23.5.2021
Spojené státy americké nabízejí možnost navštívit celou řadu skvělých leteckých muzeí, které patří k těm vůbec nejlepším na světě. Jedním z těch nejkrásnějších je bezesporu letecké muzeum americké Experimental Aircraft Asociation (EAA), které se nachází ve městě Oshkosh ve Wisconsinu.
Na první pohled se může zdát, že muzeum leží mimo běžně
navštěvovaná turistická centra, kde najdeme většinu amerických
světově proslulých leteckých muzeí. Ale každý americký aviatik a
letecký nadšenec ví, že právě Oshkosh je domovem EAA a také místem
každoroční týdenní aviatické fiesty, kterou pod názvem AirVenture
asocice EAA pořádá. A to dává samozřejmě umístění muzea smysl.
Historie muzea je pevně spjata s historií EAA, americké asociace
stavitelů experimentálních letadel, která dnes má řadu lokálních
organizací po celém světě.
02_Trojice akrobatických letounů Christen Eagle II zavěšených v lobby muzea
Příběh EAA a jejího zakladatele Paula Poberezného je natolik
zajímavý, že by si zasloužil samostatný článek, ale připomeňme si
nyní alespoň základní fakta. Název asociace byl dán podle
Poberezného faktem, že jejich amatérsky v domácích podmínkách
stavěná či upravovaná letadla musela nosit na boku trupu pod
kabinou jasně viditelný nápis „Experimental“, a ten se tak stal
součástí názvu organizace. EAA byla založena v roce 1953 a během
následujících let začala nabírat mohutně na síle. Přestože domácí
stavba letadel, ať už vlastních konstrukcí, nebo letadel z komerčně
dodávaných stavebnic, je dodnes jádrem EAA, součástí asociace jako
takové jsou dnes rovněž skupiny zabývající se restaurováním
historických sportovních i vojenských letadel, ultralehkým létáním
a dalšími leteckými činnostmi. Asociace se navíc díky počtu členů
(ten dnes přesahuje 180 000) stala jedním z nejvlivnějších partnerů
amerického leteckého úřadu FAA.
Paul Poberezny byl mimo jiné bezesporu také vizionář. S myšlenkou
na založení muzea a výukového centra, kde by se mohli zájemci o
stavbu letadel seznamovat s potřebnými znalostmi a dovednostmi,
přišel poprvé již v roce 1958. Myšlenka na uchování přelomových
amatérských konstrukcí i historických letounů byla členy přijata
velmi příznivě, ale cesta k dnešní nádherné expozici byla ještě
dlouhá. EAA musela nejdříve nabýt na síle. Vhodný okamžik přišel až
počátkem osmdesátých let, kdy Paulův syn Tom Poberezny zahájil
kampaň za výstavbu současného muzea a sídla EAA. To pak bylo
otevřeno v roce 1983.
Muzeum má dnes ve svých sbírkách na 200 historických i moderních
letounů, případně jejich přesných replik, počínaje Flyerem bratří
Wrightů a konče například raketoplánem SpaceShipOne konstruktéra
Burta Rutana. Ve sbírkách muzea je navíc na 20 000 leteckých
artefaktů, rozsáhlá sbírka hlasových záznamů rozhovorů s osobnostmi
amerického letectví a také část věnovaná životu zakladatele Paula
Poberezného a vzniku samotné EAA. Velmi důležitou součástí je
rovněž expozice věnovaná dětem, ve které jsou názornými způsoby
vysvětlovány například základní principy aerodynamiky a letu.
03_1931 Pitcairn PCA-2 Autogiro
Expozice v centrální budově je rozdělena na několik sekcí,
věnovaných například leteckým průkopníkům nebo závodům. Samozřejmě
nemůže chybět ani sekce věnovaná nejslavnějším amatérským leteckým
konstrukcím, kde najdeme třeba proslulý Pietenpol Air Camper, který
stál v třicátých letech u zrodu amatérské stavby letadel ve
Spojených státech, Corben Baby Ace nebo P-5 Pober Sport Paula
Poberezného z roku 1955. V této sekci nalezneme také celou řadu
letadel, jež muzeu EAA věnovali jejich tvůrci. Bratři Klapmeierové
například muzeu darovali svou první konstrukci, Cirrus VK-30,
Richard VanGrunsven pak dodnes rozšířený RV-3.
Sekci věnované průkopníkům pochopitelně vévodí Lindberghův Ryan
NYP Spirit of St. Louis, respektive jeho přesná replika, jedna ze
dvou, které členové EAA postavili. Vzácným exponátem je i
originální Bugatti 100P, o kousek dále najdeme například vírník
Pitcairn PCA-2. Mezi novodobé průkopníky patří jistě i Burt Rutan,
jehož konstrukční škola je zde zastoupena například letouny Rutan
VariViggen, VariEze a již zmiňovaným SS1. Další letouny méně
obvyklé konstrukce reprezentují například Bede BD-5 nebo jeden z
prototypů létajícího automobilu Aerocar.
V sekci věnované klasickým historickým letounům najdeme například
Curtiss JN-4D Jenny, Fairchild FC-2 W2 (vůbec nejstarší známý
zachovaný letoun firmy Fairchild), stroj Aeronca C-2-N Deluxe Scout
a řadu dalších, které nějakým významným způsobem ovlivnily
americkou leteckou scénu před druhou světovou válkou.
Velmi silně jsou v expozici zastoupeny také akrobatické a závodní
letouny. Nejstarším z nich je Church Midwing JC-1 z roku 1928,
klasickou dobu amerických pylonových závodů z třicátých let pak
reprezentují například Laird „Super Solution“ (replika), originální
Chester Special Racer „Jeep“ nebo rovněž originální legendární
Wittman D-12 „Bonzo“. To vše doplňují informační panely, letecké
artefakty a modely strojů, které se ve skutečné podobě
nedochovaly.
Kromě vlastní stálé expozice v hlavní budově muzea však jsou
přístupné i další výstavní prostory.
Po většinu roku je možné navštívit k hlavní budově přiléhající
„Eagle Hangar“, který hostí expozici věnovanou americkým letcům
bojujícím ve druhé světové válce. Mezi exponáty zde najdeme
například prototyp později proslaveného Mustangu, letoun XP-51,
poslední ze čtyř prototypů postavených v roce 1940 společností
North American. V hale spatříme také Lockheed P-38L-5-LO sériového
čísla 44-53087, který ještě krátce sloužil za druhé světové války,
později byl přestavěn do konfigurace nočního stíhače a posléze
létal v Kanadě, přestavěný pro roli mapovacího letounu. V
Kanadě sloužil až do roku 1961, kdy jej odkoupila tehdejší americká
Confederate Air Force, společnost zabývající se restaurováním a
létáním s warbirdy. Nakonec byl Lightning věnován muzeu EAA, kde po
rekonstrukci nosí marking letounu amerického stíhacího esa, majora
Richarda Bonga. Dalšími exponáty jsou například North American
B-25H Mitchell, vzácný North American P-64/NA-50, který bývá někdy
nepřesně označován za jednomístnou stíhací variantu letounu AT-6
Texan, nebo dnes neméně vzácný námořní Grumman J2F-6 Duck. V
hangáru najdeme i britský de Havilland DH. 98 Mosquito B.35
(TT.35), který je muzeu dlouhodobě zapůjčen ze sbírky Kermita
Weekse.
Rozlehlý Eagle Hangar slouží také pro speciální časově omezené
expozice a rovněž občas jako hala pro konference a slavnostní
bankety. V takovém případě, vždy během každoroční akce AirVenture,
jsou velké exponáty přesunuty do dalších hangárů, popřípadě parkují
na ploše před muzeem.
05_Exponáty z Eagle Hall bývají během AirVenture vystavené před muzeem
Návštěvu muzea EAA by jistě neměl vynechat nikdo, kdo se v Oshkoshi
objeví během každoroční AirVenture, ale zcela jistě stojí i za
samostatnou cestu. Patří totiž určitě mezi nekrásnější letecká
muzea vůbec. Už proto, že akcentuje především krásu létání, lidskou
kreativitu a svobodu, která k létání neodmyslitelně patří.
Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »