Finnair si nechal instalovat zařízení pro internetové připojení pro čtvrtinu svých letadel v Praze

18.10.2019

Zástavba všemi komponenty systému pro wi-fi příjem internetu za letu obnášela i kompletní odstrojení kabiny pro cestující. Foto: CSATZástavba všemi komponenty systému pro wi-fi příjem internetu za letu obnášela i kompletní odstrojení kabiny pro cestující. Foto: CSAT
Zástavba všemi komponenty systému pro wi-fi příjem internetu za letu obnášela i kompletní odstrojení kabiny pro cestující. Foto: CSAT
Příprava pro umístění satelitní antény pro příjem internetového signálu na horní části trupu na A321-211 společnosti Finnair. Foto: CSATPříprava pro umístění satelitní antény pro příjem internetového signálu na horní části trupu na A321-211 společnosti Finnair. Foto: CSAT
Příprava pro umístění satelitní antény pro příjem internetového signálu na horní části trupu na A321-211 společnosti Finnair. Foto: CSAT
Satelitní anténa pro příjem internetového signálu na horní části trupu. Foto: CSATSatelitní anténa pro příjem internetového signálu na horní části trupu. Foto: CSAT
Satelitní anténa pro příjem internetového signálu na horní části trupu. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSATNový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSATNový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Slavnostní uvedení nového hangáru S do provozu. Pásku přestřihli Václav Řehoř z Letiště Praha a Pavel Haleš z CSAT. Foto: CSAT
Slavnostní uvedení nového hangáru S do provozu. Pásku přestřihli Václav Řehoř z Letiště Praha a Pavel Haleš z CSAT. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT

Letecká technika          Čtyřiadvacet letadel typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení pro Wi-Fi příjem internetu za letu. 

Společnost Czech Airlines Technics včera oznámila, že po dvou letech úspěšně dokončila projekt modifikace kabiny a instalace Wi-Fi sítě pro flotilu úzkotrupých (narrow-body) letadel typu Airbus letecké společnosti Finnair. Díky tomu má nyní 24 strojů typu Airbus A319, A320 a A321 společnosti Finnair novou konfiguraci i rozložení kabiny a všichni cestující Finnairu mohou za letu využít přístupu k internetu a palubnímu zábavnímu portálu Nordic Sky Portal. 

Signál během letu přijímá z družice umístěná na horní části trupu před svislou ocasní plochou. Signál je dále distribuován cestujícím do jejich elektronických zařízení pomocí tzv. Wi-Fi Access Pointů umístěných na několika místech v kabině. Aby bylo možné anténu na trup letadla umístit, museli technici CSAT provést jeho zesílení a následně rozvést kabeláž po celém letadle včetně kokpitu a kabiny pro cestující a pochopitelně celý systém zprovoznit a otestovat. Mimochodem, zevní část antény není žádný drobeček, měří zhruba metr a půl na délku - na trupu tak bude z pohledu zvenčí tvořit velmi viditelný kapkovitý výstupek nad posledními šesti okénky kabiny pro cestující.  


Modifikace kabiny a instalace Wi-Fi sítě pro flotilu úzkotrupých (narrow-body) letadel typu Airbus letecké společnosti Finnair. v hangárech Czech Airlines Technics Zdroj: CSAT

Instalace zařízení pro připojení k internetu za letu obnášelo nejen instalaci samotného zařízení, ale také přestavbu kabiny, tzv. Spaceflex, která zahrnuje i zvýšení kapacity sedadel pro cestující či přemístění kuchyňky a toalet. Současně s tím letadla podstoupila pravidelnou revizi v rámci standardní těžké údržby (Finair je jedním z dlouhodobých klientů CSAT).

Jednalo se o první projekt takovéto modifikace letadla prováděné ve spolupráci přímo s výrobcem letadla, konsorciem Airbus. Samotná příprava trvala více než šest měsíců a vyžadovala přímou spolupráci s Finnairem, Airbusem i s dodavateli technologií a dílů – firmou ViaSat pro internetové připojení a společností Zodiac dodávající sedadla. 

Dokončení projektu CSAT prezentovala na včera skončeném veletrhu v oblasti údržby letadel MRO Europe v Londýně. Průběh prací při zástavbě letadel Finnairu zařízením pro internetové připojení za letu můžete vidět i ve videu výše a stojí to za podívání. 

Těžká údržba v hangáru F. Foto: CSATZoom gallery
Těžká údržba v hangáru F. Foto: CSAT
» Flying Revue ve spolupráci s Czech Airlines Technics připravuje na konec listopadu atraktivní exkurzi s odborným výkladem do hangárů S a F, kde uvidíte letadla na těžké i traťové údržbě. Hlásit se budete moci už brzy na webu Flying Revue. Sledujte náš web a facebook.  

"Jelikož se jednalo o prototypovou zástavbu a modifikaci, velmi intenzivně jsme spolupracovali s Airbusem a leteckou společností Finnair už několik měsíců dopředu. Nutné bylo zajistit vše od plánování, logistiky až po samotnou realizaci," uvedl Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics. "Velké poděkování patří všem našim zaměstnancům, kteří se na tomto náročném projektu podíleli," dodává.

Druhy údržby letadel

Traťová údržba
Traťová údržba (line maintenance) letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.

Těžká údržba
V rámci těžké údržby letadel (base maintenance) provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny.

Zástavbu ocenil i Finnair. "Díky tomuto projektu jsme navýšili kapacitu sedadel našich úzkotrupých letadel typu Airbus a přinesli našim zákazníkům nejlepší internetové připojení na trhu," řekl Juha Ojala, viceprezident pro technický úsek letecké společnosti Finnair. "Úzká spolupráce mezi týmy CSAT, Airbusu a Finnairu byla pro úspěch takového projektu zásadní," dodal Ojala.

Modifikace letadel probíhala od července 2017 do konce srpna letošního roku, postupně tak hangárem v Praze prošla téměř všechna letadla Airbus A320 Family, která ve flotile finského dopravce jsou. Inženýři, avionici, mechanici a další specializovaní pracovníci pracovali na tomto projektu kontinuálně, v posledním roce dokonce až na dvou letadlech najednou.

CSAT se podílela na zásadních projektech již v minulosti - její pracovníci jako první v kontinentální Evropě instalovali Split Scimitar Winglets na letounech typu Boeing 737NG nebo provedli modifikace Sharklets na letounech typu Airbus A320.

CSAT poskytuje služby 85 % dopravců, kteří létají do Prahy a míří i za hranice. Společnost svým zákazníkům nabízí i otevření stanice s jejími mechaniky mimo Českou republiku nebo tzv. on-wing tým. "To je tým, který je připraven odletět do jakékoli destinace po světě a vyřešit na letadle případný technický problém,“ doplnil Haleš.


Pohled do CSAT. Video: CSAT

Díky přesunu traťové údržby do nově vystavěných prostor v handáru S se mohla rozšířit i kapacita těžké údržby letadel, která tvoří téměř polovinu tržeb Czech Airlines Technics. V hangáru F ze 60. let je provoz aktuálně koncipován pro pět standardních linek pro těžkou údržbu, na šesté lince probíhají drobnější údržbové práce. „Počet linek těžké údržby jsme za poslední čtyři roky rozšířili ze tří linek na současných pět. I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru téměř celou vyblokovanou až na několik let dopředu. V dlouhodobém horizontu tak plánujeme výstavbu dalšího hangáru s cílem provádění těžké údržby jak pro úzkotrupá letadla, tak i pro širokotrupá letadla,“ nastiňuje další plány CSAT Pavel Haleš.

Pracovníci CSAT v loňském roce provedli přes 120 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, přičemž podstatná část těchto zakázek byla realizována pro zahraniční zákazníky. Těžká údržba se provádí převážně během zimních měsíců, kdy je vytížení strojů nižší než během letní sezóny. Údržbová sezóna trvá vždy od začátku října do konce dubna. 

Czech Airlines Technics je dceřinou společností skupiny Letiště Praha. Zaměřuje se zejména na opravy a údržbu letadel a letecké techniky na úrovni těžké údržby (base maintenance), traťové údržby (line maintenance), údržby letadlových celků (components maintenance), podpory provozovatelů (engineering) a údržby letadlových podvozků (landing gear maintenance). V roce 2018 také společnost vstoupila na trh s prodejem spotřebního materiálů, např. náhradních dílů na letadla.

-fr-

Zdroj: Czech Airlines Technics

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Finnair si nechal instalovat zařízení pro internetové připojení pro čtvrtinu svých letadel v Praze
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »