Emirates jako první letecká společnost na světě uskutečnila ukázkový let A380 se 100% udržitelným leteckým palivem

28.11.2023

Emirates se stala první leteckou společností, která uskutečnila demonstrační let s letounem A380 se 100% udržitelným leteckým palivem (SAF).

Letadlo pod vedením kapitána Khalida Binsultana a kapitána Philippa Lombeta vzlétlo z Mezinárodního letiště v Dubaji (DXB) s jedním ze čtyř motorů poháněným 100% SAF. Palivo během letu prokázalo svůj potenciál coby udržitelnější alternativy konvenčního leteckého paliva, které současně odpovídá technickým a chemickým požadavkům. SAF může ve srovnání s konvenčním tryskovým palivem snížit uhlíkové emise až o 85 % během životního cyklu paliva.

foto3.jpg

Reklama

Demonstrační let A380 zdůraznil výkonnost a kompatibilitu SAF, což z něj činí bezpečné a spolehlivé palivo, a přispívá k rostoucímu počtu průmyslových výzkumů hodnotících příznivé účinky 100% SAF na výkon letadel. V současné době je pro SAF v motorech pro komerční lety stanoven limit 50 % směsi.

Let Emirates A380 se uskutečnil během konference Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) o letectví a alternativních palivech (CAAF/3) v Dubaji. Na testování, technickém posouzení a analýze dat pro dnešní let pracovali specializovaní spolupracovníci společností Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent a ENOC.

zaec.cz.jpg

SAF palivo, které bylo využito během tohoto letu, obsahuje obnovitelné látky a věrně napodobuje vlastnosti běžného leteckého paliva. Je to poprvé, kdy bylo v letadle A380 použit SAF v kapalné podobě. Při letu byly použity čtyři tuny tohoto paliva složeného z HEFA-SPK dodaného společností Neste (syntetický parafinický petrolej zpracovaný hydroxidy a mastnými kyselinami) a HDO-SAK od společnosti Virent (hydrodeoxygenovaný syntetický aromatický petrolej). Společnost ENOC pomohla zajistit čistý SAF složený z HEFA-SPK a před předváděcí akcí jej smíchala s udržitelným leteckým petrolejem (SAK) ve svém zařízení na mezinárodním letišti v Dubaji.

foto.jpg

Stoprocentní SAF palivo bylo použito v jednom motoru Engine Alliance GP7200, zatímco v ostatních třech zůstalo konvenční letecké palivo. Pomocná pohonná jednotka (APU) PW980 od společnosti Pratt & Whitney Canada rovněž pracovala na 100% SAF.

Minulý týden byly provedeny robustní motorové zkoušky jednoho motoru A380 Engine Alliance GP7200 s použitím 100% SAF, jejichž cílem bylo ověřit schopnost motoru pracovat na speciálně namíchaném 100% kapalném SAF, aniž by to ovlivnilo jeho výkon nebo vyžadovalo jakékoli úpravy.  Pozemní testování motoru proběhlo v nejmodernějším technickém centru Emirates v Dubaji.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Adel Al Redha, provozní ředitel společnosti Emirates Airline, řekl: „Emirates je první leteckou společností na světě, která provozuje letoun A380 se 100% záložním SAF pohánějící jeden ze čtyř motorů GP7200 společnosti Engine Alliance. Je to další důležitý okamžik pro Emirates a naše partnery. Podařilo se nám naše slova převést na činy, a to díky výzkumu a testování vyšších koncentrací SAF, které nakonec povedou k zavedení 100% SAF v letectví. Znamená to další významný krok při ověřování použití SAF v jednom z motorů širokotrupého letadla A380 se čtyřmi motory. Celosvětová poptávka po alternativách leteckého paliva s nižšími emisemi roste a práce výrobců a dodavatelů na komercializaci

SAF a jeho zpřístupnění bude mít v nadcházejících letech zásadní význam proto, aby pomohla společnosti Emirates a celému odvětví pokročit na cestě ke snížení emisí uhlíku.“

foto2.jpg

Julie Kitcherová, výkonná viceprezidentka pro komunikaci a korporátní záležitosti společnosti Airbus, uvedla: „Vidět společnost Emirates létat s A380, největším dopravním letadlem na světě, poháněným motorem na 100% udržitelné letecké palivo, představuje symbolický okamžik. Tato paliva jsou v současnosti nejúčinnějším způsobem, jak řešit emise CO2 v leteckém průmyslu a stále více jej podporují i přední světové letecké společnosti. SAF má zásadní význam pro splnění cíle nulových čistých emisí v tomto odvětví do roku 2050, ale potřebuje podporu celého odvětví. Ve společnosti Airbus pracujeme na tom, aby všechna naše letadla byla do roku 2030 schopna létat na 100% SAF. Spolupracujeme také s dalšími partnery, abychom v příštích letech rozšířili globální trh s tímto palivem. Cílem společnosti Airbus je být průkopníkem udržitelného letectví pro bezpečný a jednotný svět. Prostřednictvím našeho partnerství se společností Emirates spojujeme ambice s činy.“

 „Engine Alliance a Emirates pojí silný vztah, který se datuje již 15 let od uvedení letounu A380 do provozu. Jsme hrdí na to, že můžeme podpořit nejnovější demonstrační let SAF společnosti Emirates a sdílíme závazek k udržitelnějšímu letectví do budoucna,“ řekla Amy Johnstonová, prezidentka Engine Alliance, společností GE Aerospace a Pratt & Whitney.

„Inovace a spolupráce jsou klíčem k dosažení nulových emisí uhlíku do roku 2050, jak ukazuje tento demonstrační let se 100% SAF. GE Aerospace blahopřeje společnosti Emirates k tomuto významnému úspěchu a je hrdá na to, že podporuje úsilí průmyslu o udržitelnější budoucnost,“ řekl Aziz Koleilat, viceprezident pro globální prodej a marketing pro Blízký východ, východní Evropu a Turecko ve společnosti GE Aerospace. „Všechny motory GE Aerospace a Engine Alliance mohou dnes pracovat se schválenými směsmi SAF a díky rozsáhlému výzkumu a testování pomáhá GE Aerospace vést schvalování a zavádění 100% SAF v leteckém průmyslu.“

„Rozšíření používání SAF má zásadní význam pro dosažení cíle nulových čistých emisí uhlíku v letectví a my se snažíme zajistit, aby všechny motory a APU společnosti Pratt & Whitney byly kompatibilní se současnými i budoucími specifikacemi SAF, a to až do 100 %,“ řekl Graham Webb, ředitel pro udržitelnost společnosti Pratt & Whitney. „Tato ukázka letu A380 společnosti Emirates pokračuje v budování dynamiky směrem ke stanovení budoucích standardů pro 100% SAF, což pomůže maximalizovat potenciální snížení emisí během životního cyklu všech komerčních letadel létajících v příštích desetiletích.“

foto4.jpg

„Udržitelné letecké palivo hraje klíčovou roli při snižování emisí v letecké dopravě, ale abychom plně využili jeho dekarbonizační potenciál, musíme umožnit 100% využití SAF. Testovací lety, jako je tento s letounem A380 společnosti Emirates s palivem SAF společnosti Neste, jsou důležitým krokem k certifikaci 100% SAF a my oceňujeme úsilí společnosti Emirates.  Neste úzce spolupracuje s partnery na urychlení dostupnosti a využití SAF a těšíme se na rozšíření dodávek SAF také do Dubaje,“ uvedl Jonathan Wood, viceprezident pro obchodní řízení a rozvoj podnikání z divize Renewable Aviation společnosti Neste.

 „Společnost Virent blahopřeje letecké společnosti Emirates k dalšímu úspěšnému demonstrativnímu letu se 100% udržitelným leteckým palivem, které obsahuje čistší BioForm SAK společnosti Virent,“ řekl

prezident a generální ředitel společnosti Virent Dave Kettner. „Díky technologii paliv na rostlinné bázi společnosti Virent tento zkušební let ukázal, že 100% obnovitelné palivo může splňovat současné specifikace a bezchybně fungovat v motorech dnešních komerčních leteckých společností. Je velmi důležité, aby se konsorcium společností, jako je tato skupina, spojilo a zavedlo udržitelné letecké palivo do širšího užívání. Virent bude i nadále spolupracovat se společnostmi zaměřenými na budoucí trendy a díky této spolupráci můžeme pokračovat ve snižování emisí a pohánět úspornější letecký průmysl.“

Jeho Excelence Saif Humaid al Falasi, generální ředitel skupiny ENOC, řekl: „Ve společnosti ENOC si uvědomujeme, jak   důležité je spolupracovat se strategickými partnery a odborníky v oboru, abychom dosáhli udržitelnější budoucnosti pro všechny. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k prvnímu demonstrativnímu letu Emirates A380 se 100% udržitelným leteckým palivem, který nás přiblížil k dekarbonizaci leteckého sektoru Spojených arabských emirátů a jejich přeměně na regionální centrum pro nízkouhlíkové letecké palivo. Jsme odhodláni podporovat úsilí SAE v leteckém sektoru, abychom zajistili další udržitelný růst.“

Začátkem letošního roku společnost Emirates úspěšně dokončila první demonstrační let v regionu se 100% pohonem SAF na letounu Boeing 777-300ER s motorem GE90.

banner_fr_vanocni_nabidka_640x290_b.jpg

Minulý měsíc odstartovaly z mezinárodního letiště v Dubaji první lety společnosti Emirates provozované se SAF, které poskytla společnost Shell Aviation. Společnost Shell dodala 315 000 galonů směsného SAF pro použití v centru letecké společnosti v Dubaji.

Letecká společnost nedávno rozšířila své partnerství se společností Neste o dodávku více než 3 milionů galonů směsného SAF v letech 2024 a 2025 pro lety z letišť Amsterdam Schiphol a Singapur Changi.

Emirates v současné době odebírá SAF v Norsku a Francii a nadále hledá možnosti využití SAF na různých letištích, jakmile budou k dispozici dodávky.

Společnost Emirates se podílí na činnosti řady pracovních skupin v průmyslu a ve vládě SAE a průběžně spolupracuje se zúčastněnými stranami, aby pomohla rozšířit výrobu a dodávky SAF. V loňském roce se společně s úřadem GCAA SAE podílela na přípravě plánu SAE pro pohonné hmoty na kapalinu (PtL), který řídilo ministerstvo energetiky a infrastruktury SAE a Světové ekonomické fórum, a aktivně se podílela na národním plánu SAE pro udržitelná letecká paliva. Ten v lednu 2023 zahájilo ministerstvo energetiky a infrastruktury a úřad GCAA.

Autor: Tisková zpráva Emirates

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Emirates jako první letecká společnost na světě uskutečnila ukázkový let A380 se 100% udržitelným leteckým palivem
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: