23.8.2017
Satelitní navigace v IFR i VFR létání 19+20. Milí čtenáři, přinášíme poslední dva díly vzdělávacího videa, vznikajícího v rámci projektu CaBilAvi (Capacity Building for Aviation), GNSS přiblížení pro menší letiště (díl 19) a GNSS IFR Academy (díl 20). Divák se v nich seznámí s problematikou zavádění přístrojových přiblížení na letištích, která doposud podobné postupy zavedené nemají. Dozví se také, jaké nové znalosti budou od přístrojových pilotů očekávány.
GNSS (19): Přiblížení pro menší letiště. Zdroj: GNSS Centrum
O tom, že možnosti přístrojového přiblížení na takových letištích jako je Hradec Králové či Mnichovo Hradiště se již brzy dočkáme, snad není pochyb. Technologicky to opravdu žádný problém není. Jak dlouho bude trvat, než se takových možností dočkáme i na letištích, která nedisponují tak příznivými podmínkami jako ta výše jmenovaná, můžeme zatím jen spekulovat.
GNSS (20): IFR Academy. Zdroj: GNSS Centrum
Tím, že předpisová základna pro podobné postupy bude vyřešena, nelze pochopitelně očekávat, že na každé travnaté letiště bude možné nalétávat přístrojově. I dráha musí mít své parametry. A nejen dráha, i pilot musí být náležitě připraven. Právě návrh změn v osnovách výcviku pilotů byl jednou z velkých výzev, se kterou účastníci projektu CaBilAvi pracovali.
Manuální schopnosti pilota jistě nejlépe prověří staré dobré NDB-DME přiblížení. Ovšem GNSS RNAV postupy vyžadují ještě jiné, než manuální schopnosti. Je dobré vědět jak to všechno funguje, na co se můžeme spolehnout i na co si dát pozor. Pro pilota, který chce být v problematice dobře orientován, bude nejlépe shlédnout celý seriál najednou.
Všechny díly seriálu Využití satelitní navigace v letectví najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.
Flying Revue děkuje zpracovatelům Projektu CaBilAvi za tuto malou videoučebnici. Čtenáři FR, ať již piloti či sympatizanti létání, mohou díky tomuto seriálu získat základní přehled v GNSS navigaci.
Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum
Text a foto: Pavel Valenta
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »