17.9.2019
Dívky letí přes Atlantic Jmenují se Amanda Farnsworthová a Katie Pribylová a rozhodly se, že na počest žen-pilotek, které létaly ve druhé světové válce, přeletí jednomotorovým Cirrusem Vision SF50 Atlantik ve směru Amerika - Evropa. Jejich mise s názvem Dívky letí přes Atlantik je právě za polovinou.
Farnsworthová s Pribylovou nedělají marné sliby – dnes jsou už šestým dnem na trase. Jednomotorovým proudovým letounem Cirrus Vision SF50 letí přes Atlantik severní trasou do Evropy. Trasa jejich letu vede z Municipal Airport (FDK) ve městě Frederick v Marylandu přes Grónsko a Island do Velké Británie a Francie a zpět.
Z FDK odletěly obě ženy na palubě Cirrusu ve středu 11. září 2019. Odtud zamířily na mezinárodní letiště v Bangoru (BGR) ve státě Main, následovalo letiště Goose Bay (CYYR) v kanadské provincii Nový Foundland a Labrador, kde přistály o den později.
Ještě týž den následoval první, pětisetkilometrový úsek letu nad otevřeným mořem při přeletu z CYYR do grónského Narsarsaqu (BGBW) a další let nad otevřeným mořem, až na Reykjavik Airport (BIRK) na Islandu. Úsek nad oceánem mezi Grónskem a Islandem měřil dvojnásobek toho prvního mezi Kanadou a Grónskem – cca 1000 km, přičemž udávaný dolet Cirrusu Vision FS50 je mezi 1100 a 1400 km. Letoun je pro případ nouzové situace vybaven záchranným padákovým systémem, k němuž musely letkyně pro let nad mořem povinně přibrat do výbavy neoprenové obleky a záchranný člun.
» Cirrus Amandy Farnsworthová a Katie Pribylové můžete sledovat na této mapě Garmin.
Ostatně, na stejném letišti se obě ženy i jejich Cirrus Vision SF50 nacházejí i dnes, 17. září 2019, jelikož zde nocovaly po včerejším příletu cestou zpět do USA. Za sebou tedy mají přílet do Velké Británie, kde před třemi dny přistály na skotském letišti Prestwick (EGPK) a hned pokračovaly přeletem Anglie (bez mezipřistání) a poté přes kanál La Manche doletěly do Caen, kde týž den, tedy 14. září, přistály na Caen Carpiquet Airport (LFRK) v Normandii - nedaleko pláže Sword, na níž se jako na jednom ze čtyř míst pobřeží Normandie vylodila v roce 1944 spojenecká vojska.
Cirrus Vision SF50 N914AF před odletem na trasu. Foto: Chris Rose, AOPA
Po jednodenním odpočinku se Amanda Farnsworthová a Katie Pribylová vydaly na cestu zpět a dnes tedy můžete na on-line mapě jejich Cirrus zastihnout na Islandu.
Svým počinem chtějí vzdát hold svým předchůdkyním a inspirovat dnešní mladé ženy, aby se začaly o letectví zajímat nebo s ním dokonce spojily svůj profesní život. „Chceme inspirovat další generaci dívek k pilotní kariéře,“ říkají a mají za to, že současný sedmiprocentní podíl žen v letectví v USA je velmi malý. „Tomu nechcete věřit,“ komentuje to Amanda. I proto se jejich mise jmenuje Dívky letí přes Atlantik, byť starší z obou dam je již šedesát let.
Během letu chtějí obě ženy pořídit řadu záznamů a zapisovat zkušenosti z tohoto počinu a využívat je potom ve vzdělávacích kursech pro mladé pilotky.
Podle nich řada žen-pilotek v historii prokázala své schopnosti více než jednoznačně. Ať už je to zřejmě nejznámější pilotka historie Amelie Earhartová či pilotky v období druhé světové války. Mnoho Američanek bylo například také členkami speciálních ženských leteckých jednotek WASP - Women Airforce Service Pilots - a velmi úspěšně létalo především na zásobovacích trasách, ale účastny byly tyto ženy i v řadě speciálních misí. Právě na jejich počest se mise Dívky letí přes Atlantik koná.
Farnsworthová má za sebou také jiný zajímavý letecký počin - v roce 2016 spolu s kopilotkou Dee Dee Turnerovou přistály s Cirrusem SR22T jako první ženská posádka na Kubě po padesáti letech. Katie Pribylová je někdejší viceprezidentkou Asociace vlastníků letadel a pilotů.
Jan Dvořák
Zdroj a foto: AOPA, Tenessian.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »