21.12.2014
Lockheed Martin F-16 a MiG-29. Dva ze symbolů americké a ruské vzdušné síly. Ukončení studené války snížilo pravděpodobnost jejich střetu ve vzdušném souboji, ale umožnilo pilotům obou stran ozkoušet stroje protivníka. Jak si tedy oba stroje stojí?
Mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější stíhací stroje na světě dnes patří americký typ F-16 a jeho ruský protějšek MiG-29. Právě tyto letouny chrání vzdušný prostor více než padesáti zemí a i v následujícím desetiletí budou nosným typem. Pojďme se podívat, jak vypadá jejich srovnání.
V sedmdesátých letech začalo sovětské vojenské velení zvažovat stavbu nového typu, který by výrazně překonal právě dokončované americké „orly“ F-15, ale i zastarávající domácí MiG-21 a MiG-23. Oproti předchozím typům Sověti zdůraznili potřebu excelentní manévrovatelnosti pro blízký vzdušný boj i schopnost působit proti nízko letícím cílům. Projektu nového typu, který získal pracovní označení PFI (Perspektivní frontový stíhač), se ujala konstrukční kancelář Suchoj a aero a hydrodynamický institut CAGI. Letoun měl být rychlejší dvou Machů, měl unést nejméně 5000 kg výzbroje a měl být doslova napěchován moderní avionikou. Postupem prací velitelům došlo, že bude vhodnější práce rozdělit na dva typy, větší a těžší PFI, z nějž se později stal Su-27, a lehký PFI, který vyústil v MiG-29. První typ se stal protějškem F-14 a F-15, druhý přímo konkuroval F-16 a F-18.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »