8.1.2025
Úvodní číslo nového ročníku našeho časopisu, které už možná máte u sebe, je jistě dobrou příležitostí nahlédnout do křišťálové koule a popřemýšlet, co nás v oblasti letectví očekává.
A bude to rok bezpochyby velmi zajímavý. Dopravní letectví zažívá prudký růst, ve většině parametrů dokonce převyšující predikované odhady. S tím samozřejmě souvisí i vzrůstající hlad leteckých společností po nových letadlech. Ten je ovšem v ostrém kontrastu s problémy obou největších světových výrobců.
V posledním měsíci uplynulého roku pak světovou scénu rozčeřily první videozáběry nejnovějších čínských vojenských prototypů a možná se v průběhu roku dozvíme něco bližšího i o utajovaných amerických projektech.
Tento rok bude velmi zajímavý i na poli eVTOL, nebo chceme-li městské letecké mobility. Dva aktuálně nejsilnější hráči na přinejmenším západním trhu (Čínu teď na okamžik pomiňme), tedy Joby Aviation a Archer Aviation, chtějí letos nejen uzavřít certifikaci svých strojů, ale pustit je i do reálného, i když možná jen omezeného provozu.
A pokud se přeneseme do českých zemí, tak například fanoušci historických letadel se mohou na leteckých dnech těšit na nejnovější přírůstky v českých hangárech, americký Ryan PT-22 Recruit, vrtulník Bell 47, který všichni dobře známe ze seriálu MASH, nebo naprosto unikátní Avro Anson, který rozšíří sbírku vzácných strojů v hangárech RAF Station Czechoslovakia v Podhořanech.
My vám v úvodním čísle letošního ročníku představujeme nejnovější výtvor z dílny Flying Revue, aplikaci Průvodce po evropských letištích, představíme Bristell B23 Turbo v roli stroje pro IFR výcvik, představíme si příspěvek společnosti Honeywell ke zvýšení bezpečnosti letectví, v sekci Retro vás čeká článek o replice předválečného sportovního letounu Siebel Si 202 Hummel a s Pavlem Březinou se proletíme až do Portugalska nad nejzápadnější mys Evropy.
Ale čeká toho na vás samozřejmě mnohem více!
Příjemné čtení
Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »