočtená) | 240 kn / cca 445 km/h (dosaženo necelých 400 km/h) |
Maximální rychlost | 250 kn / 460 km/h |
Motor | 2 × TAE310 Thielert Centurion 4.0 , každý o výkonu 310 k při 3890 min -1 , V8 diesel, přeplňovaný, kapalinou chlazený |
Palivo a kapacita nádrže | JET A - 500 kg / 620 l |
Spotřeba (plánovaná) | při maximální rychlosti 64 kg/h, ekonomický let 47 kg/h |
Vrtule | 2x pětilistá a říditelná |
Délka | 11,68 m |
Rozpětí | 11,24 m |
Výška | 3,71 m |
Šířka kabiny | 1,4 m |
Průměr trupu | 1,55 m |
Délka trupu | 10,5 m |
Prázdná mnotnost | 1780 kg |
Vzletová hmotnost | 2550 kg |
Zakladatel firmy HPA Heiko Teegen (vydavatel časopisu Pilot und Flugzeug, zemřel 5. srpna 2003) měl s tímto snem jasno. Po prvním sestavení letadla doladit chyby z vývoje a začít se sériovou výrobou. Touha byla nabídnout tento letoun po celém světě. Letoun se dočkal kompletace až po dvou letech od úmrtí Heika Teegena a svůj první let podstoupil 22.2.2005 o délce asi patnácti minut pod imatrikulací D-IXTT. Zkušební pilot byl francouz Gérard Guillaumaud a za tuto krátkou dobu v letu, kdy nebylo možné dosáhnout vypočtených letových hodnot, ukončil první let s negativními pocity. Prý se letadlo stáčelo na jednu stranu a ze zadní části, zřejmě od motorů TAE310 nebo od vrtulí, šla značná vibrace.
Po prvním letu se tento sen rozplynul a došlo k přehodnocování nutných změn. Nový nákres a poloha motorů umístěných již standardně na křídlech, měl vyřešit problém s vibracemi. Vznikl tak celkově nový model letadla pod označením Baltic. Bohužel v roce 2006 firma vyhlásila bankrot a tak již nedošlo na výrobu druhého prototypu.
Tento letoun můžete spatřit vystavený ve venkovní expozici na letišti Anklam (EDCA) v severozápadní části Spolkové republiky Německo (cca 45 km jižně od Baltského moře nebo 180 km severně od Berlína). Je součástí muzea Otto Lilienthala.
Autor textu a fotografií: Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »