27.2.2020 Od experimentálu k certifikaci
Segment certifikovaných jednomotorových turbopropů získal v listopadu loňského roku dalšího hráče, když společnost Epic Aircraft ukončila certifikační proces FAA svého jednomotorového celokompozitového turbopropu E1000.
Uzavřela se tak další kapitola tohoto zajímavého letounu, pro českého čtenáře zajímavého i tím, že na jeho výrobě participuje i český letecký výrobce, společnost Blanik Aircrat CZ.
Úspěšným ukončením sedmiletého certifikačního programu se podařilo zakončit dlouhý a nejednoduchý příběh, k jehož začátku se musíme vypravit až na začátek první dekády nového tisíciletí. Tehdy totiž americké scéně všeobecného letectví představil obchodník Rick Schrameck společnost Epic Aircraft. Plány měl rozsáhlé, hodlal vybudovat společnost, která bude v budoucnu vyrábět celou řadu pístových, turbovrtulových a proudových letounů. V roce 2004 se společnost Epic Aircraft zabydlela v městě Bend ve státě Oregon, v oblasti, která je známa působením hned několika dalších leteckých výrobců. Lancair má továrnu v blízkém Redmondu a přímo v Bendu se vyráběly určitou dobu i letouny Cessna TTx.
Nová kapitola v příběhu letounu, o které se dočtete na stránkách Flying Revue 2/2020 se začala psát roce 2010, kdy zbytky Epic Aircraft koupil společně s dalšími čtyřmi investory její současný CEO, Doug King a založil společnost Epic LT Builders Group, po vstupu nového kapitálového partnera pak přeměněnou v současnou Epic Aircrat. V době přípravy tohoto článku měla společnost Epic objednávky na více než 80 letounů Epic E1000, a to v podstatě z celého světa včetně Ruska, Jihoafrické republiky a Austrálie.
Text: Michal Beran
Foto: Epic Aircraft
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16 ve Flying Revue č. 2/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 27. února 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »