Enstrom 280FX: Dobře utajený poklad

8.3.2016

Hledáte pístový vrtulník? Na výcvik nebo pro soukromé využití? Chtěli byste něco s větší a pohodlnější kabinou, než má R-22? Představujeme Enstrom 280FX.

Vrtulníky společnosti Enstrom Helicopter Corporation nebyly v Evropě příliš rozšířené ani známé, a to přesto, že tato společnost byla pod názvem R.J. Enstrom Corp. založena již v roce 1959 a sériovou výrobu prvního úspěšného typu F-28 zahájila o šest let později.

Počátky

Počátky společnosti jsou svázány s neúnavnou snahou amerického důlního technika Rudolpha J. „Rudyho“ Enstroma zkonstruovat vlastní vrtulník. První skici a konstrukční návrhy vlastního vrtulníku vytvořil Enstrom již v roce 1943, ale k prvním úspěšným testů skutečného vrtulníku mohl přikročit až v roce 1957. Částečně i proto, že mu chybělo formální aeronautické vzdělání. To však nahrazoval nejen neutuchajícím entuziasmem, ale i technickou invencí, neboť už jeho první alespoň trochu úspěšná konstrukce využívala jeho tří patentovaných technických řešení.


Enstrom 280FX naživo v Memphisu v USA. Pilotuje Jerry Carter.
 

Enstrom 280FX: Technická data

Délka trupu 8,75 m
Šířka(včetně ližin) 2,2 m
Celková výška 2,7 m
Průměr hlav. rotoru 9,75 m
Průměr ocas. rotoru 1,43 m
Prázdná hmotnost 719 kg
Max. vzlet. hmot. 1179 kg
Užitečné zatížení 460 kg
Pohonná jednotka Lycoming HIO-360-F1AD s přeplňováním
Max. dlouhod. výk. 225 shp (168 kW)
Ekonom. cest. rychl. 97 kt (172 km/h)
VNE – nepřekročitelná rychlost 102 kt (188 km/h)
Dostup ve visu (OGE) 2652 m/8700 ft
Dostup ve visu (IGE) 2347 m/7700 ft
Služební dostup 3658 m/12 000 ft
Dolet (bez rezervy) 424 km

Neúnavné Enstromovy pokusy zaujaly několik místních podnikatelů, kteří se mu rozhodli finančně i organizačně pomoci. Najali několik leteckých inženýrů, s jejichž pomocí byl zkonstruován typ F-27. Na něj pak navázal již skutečně úspěšný pístový vrtulník F-28. Paradoxně však tou dobou již Rudolph Enstrom nebyl součástí společnosti, byť ta nesla i nadále jeho jméno.

Přestože společnost předvedla F-28 v Evropě již v roce 1967 při automobilovém závodě ve francouzském Le Mans, v porovnání s většími a úspěšnějšími americkými výrobci nikdy v následujících desetiletích nedosáhla v Evropě výraznějších obchodních úspěchů. Na vině však byla i omezená výrobní kapacita a skutečnost, že výrobce se soustředil více na americký a japonský trh.

A tak stranou většího zájmu společnost během let postupnými inovacemi vybudovala ucelenou výrobní řadu vrtulníků se stejnou konstrukční filozofií, která jí dnes dovoluje nabídnout případným zájemcům stroje od základních cvičných pístových až po pětimístný turbínový model 480B, jenž je dnes její „vlajkovou lodí“.

Organizačně došlo k největším změnám ve společnosti Enstrom v posledních čtyřech letech, kdy byla převzata čínskou firmou Chongqing Helicopter Investment Co. S novým majitelem přišla i opětovná snaha prosadit se s vrtulníky Enstrom i na trzích, které zůstávaly po dlouhá léta stranou. Nutno podotknout, že k úspěšnému proniknutí vrtulníků Enstrom na nové trhy si tyto stroje nesou minimálně jeden velmi důležitý atribut, a tím je vynikající bezpečnostní statistika. Zástupcem firmy Enstrom Helicopter Corporation pro Českou a Slovenskou republiku, Slovinsko a Maďarsko se stala v roce 2014 společnost DSA a.s. 

Enstrom 280FX 

Civilní výcvik vrtulníkových pilotů byl po dlouhá léta v západní části Evropy především doménou malých lehkých vrtulníků Hughes 300 (nyní Schweizer 300) a Robinson R-22. Samozřejmě že existují i piloti, kteří svůj základní výcvik prodělali na větších, a tedy i provozně dražších strojích, ale pro většinu vrtulníkových adeptů byla a bude rozhodující cena výcviku.

Flying Revue 2/2016
”Jiří Flying Revue 2/2016
najdete
na stáncích
od 3. března 2016.



Celý článek včetně detailního popisu konstrukčních prvků a letových vlastností si můžete přečíst na stránkách 12 až 19 ve Flying Revue 2/2016, další ukázky z tohoto čísla najdete zde.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, časopis vám doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem klubu se stává automaticky každý předplatitel. Více zde.

A zatímco oba dva zmíněné typy stále zůstávají ve flotilách řady vrtulníkových leteckých škol, poslední stroj z vývojové řady vrtulníků, započaté typem F-28, tedy Enstrom 280FX, se stává pro školy v Evropě i jinde aktuálně velmi zajímavým, dalo by se říci i znovuobjeveným typem. Oproti svým hlavním výcvikovým konkurentům může kromě skvělé bezpečnostní statistiky nabídnout nejen atraktivní design se zcela zakrytým motorem, velmi prostornou a pohodlnou kabinou, ale i dobré letové vlastnosti vhodné pro vrtulníkový výcvik, které má ve vínku díky konstrukci svého hlavního a vyrovnávacího rotoru a robustního ližinového povozku. 

Vrtulníky společnosti Enstrom Helicopter Corporation představují skutečně jakýsi dobře utajený a znovuobjevený (přinejmenším v naší části Evropy) poklad. A dokazují, že nadčasové letecké konstrukce mají stálou platnost a nacházejí uplatnění i po mnoha letech od svého vzniku. Vzhledem ke svým vlastnostem a konstrukci je Enstrom 280FX ideální školní vrtulník, na kterém se snadno naučí létat každý začínající pilot.

Ucelená řada vrtulníků Enstrom se stejnou konstrukční filozofií umožňuje leteckým školám jejich využití od základního výcviku až po výcvik obchodního vrtulníkového pilota. Soukromým uživatelům vrtulníků pak po ukončení výcviku umožňuje pokračovat v létání na typu, jehož základní charakteristiky dobře znají již ze svého výcviku.

Text: Kamil Kolísek, Foto: Naďa Murmaková

Zoom gallery

Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 2/2016 > Enstrom 280FX: Dobře utajený poklad
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »