1.4.2016
Kapitán Airbusu A320 na začátku dráhy 06/24 dává plný výkon. Vzdálený hukot motorů se blíží, po chvíli přehluší všechny zvuky kolem. Za pár vteřin se letoun zvedá směrem ke Kladnu a mizí nám z očí. Od května tohle na stejné dráze začne předvádět největší stroj na přemísťování lidí vzduchem, Airbus A380, od července i jeho největší dnešní rival, korejský B 747-8 Intercontinental. Vítejte na exkurzi na Letišti Václava Havla Praha.
Stojím ve sněhu na nejzazším možném bodě směrem k dráze. Zima končí, vládu ale pouští jen neochotně. Nastupujícímu jaru ještě naposledy nasněžila do kabátu. Pofukuje, vítr odnáší zvuky, kam se mu zachce. Přesto dobře slyším hlas mé průvodkyně: „Jen ke značce. Dál ne!“ varuje mě. Všude jsou kamery, dostali bychom za uši. Respektuji, jsem rád, že můžu požívat novinářské výsady vidět věci malinko jinak, než běžný účastník exkurze. Ten z autobusu vystoupit nesmí, bezpečnostní riziko je příliš velké. I já ale musím projít před začátkem projížďky standardní bezpečnostní kontrolou.
Exkurze na Letišti Václava Havla (od 2:50 min)
Cestující v Airbusu ještě zažívají ten nikdy se neomrzící pocit, kdy vás síla startujícího stroje zatlačí do sedadel, my s koordinátorkou exkurzí ruzyňského letiště Vlastou Pallovou nastupujeme zpět do autobusu a vydáváme se směrem k Terminálu 3. Moje soukromá exkurze po ruzyňském letišti se blíží k závěru.
V květnu se sem ale určitě vrátím. Od prvního dne tohoto jarního měsíce bude na Ruzyni denně, sedm dní v týdnu, přistávat obří dopravní letoun A380 společnosti Emirates. Planespotteři, čili lovci letadel, budou mít žně. Zážitek z přistání či startu tohohle obra na vlastní oči a z nejbližší možné vzdálenosti letos zažije každý, kdo si zaplatí exkurzi zaměřenou právě na třistaosmdesátku. Autobus ho doveze stejně jako mě téměř až k přistávací dráze.
Vedoucí exkurzí letiště Václava Havla Vlasta Pallová na mě čeká před autobusem u dráhy 06/24.
I „moje“ třistadvacítka stála za to, dvoupatrový letecký Moby Dick bude ještě o úroveň výš. „Určitě bude možné se domluvit tak, aby účastníci exkurze mohli vidět přistání nebo start téhle obrovité mašiny,“ slibuje Vlasta Pallová a má za to, že zájem bude velký.
Už teď můžete při exkurzi vidět druhdy největší dopravní letadlo světa, Boeing 747. „Domluvte se s námi na neděli po obědě. To sem s jumbem ve verzi cargo pravidelně létají Číňané,“ říká. Během letní sezony bude pravidelně k vidění i právě výše zmíněná nejnovější verze Jumba Korean Air. První přílet korejské sedmčtyřisedmičky se čeká 1. července 2016.
Ne každý ale touží po setkání s obřím letadlem. Když si vybere tematickou exkurzi, dostane se mu zážitku z předváděčky flotily dravců z biologické ochrany letiště nebo speciálně vycvičených psů ostrahy letiště. Letiště nabízí několik variant okruhů přizpůsobených věkové i zájmové skupině, která zrovna na exkurzi jde. Na své si přijdou třeba hasiči – techniku, kterou můžou vidět na letišti, jen tak někde neuvidí. Zvlášť populární je disciplína předvádění „doletu“ proudu vody ze stříkaček.
Trasa jedné z exkurzí. Podrobně na webu letiště.
Technicky zaměření zájemci volí také okruh, při němž se podívají na pracoviště do Czech Airlines Technics (CSAT), čili do hangáru F. Tady můžete vidět letadla v negližé; buď se tu opravují, nebo podstupují generálku. Pohled na odstrojený letecký motor je navýsost sexy. Zrovna nedávno si v CSAT například pořídili novou podvozkovou sadu B 737, právě pro generální opravy podvozků tohoto stroje. Třeba ji tu uvidíte.
V zimě je k vidění odmrazování letadel před startem
nebo odklízení sněhu z plochy a drah. „Frézování zasněžených
ploch je velmi atraktivní, protože je to koncert techniky, který
probíhá ve velmi rychlém tempu, jež na běžných silnicích nelze
vidět,“ láká vedoucí letištních exkurzí na zimní prohlídky.
V létě je zase díky dovoleným větší pohyb letadel a
k vidění jsou stroje a aerolinky, které do Prahy mimo sezónu
nelétají. „Prostě, pořád se něco děje,“ směje se Vlasta
Pallová.
Ne všechna letadla rolují až k terminálu. Tenhle Airbus A319 stojící nedaleko ranveje na sobě nese reklamu na naše hlavní město.
Exkurze na Ruzyni pořádají už dlouho, zájem lidí stále roste. „Loni padl rekord,“ usmívá se spokojeně Vlasta Pallová. Jestli tipujete něco kolem čtyř desítek tisíc zájemců ročně, jste správně. „Den před Silvestrem jsme přivítali čtyřiceti tisícího návštěvníka,“ říká šéfka exkurzí. Na Silvestra k němu přibylo ještě dalších pár desítek – tolika lidem totiž přišlo zajímavé strávit poslední den v roce poblíž letadel, terminálů a stojánek. Pět exkurzí na Silvestra jako loni tu ještě neměli. Dva roky starý nápad zavést silvestrovské exkurze zdá se předčil očekávání svých tvůrců.
Lidé jezdí na prohlídky letiště Václava Havla ze všech koutů Česka, ale i ze Slovenska. „Pravidelně k nám vodí své studenty jeden profesor z Londýna, míváme hosty z Chorvatska, Francie nebo USA,“ vypočítává Pallová. Nejstaršímu účastníkovi bylo přes devadesát let, přijel z Moravy s výpravou seniorů. Senioři vůbec mají letiště rádi, jezdí jich sem poměrně hodně. Zdatně jim konkurují návštěvníci z opačného věkového pólu – děti z mateřských škol. Exkurzí se pravidelně účastní i školáci a studenti, jak ze středních, tak z vysokých škol. „Dopraváci a obory zaměřené na cestovní ruch,“ specifikuje moje průvodkyně. Ty zajímá kromě letadel hlavně odbavení a vůbec komunikace s klienty letiště. Zbytek návštěvníků jde napříč obory, zájmy i věky.
A kdo chce mít A380 nebo jakoukoli jinou exkurzi jen sám pro sebe nebo pro své přátele, může. Stačí se domluvit včas předem. Je to sice za příplatek, nejedná se ale o luxus pro vyvolené - zážitek tohle mírné zhubnutí rodinné kasy určitě vyváží. Soukromou exkurzi objednávají i rodiče pro své děti a jejich kamarády jako narozeninovou párty.
Vedoucí koordinátorka exkurzí Vlasta Pallová.
Exkurze probíhají na palubě autobusu. Do něj se účastníci dostanou, až když projdou stejnou bezpečnostní kontrolou, jako když nastupují do letadla. To znamená projít rámem, tašky nechat prohlédnout rentgenem. A pochopitelně, nesmějí mít u sebe nebezpečné předměty, zbraně nevyjímaje.
Na ploše a u ranveje z autobusu na rozdíl ode mě účastníci vystoupit nemohou. „Jezdí se pár metrů od letadel, tam se nelze pohybovat volně,“ objasňuje vedoucí exkurzí. Kromě toho, autobus během dvouhodinové exkurze najezdí mezi terminálem 3 (tzv. „stará Ruzyně“), kde vyjížďka začíná i končí, plochou, hangáry a ranvejí několik kilometrů, takže to jinak než autobusem nejde zvládnout. Vystoupit z autobusu ale mohou ti, kdo se přihlásí na fotoexkurzi. Mohou si tak moci vyfotit letadla zblízka.
Autobus mě vysazuje před terminálem, Vlasta Pallová mě vyprovodí do prosluněného dne před letištěm. Když se k Terminálu 3 otáčím zády, nahodí před jeho vstupní halou motory jiné stroje – černé vládní limuzíny. Jejich kolona kolem mě zabočí na hlavní silnici a mizí směrem k centru. V jedné z limuzín sedí britský ministerský předseda David Cameron. „Pořád se něco děje,“ maně mi proběhne hlavou a dám se do klusu. Autobus číslo 119 totiž právě přistává u stojánky směr centrum.
Jan Dvořák, Flying Revue
Foto: Jan Dvořák, Video: Český aeroholding
Sledujte s námi. Expedice Karibik 2016:
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »