29.4.2019
Exkurze FIC Praha Dvacítka pilotů z Česka i Slovenska využila příležitosti navšítívit pracoviště poskytovatele letových a provozních služeb FIC Praha, tedy místa, odkud s nimi komunikují dispečeři služby Praha Information. Exkurze s průvodním slovem vedoucího stanoviště FIC Praha Michala Dvořáka stála za to. Alespoň se na tom shodli všichni zúčastnění.
Když jsme koncem března na web pověsili pozvánku na exkurzi s přihlašovacím formulářem, netrvalo ani hodinu a kapacita exkurze byla vyčerpána, ba - než jsme stihli formulář zaslepit - dvojnásobně překročena. Díky vstřícnosti Michala Dvořáka z FIC Praha jsme ale mohli zájemce rozdělit do dvou skupin a uspokojit všechny. Zájemci byli z celé republiky - od Příbrami přes Letňany a Točnou, Milovice, Jaroměř až po Kunovice a jeden z dorazivších pilotů má domovské letiště dokonce až v Košicích, což nám činilo zvlášť velkou radost.
Filip Hrehor, LZKZ: Chcel by som sa vám veľmi pekne poďakovať za zorganizovanie tak skvelej exkurzie. Bol to skutočne výnimočný zážitok vidieť pracovište FIC zvnútra. Všetci ľudia, s ktorými sme rozprávali, boli nesmierne priatelskí a ochotní vysvetliť nám čokolvek na čo sme sa opýtali. Vidieť pracovisko pre mňa osobne bolo nie len veľmi záujímavé, ale aj poučné do budúcnosti. Veci, ktoré nám hovorili a priblížili, mi pomohli pochopiť ako pracovisko funguje a budem môcť z toho čerpať pre lepšiu komunikáciu práve vo vzduchu, keď budem niekam letieť. |
Exkurze na nové pracoviště FIC přímo v řídící věži Letiště Praha (loni na podzim se sem přestěhovalo z integrovaného střediska řízení letového provozu v Jenči u Prahy) proběhla po krátkém seznamovacím oťukávání obou stran ve velmi přátelské a tvůrčí atmosféře.
Účastníci exkurze byli mile překvapeni, že komunikací během letu dispečery neobtěžují, ale přesně naopak. Přesvědčit se o tom mohli i přímo u deseti moderních velkoplošných monitorů s informacemi z radaru i řadou doplňkových nástrojů, kde jim dispečeři podrobně vysvětlili jejich funkce, přičemž piloti mohli dispečery slyšet i přímo při komunikaci s letadly na trati.
» Jelikož exkurze byla po všech stránkách velmi úspěšná, zopakujeme ji ve spolupráci s FIC Praha letos ještě jednou, pravděpodobně na podzim. Sledujte web a facebook. Vzhledem k enormnímu zájmu dostanou při přihlašování přednost členové Klubu Flying Revue. (Jak se stát členem)
"My pilotům poskytujeme - a opravdu rádi - informace, které si myslíme, že jsou pro ně užitečné," vysvětluje Michal Dvořák. "Nejsou povinni s námi komunikovat a my je neřídíme, pouze informujeme, případně doporučujeme. Ale z mnoha zkušeností už víme, jak hodně může pilotovi v nekomfortní nebo dokonce nouzové situaci pomoci, když s námi může být při jejím řešení ve spojení a přenést tak část tíhy a napětí ze sebe na nás. My za něj sice letadlo v té chvíli řídit nemůžeme, ale můžeme mu zajistit cenné informace a rady, jak situaci řešit. Například ho navedeme z oblasti se špatným počasím nebo zajistíme přistání na pro něj v dané chvíli nejvhodnějším letišti a dovedeme ho k němu."
Martin Kadlčík, LKKU: Ještě jednou diky za perfektní akci, kterou jste zorganizovali. Bylo to super. S kolegou jsme přiletěli z Kunovic a cestou zpět jsme si mohli hlasy Praha Information spojit s konkrétními tvářemi... |
Dispečeři FIC poskytují na vyžádání pilota informace o meteorologických výstrahách, o notamech, o aktivovaných prostorech či o ostatním provozu. Výjimkou jsou situace, kdy dispečeři identifikují možné nebezpečí srážky - tam je předání informace automatické. Důležité pro pilota také je vědět, že na FIC Praha mají online informace o skutečném stavu omezených prostorů, které byly na ten den naplánovány. Pokud se službou Info vejde ve spojení a dispečeři zjistí, že na jeho trati aktivované prostory jsou, snaží se ho na ně upozornit. To je informační služba. Informace jsou poskytovány na vyžádání nebo z vlastní iniciativy dispečera FIC Praha, pokud to uzná za užitečné. Jen výjimečně, pokud pilot například směřuje do zakázaného prostoru, může dispečer vydat příkaz, aby se mu vyhnul.
» Těšit se můžete i na exkurzi do výrobních prostor Blaník Aircraftt CZ (červen 2019), výcvikového střediska profesionálních pilotů CATC Praha (cca září 2019) a na další zajímavá místa, kam se běžně nedostanete.
FIC Praha poskytuje ale ještě pohotovostní službu. "Ta spočívá ve dvou věcech – první je poskytování pohotovostní služby letům s letovým plánem, tedy že se ujistíme, že pilot s podaným letovým plánem doletěl tam, kam podle plánu měl. To probíhá tak, že pilot nám podá hlášení o vzletu a po přistání hlášení o přistání. Tím je letový plán ukončen," objasňuje Dvořák. Pokud se to nestane, musí nejpozději ve třicáté minutě po vypočteném čase přistání vyhlásit stav nouze a po pilotovi se začne, připadně i ve spolupráci s jednotkami integrovaného záchranného systému pátrat, dokud se nezjistí, co se s letadlem skutečně stalo. "Nejčastěji je to naštěstí tak, že pilot zapomene podat hlášení o přistání, v což vždy doufáme," směje se.
» Letová informační a pohotovostní služba neřízeným letům zahrnuje:
|
Druhou součástí pohotovostních služeb je, jak zmíněno výše, pomoc pilotovi, který se dostal do problémů. "Jakmile díky hlášení pilota zjistíme, že má problém s počasím, s motorem či s palivem vyhlašujeme údobí nouze, aktivujeme záchranné složky a snažíme se pilotovi aktivně ze země pomoci. Pro tyto situace máme stanovené nouzové postupy. Můžeme z pilota snést značnou část zátěže, která na něm v takové situaci leží," vysvětluje Michal Dvořák.
I v případě, že pilot se službou Information komunikovat nechce, je dobré alespoň naladit její frekvenci a poslouchat komunikaci s ostatním provozem. Může mu to být užitečné i pro jeho let.
Od konce února 2019 poskytuje pilotům neřízených letů letové provozní služby v celé ČR právě jen stanoviště FIC Praha. Jako neřízený let si nyní kdekoli v oblasti FIR Praha (v prostorech třídy G a E) pro poskytnutí letové, informační a pohotovostní služby musíte naladit frekvenci stanoviště FIC Praha, tedy Praha Information 126,1 v sektoru Čechy WEST, 136,175 v sektoru Čechy EAST a 136,275 v novém sektoru Morava, který vzniká sloučením dosavadních sektorů Morava Sever a Morava Jih.
Text a foto: Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »