20.9.2019
CATC Praha - exkurze Minulý pátek se dvacítka čtenářů Flying Revue zúčastnila exkurze ve špičkovém evropském středisku pro výcvik pilotů Czech Aviation Training Centre (CATC) Praha.
Unikátní příležitost nahlédnout tam, kde nejlepší odborníci v oboru cvičí budoucí profesionální piloty a palubní personál, či kde se konají kurzy pro cestující pro překonání obav z létání, se mimořádně vydařila.
Jak se cvičí dopravní piloti a palubní personál v CATC. Exkurze pro čtenáře FR. Video: Flying Revue 2019
Čtenářům Flying Revue připravil vedoucí exkurze Richard Kubelka skutečně ojedinělý zážitek. Původně plánované dvě hodiny se protáhly na více než tříhodinovou prohlídku s nadstandardním obsahem. "Můžu vám říct, že jste zažili asi nejdelší a nejobsažnější exkurzi, jakou jsem kdy v CATC dělal," řekl Richard Kubelka s úsměvem na závěr exkurze.
Při ní mohli čtenáři nahlédnout do tří simulátorů, kde jim technik předvedl řadu jejich funkcí. Prvním byl simulátor B737-800 NG, kde se několik účastníků mohlo posadit do pravé sedačky a vidět tak pilotní kabinu opravdu zblízka.
» Soutěž o let na simulátoru: Vyhrajte let na certifikovaném profesionálním trenažéru CATC. Už brzy. Sledujte náš web a facebook.
Podrobně si mohli prohlédnout i simulátor ATR-42/72, vždy s asistencí a průvodním slovem přítomného technika. Velmi zajímavý byl pro naše čtenáře nejmodernější full-flight, tedy plně pohyblivý simulátor L-410 s věrnou simulací letových režimů včetně pohybu kabiny a sil působících za letu. Tento simulátor je jediný na světě a kanadská společnost CAE ho vyrobila právě pro CATC Praha.
Simulátor L-410 v CATC Praha
Závěrečná třetina prohlídky pak sestávala z povídání na "palubě" A320, přesněji v kabinovém trenažéru A320, kde se nacvičují postupy při nestandardních nebo nouzových situacích. Zde se účastníci dozvěděli, jakým způsobem se otevírají dveře letadla při evakuaci (ne, není to až tak jednoduché), jak se aktivují evakuační skluzy v letounech Boeing a jak v Airbusech, kdo z cestujících a jak může otevřít nouzové východy. Ale i to, jaká jsou pravidla pro komunikaci palubního personálu s piloty, v jakém případě pilot nesmí vyjít z kabiny, jak zpacifikovat neodbytného cestujícího a další zajímavosti. Mimochodem, ovládání otevírání dveří v nouzové situaci musí perfektně zvládat nejen palubní personál, ale také piloti. I oni proto musí absolvovat výcvik v kabinovém trenažéru.
» Po CATC nás provedl vedoucí výcviku kabinových posádek Richard Kubelka, který v civilním letectví působí od roku 1997 s náletem 4500 hod. na typu B737 na pozici palubní průvodčí. Má rovněž typovou kvalifikaci pro safety výcvik pro B737 Cl, A320F, ATR, L 410 UVP-E20, L 410 NG a je schváleným školitelem ochrany CL před protiprávními činy pro ČR a SR.
Skupina účastníků exkurze byla složená z leteckých fanoušků, takže padla řada fundovaných dotazů. Řeč došla pochopitelně také na rychlost evakuace. "Většina z vás ví, že do 90 sekund musí letadlo opustit poslední cestující. Tomu ale někdy brání pasažéři, kteří se nejsou s to rozžehnat se svými kabinovými zavazadly a všichni dopravci řeší, jak tuto situaci zvládat, jelikož ne vždy si dají cestující říct po dobrém a pak mohou při evakuaci způsobit zpoždění a přivodit nechtěně například udušení některých cestujících splodinami požáru, který se letadlem šíří," vysvětlil Kubelka. Právě toto bylo jedním z důvodů, proč zahynulo tolik cestujících po nouzovém přistání letounu Suchoj Superjet 100 ruského Aeroflotu na letišti Šeremeťjevo. Devadesátisekundový limit je dán tím, že letadlo v případě požáru prohoří do tří minut, a to už v něm nesmí nikdo být.
Úplné finále exkurze pak proběhlo ve znamení únikových skluzů právě z kabinového trenažéru, což si s chutí vyzkoušela většina přítomných. A jako třešničku na dortu pak Richard Kubelka otevřel plexisklové dveře oddělující od návštěvníků jedinou pilotní kabinu z reálného letadla. "Dělám to jen naprosto výjimečně," uvedl to Kubelka. Naši čtenáři tak mohli nahlédnout do kokpitu Tu-134, přičemž pokud znáte slavnou scénu ze seriálu Pan Tau, kdy tento mužík v buřince seděl za letu na křídle letadla, pak vězte, že v záběrech z finálního přiblížení k dráze si zahrál právě tento letoun, jenž sloužil v Československých aeroliních pod registrací OK-EFJ.
V CATC Praha provozují simulátory pro výcvik pilotů na letouny A320, B737 Cl, ATR 42 a 72, L-410 a už zmíněný kabinový trenažér - jeden A320 a jeden B737. Některé simulátory jsou statické, jiné tu mají ve full flight verzi.
Další exkurze pro členy Klubu Flying Revue chystáme. Ta nejbližší se koná 29. listopadu 2019 a navštívíme v ní hangáry Czech Airlines Technics, tedy společnosti, která zajišťuje traťovou i těžkou údržbu letadel řady leteckých společností. Doporučujeme se proto stát členem Klubu FR a rezervovat si místo na exkurzi, až ji vyhlásíme, co nejdříve. (» Jak se stát členem KFR)
Letos jsme pro čtenáře Flying Revue uskutečnili kromě té páteční již dvě exkurze - v dubnu na stanoviště Letových informačních služeb FIC Praha a v červnu do výrobních hal Blaník Aircraft.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »