7.1.2020
Kurzy pro piloty Řada pilotů tím prošla. Jejich let VFR probíhá zprvu standardně, pak se počasí začne měnit a oni se ocitnou v podmínkách IMC. Jak bezpečně a bez paniky takovou situaci řešit? Nejlépe tak, že si nacvičíte základní postupy v klidu na zemi, například na simulátoru. Jednu takovou příležitost nabízí jednodenní kurz na simulátoru L-410 pod vedením zkušeného instruktora.
Jak bezpečně vyřešit situaci, když se let VFR dostane do podmínek IMC.
Jak už název kurzu Fly Safe: VFR2IMC napovídá, v jeho rámci si pod dozorem instruktora vyzkoušíte, jednak jak rychle se může pohodový VFR let za krásného počasí změnit na drama při vlétnutí do IMC podmínek, a za druhé, a to především, se naučíte, jak takovou situaci řešit a let i za těchto podmínek bezpečně zvládnout.
"Naším cílem je připravit pilota na bezpečné zvládnutí letu při vlétnutí do podmínek IMC pro případ, že není držitelem licence IR," vysvětluje Josef Pavlíček z pořádající letecké školy FlyCzech. "V těchto situacích může jít opravdu i o život a pokud náš kurz pomůže tomu, aby si jeho jeho absolventi věděli v podobné situaci rady a jejich život nebyl ohrožen, náš cíl je splněn."
» První letošní běh kurzu VFR2IMC proběhne 26. 1. 2020. Detaily kurzu a možnost přihlášení zde.
Nácvik probíhá na simulátoru českého letounu L-410 UVP-E20 společnosti INAERO, který je vybaven nejmodernějším softwarem a projekční technikou, díky nimž lze nasimulovat rozličné podmínky, které vás mohou za letu potkat, instruktor vás pak povede tak, abyste se naučili situaci vyřešit.
Simulátor L-410 v Jindřišské ulici v Praze. Zdroj: InAero
Kurz je vhodný pro piloty vlastnící licence UL, LAPL a PPL. Není třeba mít vlastní zkušenost z řízení dopravního letadla. "Ano, je to tak a není třeba se toho obávat. Starosti s ovládáním systémů letadla jsou na nás, účastníci kurzu se budou moci plně věnovat řízení," uvádí Pavlíček a dodává, že letové vlastnosti L-410 jsou velmi příjemné a podobné letovým vlastnostem menších letadel.
V jednom běhu, jenž trvá 4,5 hodiny a je určen pro maximálně tři účastníky, se vám dostane jedné hodiny teorie a tří hodin létání - z toho hodinu poletíte jako pilot řídící a dvě hodiny jako pilot pozorovatel. Součástí je samozřejmě i prostor pro odpovědi na vaše otázky. Kromě zážitku a nabytých zkušeností si domů odnesete i sadu učebních materiálů a certifikát o absolvování kurzu (pozor - kurz nenahrazuje výcvik IR).
Teoretická část kurzu zahrnuje plánování a provedení letu, základy radionavigace, letové postupy a komunikace, lidská výkonnost a omezení, meteorologie. V praktické části vás pak čeká nácvik letu pouze podle přístrojů za IMC, přiblížení a přistání pomocí ILS, komunikace se službou řízení letového provozu, ovládání a programování GPS, využití radionavigačních zařízení VOR, NDB, DME. Ani to není vše - pokud vám simulovaný let nebude stačit, můžete si po dohodě vše vyzkoušet i ve skutečném letadle.
Lektorem kurzu je Ing. Roman Kundrata, dopravní pilot Boeingu 737-800 a absolvent ČVUT, Fakulty dopravní.
Flying Revue je mediálním partnerem kurzu.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »