18.1.2016
Jednomotorový turbovrtulový letoun Epic E1000 zahájil koncem prosince letové zkoušky a udělal tak další krok na cestě k FAA certifikaci.
Prototyp FT1 letěl zatím 20
minut nad Bend Municipal Airport v Oregonu. Zkušební pilot David
Robinson během zkušebního letu hlásil, že letadlo "se ovládá
skvěle a chová se přesně tak, jak se očekávalo". Podle
výkonného ředitele Epicu Douga Kinga let ukázal, že E1000 je na
dobré cestě k FAA certifikaci.
Doug King"Je to obrovský
úspěch, a nemohl jsem být víc hrdý na náš tým," řekl.
"Dosáhli jsme našeho cíle, aby FT1 létalo do konce roku, a to
díky odhodlanému nasazení a dlouhým hodinám tvrdé práce celého
našeho týmu.
Druhý prototyp FT2 by měl vzletět k testům na jaře letošního roku a zaměří se na interiér a kabinu, spotřebu paliva, test prověří také avioniku, hydraulické, navigační a environmentální systémy.
První vzlet FT1
Výrobce je přesvědčen, že FAA certifikaci během letoška získá. Dříve Epic nabízel jen jako stavebnici, celkem jich prodala 54, loni se však vydala na cestu získání certifikace.
Letoun je poháněn turbínou 1200 SHP PT-6A od Pratt & Whitney, která by měla dát letadlu s celokompozitním drakem maximální rychlost 325 KTAS. Podle Kinga má E1000 kvůli draku z kompozitů výraznou výhodu oproti kovovým letadlům. "Tradiční kovová letadla jsou v obrovské nevýhodě," myslí si King. Uhlíkové vlákno je podle něj lehčí, pevnější, více aerodynamické a méně nákladné na výrobu, poskytuje větší rychlost, užitečné zatížení a výkon za vysoce konkurenceschopnou cenu.
Po kliknutí se spustí virtuální prohlíkda interiéru letounu.Výrobce, jenž
sídlí v Oregonu a má celkem 200 zaměstnanců, si dal záležet i na
interiéru (po kliknutí na obrázek vlevo si můžete pustit virtuální
prohlídku interiéru). Je ergonomický, elegantní i praktický.
Šestimístný letoun má za poslední řadou sedadel dost prostoru i pro bagáž. Poslední dvě sedačky lze navíc vyjmout a využít pro další batožinu. Sedadla v prostoru pro cestující jsou obrácena čelem k sobě, takže cestující za piloty sedí zády ke směru letu. Mezi předposlední a poslední řadou sedadel jsou dveře, které slouží pro nástup i pilotům.
Epic 1000 má dolet 1.650 námořních mil, stoupavost více než 4000 stop za minutu, autorizovaný strop 34.000 stop a užitečné zatížení s plnou palivovou užitečné 1 120 liber.
Epic E1000 v oficiálním videu výrobce
Očekává se, že cena certifikovaného E1000 bude 2,95 milionu dolarů. Epic bude konkurovat například TBM 900 (3,7 miliónu dolarů) a do jisté míry i Pilatusu PC-12NG. Epic se zatím obchodně soustřeďuje především na americký trh, kde v první vlně připraví šest servisních středisek. V roce 2016 plánuje Společnost Epic Aircraft vyrobit pět až deset strojů, v roce 2018 má výroba dosáhnout padesáti kusů.
australianflying.com.au, epicaircraft.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »