3.2.2021
S jakými druhy pojištění se u letadel můžeme v praxi setkat?
V první řadě, musí mít všechna letadla, uzavřené tzv.
pojištění odpovědnosti z provozu letadel. Jako paralelu pro
lepší porozumění můžeme uvést pojištění odpovědnosti z provozu
vozidel, takzvané povinné ručení.
Dnes je většina letadel, což dříve nebývalo tak časté, i havarijně
pojištěna. Tento druh pojištění je analogií havarijního pojištění
motorových vozidel. Havarijní pojištění obvykle kryje škody
způsobené na letadle a jeho příslušenství způsobené živelnými
událostmi, leteckou nehodou či neodvratitelnou událostí (náraz,
pád, střet letadla).
Posledním druhem pojištění je pojištění odpovědnosti pilota, které
je vhodným doplňkem k havarijnímu pojištění. Přestože může být
letadlo plně pojištěno, havarijní pojištění se ve většině případů
sjednává se spoluúčastí a ta jde na vrub pilota. Pojištění
odpovědnosti pilota za něj tuto spoluúčast uhradí do výše sjednané
v pojistné smlouvě.
Komu je pojištění odpovědnosti pilota určeno?
Toto pojištění je určeno všem hobby i profesionálním pilotům, kteří létají s letadlem nebo s SLZ, které patří někomu jinému.
Je toto pojištění vhodné i pro profesionální piloty?
Ano. A pokud pilot provádí letecké práce jako zaměstnanec, měl by vědět, že svému zaměstnavateli odpovídá za případně způsobené škody do výše 4,5 násobku své mzdy. Pokud létá jako OSVČ, odpovídá za škody celým svým majetkem. Proto je vhodné, aby se pojistili i piloti profesionálové.
Na co se vztahuje pojištění odpovědnosti za škody na vypůjčeném letadle?
Vztahuje se na škody, za které odpovídá pilot z titulu své funkce „pilot in command“, které vznikly neúmyslným jednáním či opomenutím. U škody vzniklé ve výcviku se škoda uplatňuje z pojistky pilota, který byl v tomto letu ve funkci PIC, tedy ve většině případů instruktora.
Na co se nevztahuje pojištění odpovědnosti za škody na
vypůjčeném letadle?
Pojištění se nevztahuje na škody, kdy pilot nebo letadlo nebyli
způsobilí k letu, nebo na škody vzniklé následkem vědomé
nekázně. Například letadlo nebylo servisováno v souladu
s provozní příručkou, nebo pilot neměl pro danou činnost
oprávnění, nebo nebyl zdravotně způsobilý. Pojištění se nevztahuje
na škody způsobené běžným opotřebením letadla a dále na škody
způsobené pilotem pod vlivem alkoholu či návykových látek.
Pojištění se například nevztahuje na poškození letadla překročením
násobku při akrobacii, na kterou pilot neměl oprávnění; při letu na
typu, na který pilot nebyl přeškolen; při úmyslném přistání na
plochu, která nesplňuje podmínky pro provoz takového letadla; při
podlétání drátů vysokého napětí, atd. Vždy si pozorně pročtěte
výluky v pojistných podmínkách své pojišťovny. Zde samozřejmě
úzce spolupracujeme s příslušnými organizacemi vyšetřování
leteckých nehod, Policií ČR, pracovníky LAA apod.
Jaké typy škod v praxi nejčastěji hradíte?
Nejčastějšími jsou škody vzniklé během přistání, typicky mohu jmenovat tyto situace: poškození podvozku při tvrdším přistání, přistání se zasunutým podvozkem, dále škody při vyjetí mimo dráhu, vlivem chybného rozpočtu na přistání nebo z důvodu nouzového přistání. Také se často setkáváme s poškozeními překrytů kabin, ke kterým došlo otevřením za letu, nebo vinou poryvu větru v rámci přípravy na let. A stejně jako u aut, i tady dochází ke střetům – s jiným letounem v hangáru, i s hangárem samotným, s návěstní tabulí nebo třeba se zaparkovaným vozidlem v rámci předletové nebo poletové manipulace.
Jak správně nastavit parametry pojištění odpovědnosti pilota?
V prvé řadě se informujte u majitele letadla (letecké školy, půjčovny, fyzické osoby atd.), zda je letadlo havarijně pojištěno a s jakou spoluúčastí. Této částce by pak měla minimálně odpovídat vámi zvolená pojistná částka.
Existují nějaká připojištění?
Ano. Pokud létáte přes hranice, nezapomeňte na cestovní pojištění. Dále je možné sjednat si pojištění občanské odpovědnosti, pro případ nahodilých škod způsobených třetím osobám i mimo pilotování (tzv. pojistka na blbost). Velmi užitečné je i připojištění finančních škod (nebo také finanční újmy). Typicky sem spadají náklady související s transportem letadla do servisu, jeho vyproštěním, hangárováním a také případný ušlý zisk, když letadlo nebylo možné nějakou dobu pronajímat.
Jaké jsou výhody pojištění odpovědnosti pilota u ERGO?
Naše pojištění jsme tvořili s maximálním komfortem pro klienty, ať už jsou to individuální piloti, nebo celé aerokluby a školy. Za hlavní výhody považuji rychlé a jednoduché online sjednání, možnost platby online platební kartou a okamžitou platnost pojištění, kterou ocení zejména žáci při svém prvním samostatném letu. Pro piloty také každoročně pořádáme soutěž, kde je pravidelně hlavní cenou let s L-29 Delfín. Pro letošní rok je hlavní cenou exkluzivně let s L-39 Albatros.
Čím dál tím více pilotů si půjčuje letadla v zahraničí - například během své dovolené. Jak lze využít pojištění v těchto případech?
Každý pilot je u nás automaticky pojištěn pro létání kdekoli na světě a pojištění se vztahuje na jakékoli letadlo, které je registrováno v některé z členských zemí Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Mohou pojištění využít i piloti SLZ - sportovních létajících zařízení?
Ano, pojištění lze využít i pro ultralehké letouny, ultralehké vrtulníky a ultralehké motorové vírníky.
Na jak dlouhou dobu lze pojištění sjednat?
Vždy záleží na volbě klienta. Pro piloty co nelétají celoročně nabízíme krátkodobá „jednorázová“ pojištění na dobu 3, 6 nebo 9 měsíců. Rovněž ale máme variantu na 12 měsíců nebo na 12 měsíců s ročním automatickým prodloužením.
Jak sjednat pojištění odpovědnosti pilota?
Tento typ pojištění se sjednává výhradně online. Lze jej sjednat prostřednictvím zástupce pojišťovny nebo často i přímo prostřednictvím letecké školy či aeroklubu. Rovněž si pojištění můžete uzavřít i na webových stránkách Flying Revue v sekci pro piloty. Vždy stačí jen kliknout na příslušný banner, který Vás přesměruje na sjednání pojištění.
Čím se odlišujete od jiných pojišťoven?
Myslím si, že jsme oproti jiným pojišťovnám pilotům o krok blíž.
Nechceme, aby nás piloti vnímali jen jako pojišťovnu, ale jako
partnera, na kterého se při vzniku nenadálé události mohou
spolehnout.
Abychom pilotům pojištění přiblížili, tak se s nimi setkáváme
v jejich aeroklubech či leteckých školách, kde prostřednictvím
prezentací předáváme užitečné informace, týkající se různých typů
pojištění, jejich parametrů a výluk. Společně řešíme různé druhy
škod na letadlech, a to jak z pohledu pilota, tak
z pohledu pojišťovny.
Přístup pojišťovny k řešení škodné události je totiž klíčový.
Díky našim prezentacím piloti přesně vědí, na jaké případy se naše
pojištění vztahuje a nedochází tak k situacím, kdy pilot
nevěřícně kroutí hlavou, že mu pojišťovna nárok na pojistné plnění
za způsobenou škodu zamítla. Díky tomu se můžeme pochlubit i velmi
nízkým procentem zamítnutých škod.
Jak hodnotíte dosavadní fungování tohoto produktu?
Zájem o naše pojištění odpovědnosti pilota mezi piloty stále
roste. V roce 2020 jsme spustili prodej tohoto pojištění i na
Slovensku, kde tento produkt velmi vítají. Rovněž jsme vytvořili
web pro sjednání pojištění v angličtině, aby se mohl pojistit
i cizinec, který zde provádí výcvik.
Zároveň každý rok vyplácíme náhrady za desítky škod na letadlech.
Od toho tady pojištění je - pomoci pilotovi, když se něco nepovede.
Jsem rád, že naše produkty pilotům ulehčují život jak
v pracovním, tak v soukromém životě.
Závěrem už jen mohu zmínit, že pokud máte ve vašem aeroklubu či letecké škole zájem o naši prezentaci ohledně pojištění pilotů nebo nabídku vzájemné spolupráce, tak mě neváhejte kontaktovat.
Děkuji za rozhovor a všem pilotům do nového roku přeji co nejvíce hodin strávených ve vzduchu.
Ing.Tomáš Málek
ERGO pojišťovna, a.s.
Specialist for pilot insurance
BB Centrum budova BETA
Vyskočilova 1481/4
140 00 Praha 4 - Michle
Mobil +420 776 174 923
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »