Emirates jako první letecká společnost na světě uskutečnila ukázkový let A380 se 100% udržitelným leteckým palivem

28.11.2023

Emirates se stala první leteckou společností, která uskutečnila demonstrační let s letounem A380 se 100% udržitelným leteckým palivem (SAF).

Letadlo pod vedením kapitána Khalida Binsultana a kapitána Philippa Lombeta vzlétlo z Mezinárodního letiště v Dubaji (DXB) s jedním ze čtyř motorů poháněným 100% SAF. Palivo během letu prokázalo svůj potenciál coby udržitelnější alternativy konvenčního leteckého paliva, které současně odpovídá technickým a chemickým požadavkům. SAF může ve srovnání s konvenčním tryskovým palivem snížit uhlíkové emise až o 85 % během životního cyklu paliva.

foto3.jpg

Demonstrační let A380 zdůraznil výkonnost a kompatibilitu SAF, což z něj činí bezpečné a spolehlivé palivo, a přispívá k rostoucímu počtu průmyslových výzkumů hodnotících příznivé účinky 100% SAF na výkon letadel. V současné době je pro SAF v motorech pro komerční lety stanoven limit 50 % směsi.

Let Emirates A380 se uskutečnil během konference Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) o letectví a alternativních palivech (CAAF/3) v Dubaji. Na testování, technickém posouzení a analýze dat pro dnešní let pracovali specializovaní spolupracovníci společností Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent a ENOC.

zaec.cz.jpg

SAF palivo, které bylo využito během tohoto letu, obsahuje obnovitelné látky a věrně napodobuje vlastnosti běžného leteckého paliva. Je to poprvé, kdy bylo v letadle A380 použit SAF v kapalné podobě. Při letu byly použity čtyři tuny tohoto paliva složeného z HEFA-SPK dodaného společností Neste (syntetický parafinický petrolej zpracovaný hydroxidy a mastnými kyselinami) a HDO-SAK od společnosti Virent (hydrodeoxygenovaný syntetický aromatický petrolej). Společnost ENOC pomohla zajistit čistý SAF složený z HEFA-SPK a před předváděcí akcí jej smíchala s udržitelným leteckým petrolejem (SAK) ve svém zařízení na mezinárodním letišti v Dubaji.

foto.jpg

Stoprocentní SAF palivo bylo použito v jednom motoru Engine Alliance GP7200, zatímco v ostatních třech zůstalo konvenční letecké palivo. Pomocná pohonná jednotka (APU) PW980 od společnosti Pratt & Whitney Canada rovněž pracovala na 100% SAF.

Minulý týden byly provedeny robustní motorové zkoušky jednoho motoru A380 Engine Alliance GP7200 s použitím 100% SAF, jejichž cílem bylo ověřit schopnost motoru pracovat na speciálně namíchaném 100% kapalném SAF, aniž by to ovlivnilo jeho výkon nebo vyžadovalo jakékoli úpravy.  Pozemní testování motoru proběhlo v nejmodernějším technickém centru Emirates v Dubaji.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Adel Al Redha, provozní ředitel společnosti Emirates Airline, řekl: „Emirates je první leteckou společností na světě, která provozuje letoun A380 se 100% záložním SAF pohánějící jeden ze čtyř motorů GP7200 společnosti Engine Alliance. Je to další důležitý okamžik pro Emirates a naše partnery. Podařilo se nám naše slova převést na činy, a to díky výzkumu a testování vyšších koncentrací SAF, které nakonec povedou k zavedení 100% SAF v letectví. Znamená to další významný krok při ověřování použití SAF v jednom z motorů širokotrupého letadla A380 se čtyřmi motory. Celosvětová poptávka po alternativách leteckého paliva s nižšími emisemi roste a práce výrobců a dodavatelů na komercializaci

SAF a jeho zpřístupnění bude mít v nadcházejících letech zásadní význam proto, aby pomohla společnosti Emirates a celému odvětví pokročit na cestě ke snížení emisí uhlíku.“

foto2.jpg

Julie Kitcherová, výkonná viceprezidentka pro komunikaci a korporátní záležitosti společnosti Airbus, uvedla: „Vidět společnost Emirates létat s A380, největším dopravním letadlem na světě, poháněným motorem na 100% udržitelné letecké palivo, představuje symbolický okamžik. Tato paliva jsou v současnosti nejúčinnějším způsobem, jak řešit emise CO2 v leteckém průmyslu a stále více jej podporují i přední světové letecké společnosti. SAF má zásadní význam pro splnění cíle nulových čistých emisí v tomto odvětví do roku 2050, ale potřebuje podporu celého odvětví. Ve společnosti Airbus pracujeme na tom, aby všechna naše letadla byla do roku 2030 schopna létat na 100% SAF. Spolupracujeme také s dalšími partnery, abychom v příštích letech rozšířili globální trh s tímto palivem. Cílem společnosti Airbus je být průkopníkem udržitelného letectví pro bezpečný a jednotný svět. Prostřednictvím našeho partnerství se společností Emirates spojujeme ambice s činy.“

 „Engine Alliance a Emirates pojí silný vztah, který se datuje již 15 let od uvedení letounu A380 do provozu. Jsme hrdí na to, že můžeme podpořit nejnovější demonstrační let SAF společnosti Emirates a sdílíme závazek k udržitelnějšímu letectví do budoucna,“ řekla Amy Johnstonová, prezidentka Engine Alliance, společností GE Aerospace a Pratt & Whitney.

„Inovace a spolupráce jsou klíčem k dosažení nulových emisí uhlíku do roku 2050, jak ukazuje tento demonstrační let se 100% SAF. GE Aerospace blahopřeje společnosti Emirates k tomuto významnému úspěchu a je hrdá na to, že podporuje úsilí průmyslu o udržitelnější budoucnost,“ řekl Aziz Koleilat, viceprezident pro globální prodej a marketing pro Blízký východ, východní Evropu a Turecko ve společnosti GE Aerospace. „Všechny motory GE Aerospace a Engine Alliance mohou dnes pracovat se schválenými směsmi SAF a díky rozsáhlému výzkumu a testování pomáhá GE Aerospace vést schvalování a zavádění 100% SAF v leteckém průmyslu.“

„Rozšíření používání SAF má zásadní význam pro dosažení cíle nulových čistých emisí uhlíku v letectví a my se snažíme zajistit, aby všechny motory a APU společnosti Pratt & Whitney byly kompatibilní se současnými i budoucími specifikacemi SAF, a to až do 100 %,“ řekl Graham Webb, ředitel pro udržitelnost společnosti Pratt & Whitney. „Tato ukázka letu A380 společnosti Emirates pokračuje v budování dynamiky směrem ke stanovení budoucích standardů pro 100% SAF, což pomůže maximalizovat potenciální snížení emisí během životního cyklu všech komerčních letadel létajících v příštích desetiletích.“

foto4.jpg

„Udržitelné letecké palivo hraje klíčovou roli při snižování emisí v letecké dopravě, ale abychom plně využili jeho dekarbonizační potenciál, musíme umožnit 100% využití SAF. Testovací lety, jako je tento s letounem A380 společnosti Emirates s palivem SAF společnosti Neste, jsou důležitým krokem k certifikaci 100% SAF a my oceňujeme úsilí společnosti Emirates.  Neste úzce spolupracuje s partnery na urychlení dostupnosti a využití SAF a těšíme se na rozšíření dodávek SAF také do Dubaje,“ uvedl Jonathan Wood, viceprezident pro obchodní řízení a rozvoj podnikání z divize Renewable Aviation společnosti Neste.

 „Společnost Virent blahopřeje letecké společnosti Emirates k dalšímu úspěšnému demonstrativnímu letu se 100% udržitelným leteckým palivem, které obsahuje čistší BioForm SAK společnosti Virent,“ řekl

prezident a generální ředitel společnosti Virent Dave Kettner. „Díky technologii paliv na rostlinné bázi společnosti Virent tento zkušební let ukázal, že 100% obnovitelné palivo může splňovat současné specifikace a bezchybně fungovat v motorech dnešních komerčních leteckých společností. Je velmi důležité, aby se konsorcium společností, jako je tato skupina, spojilo a zavedlo udržitelné letecké palivo do širšího užívání. Virent bude i nadále spolupracovat se společnostmi zaměřenými na budoucí trendy a díky této spolupráci můžeme pokračovat ve snižování emisí a pohánět úspornější letecký průmysl.“

Jeho Excelence Saif Humaid al Falasi, generální ředitel skupiny ENOC, řekl: „Ve společnosti ENOC si uvědomujeme, jak   důležité je spolupracovat se strategickými partnery a odborníky v oboru, abychom dosáhli udržitelnější budoucnosti pro všechny. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k prvnímu demonstrativnímu letu Emirates A380 se 100% udržitelným leteckým palivem, který nás přiblížil k dekarbonizaci leteckého sektoru Spojených arabských emirátů a jejich přeměně na regionální centrum pro nízkouhlíkové letecké palivo. Jsme odhodláni podporovat úsilí SAE v leteckém sektoru, abychom zajistili další udržitelný růst.“

Začátkem letošního roku společnost Emirates úspěšně dokončila první demonstrační let v regionu se 100% pohonem SAF na letounu Boeing 777-300ER s motorem GE90.

banner_fr_vanocni_nabidka_640x290_b.jpg

Minulý měsíc odstartovaly z mezinárodního letiště v Dubaji první lety společnosti Emirates provozované se SAF, které poskytla společnost Shell Aviation. Společnost Shell dodala 315 000 galonů směsného SAF pro použití v centru letecké společnosti v Dubaji.

Letecká společnost nedávno rozšířila své partnerství se společností Neste o dodávku více než 3 milionů galonů směsného SAF v letech 2024 a 2025 pro lety z letišť Amsterdam Schiphol a Singapur Changi.

Emirates v současné době odebírá SAF v Norsku a Francii a nadále hledá možnosti využití SAF na různých letištích, jakmile budou k dispozici dodávky.

Společnost Emirates se podílí na činnosti řady pracovních skupin v průmyslu a ve vládě SAE a průběžně spolupracuje se zúčastněnými stranami, aby pomohla rozšířit výrobu a dodávky SAF. V loňském roce se společně s úřadem GCAA SAE podílela na přípravě plánu SAE pro pohonné hmoty na kapalinu (PtL), který řídilo ministerstvo energetiky a infrastruktury SAE a Světové ekonomické fórum, a aktivně se podílela na národním plánu SAE pro udržitelná letecká paliva. Ten v lednu 2023 zahájilo ministerstvo energetiky a infrastruktury a úřad GCAA.

Autor: Tisková zpráva Emirates

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Emirates jako první letecká společnost na světě uskutečnila ukázkový let A380 se 100% udržitelným leteckým palivem
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »