13.10.2016
Zajímavá videa Iren Dornier, vnuk slavného leteckého konstruktéra Clauda Dorniera si splnil sen - znovu zprovoznit nádhernou amfibii Dornier Do 24ATT. Před deseti lety s ní obletěl svět, před rokem ho ale zradilo jeho oblíbené jezero Wolfgangsee v Rakousku. Kdy letoun znovu uvidíme na nebi?
Dornier se snáší k hladině alpského jezera Wolgangsee. Plán: provést Touch and Go a opět vzhůru nad jezero. Palubní inženýr Christian Doerk rádiem oznámí záměr jít na Touch and Go, netuší ale, že pod hladinou se skrývá nebezpečí. V rychlosti 97 uzlů se letadlo dotýká hladiny, než se však stihne znovu odlepit, dostane se do rotace, jako kdyby dostalo smyk na ledě. V oblaku vody se otočí kolem vlastní osy, příď se noří do vody. Když se vodní tříšť rozptýlí a hladina uklidní, letoun zůstává v klidu stát, nikdo z posádky není zraněn. "Kromě nějaké té boule a leknutí se nám nestalo vůbec nic," řekl Doerk po vytažení stroje na pláž místního střediska Strobl. Co se při nezdařeném letmém přistání tedy stalo?
Dornier Do 24ATT při přistání vodní hladině prorazil trup a roztočil se. Video: JukinMedia.com
Rozhodně se nejednalo o efektní otočku pro diváky Scalaria Air Challenge, jak uvádějí některá média. Po vytažení Dornieru z vody se ukázalo, že zrestaurovaný letoun má v trupu díru velkou jako pěst. Policejní mluvčí uvedla, že pod vodou do levé strany trupu uděřil cizí předmět, který se nepodařilo zajistit. To vedlo k zaplavení části trupu a následně k rotaci.
Proražený trup Do 24 - otvor ve velikosti lidské pěsti. Foto: Christian Hetzenauer pro Austrianwings.info
"Ještě že je Dornier v podstatě létající tank, jiný hydroplán by z toho tak snadno nevyvázl," myslí si palubní inženýr. Dornier 24 byl navíc určen pro přistání a vzlety i na moři i při vzedmuté hladině - "vlnka" vzniklá při incidentu na Wolfgangsee pro něj tedy byla jen drobnou chuťovkou. Ostatně o jeho schopnostech v tomto směru svědčí i videozáznamy z 2. světové války nebo testovací fáze z 80. let.
Přihlížejícím divákům připadlo, že letoun jde na přistání příliš velkou rychlostí. "Manévr byl plánován nikoli jako přistání, nýbrž - jak jsme oznámili vysílačkou - jako letmé přistání Touch and Go. Z hlediska pilotáže tedy bylo vše v pořádku," odmítl tvrzení o přílišné rychlosti Doerk.
"Nebyli jsme daleko od dokončení certifikace pro pravidelné lety, nehoda je pro nás těžká rána," posteskl si Doerk po nehodě.
Od nešťastné události Dornier zatím letěl jen třikrát na jednorázové povolení německého leteckého úřadu. Z Wolfgansee do Salzburku, odsud Oberpfaffenhofenu a nakonec do Friedrichshafenu (Bodamské jezero), kde letoun bázuje (je zde i muzeum Dornieru).
Vzhledem k působícím silám při rotaci bylo třeba podrobit letadlo důkladným prohlídkám, voda, které se nahrnula při havárii do kokpitu (během okamžiku byla posádka po pás ve vodě), rovněž poškodila elektrickou instalaci. Právě její oprava navrácení Do 24ATT na nebe zdržuje nejvíce. Rekonstrukci totiž provádí malý tým sdružený kolem letadla ve svém volném čase. Časový harmonogram dokončení oprav a získání certifikátu zatím není k dispozici.
Po dokončení oprav má Dornier létat především v oblasti Bodamského jezera - letos byl k vidění jako statický exponát součástí tzv. Dornier days, která se ve Friedrichshafenu konají.
Jan Dvořák, Michal Beran
Zdroj: austrianwings.info, viralityvideos.com, jukinmedia.com, dailypicksandflicks.com, do-24.com, facebook.com/Do24ATT
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »