Expedice CIDNA 2019 doletěla až na ministerstvo dopravy

17.12.2019

Miloš Dermišek z Flying Revue prezentoval na ministerstvu dopravy Expedici CIDNA 2019.Miloš Dermišek z Flying Revue prezentoval na ministerstvu dopravy Expedici CIDNA 2019.
Miloš Dermišek z Flying Revue prezentoval na ministerstvu dopravy Expedici CIDNA 2019.
Seminář a setkání přátel civilního letectví se konal v zasedacím sále Ministerstva dopravy ČR. Seminář a setkání přátel civilního letectví se konal v zasedacím sále Ministerstva dopravy ČR.
Seminář a setkání přátel civilního letectví se konal v zasedacím sále Ministerstva dopravy ČR.
Společnost CFRNA/CIDNA byla průkopnickou leteckou společností. Vozit cestující začala krátce po první světové válce.Společnost CFRNA/CIDNA byla průkopnickou leteckou společností. Vozit cestující začala krátce po první světové válce.
Společnost CFRNA/CIDNA byla průkopnickou leteckou společností. Vozit cestující začala krátce po první světové válce.
Zpočátku bylo létání spíše pro odvážné (a movité) cestující. Jak vidno z obrázku, komfort nebyl hlavním kriteriem služeb. Zpočátku bylo létání spíše pro odvážné (a movité) cestující. Jak vidno z obrázku, komfort nebyl hlavním kriteriem služeb.
Zpočátku bylo létání spíše pro odvážné (a movité) cestující. Jak vidno z obrázku, komfort nebyl hlavním kriteriem služeb.
Pohled z pléna při prezentaci CIDNA 2019.Pohled z pléna při prezentaci CIDNA 2019.
Pohled z pléna při prezentaci CIDNA 2019.
Stroj Potez VII byl jedním z prvních strojů. Létal s ním i jeden z šéfů společnosti, kapitán Deullin.
Stroj Potez VII byl jedním z prvních strojů. Létal s ním i jeden z šéfů společnosti, kapitán Deullin.
Logo expedice CIDNA 2019.
Logo expedice CIDNA 2019.
Evropské linky CFRNA/CIDNA
Evropské linky CFRNA/CIDNA
Pohled do pléna.
Pohled do pléna.
Ředitel Odboru civilního letectví Ing. Zdeněk Jelínek hovořil o chystané letecké legislativě.
Ředitel Odboru civilního letectví Ing. Zdeněk Jelínek hovořil o chystané letecké legislativě.
Ing. Zdeněk Jelínek.
Ing. Zdeněk Jelínek.
Z průběhu semináře.
Z průběhu semináře.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.
Zástupci Letiště Praha, a.s., prezentovali vizi rozvoje Letiště Václava Havla Praha.

Letecká doprava se rozvíjí tempem nebývalým - každých patnáct let se její objem zdvojnásobí. Do tohoto bodu by však nemohla dojít bez svých průkopníků. Mezi ně bezesporu patří i krátce po první světové válce založená francouzsko-rumunská společnost CFRNA, později CIDNA, na jejímž financování i provozu měl výrazný podíl i československý stát - jen se o tom takřka vůbec neví. Představili jsme ji proto na semináři Odboru civilního letectví MD ČR. 

"My jsme ve Flying Revue zhruba před rokem a půl narazili na zajímavou stopu v historii letecké dopravy v Evropě a díky tomu jsme zjistili, že Československo se výrazným způsobem zapsalo do rozvoje mezinárodní letecké dopravy, a přitom o tom jen málokdo ví," uvedl svou prezentaci ke Vzpomínkovému letu Flying Revue a několika dalších posádek CIDNA 2019 Miloš Dermišek. 

"Tak jsme se stopy chopili, a postupně jsme zjistili, že ani sami Francouzi, tak pyšní na svou Aéropostale, která vybojovala spojení Francie se západní Afrikou a posléze Jižní Amerikou, o společnosti CFRNA/CIDNA vlastně nevědí," pokračoval v zasedacím sále ministerstva před plénem zástupců významných subjektů v letecké dopravě v Česku. 

CFRNA/CIDNA neměla, pravda, svého Exupéryho jako Aéropostale, nic jí to ale neubírá na zajímavosti. Její piloti byli první, kdo na pravidelných linkách dopravovali cestující z Francie do střední a východní Evropy, a byli také historicky a celosvětově první, kdo na lince do Ankary spojili leteckou dopravou dva různé kontinenty, Evropu a Asii. 

"Když jsme si v historických archivech potvrdili, že Československo mělo ve společnosti CIDNA 20% podíl a Praha, přesně letiště Kbely, byla po domovském Štrasburku nejdůležitějším servisním střediskem a hubem CFRNA/CIDNA, uvědomili jsme si, že máme být na co hrdí. A tak jsme si řekli: Pojďme to říct světu," vysvětlil Miloš Dermišek cestu ke Vzpomínkové misi CIDNA 2019. 

V třicetiminutové prezentaci pak přítomným vylíčil a na fotografiích ukázal průběh mise i úžasné okamžiky z přijetí letců ve Štrasburku a především v Bukurešti, kde jim vedení letiště Baneasa připravilo slavostní přijetí průjezdem vodní slavobránou. "Na to se nedá zapomenout - aby pilot sportovního letadla mohl po přistání na mezinárodním letišti projet uvítací vodní slavobránou, za kterou čekají davy novinářů, to se mu v životě jen tak nepřihodí. Jen nám bylo líto, že podobný zájem, až na server Aktuálně.cz, kterému za to děkujeme, nebyl doma - vždyť se jedná o slavnou, navíc nově objevenou stopu v naší národní historii, na kterou můžeme být pyšní," dodal Dermišek. 

Na semináři představili zástupci Letiště Praha, a.s., svou vizi rozvoje letiště, která zahrnuje výstavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy 06R/24L rozšíření obou terminálů i kompletní rekonstrukci prostoru před letištěm, tzv. Ariport City. Rozšiřovat se bude Terminál včetně nových prstů s novými stojánkami. "Stojánky letadel velikosti A380 a B747 se díky tomu přesunou ze stísněného prostoru v centru letiště na jeho okraj, kde bude jejich pojíždění i stání komfortnější a jednodušší," uvedli zástupci Letiště. Změn bude mnohem více, Flying Revue vás o nich bude informovat. 

Zástupci ministerstva také seznámili přítomné s výsledky 40. shromáždění Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, které se uskutečnilo na přelomu měsíců září a října 2019. Ředitel Odboru civilní dopravy MD ČR Ing. Zdeněk Jelínek pak představil hlavní body nově utvářené legislativy Evropské unie, která se bude týkat i České republiky, speciálně se pak věnoval problematice bezpilotních prostředků, a to jak v komerčním, tak zábavním provozu. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Expedice CIDNA 2019 doletěla až na ministerstvo dopravy
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »