Doletíš?! Nebezpečí na okruhu

14.5.2019

Doletíš?! Nebezpečí na okruhu (video)           V poslední části seriálu Doletíš?!, který ukazuje, čemu všemu pilot musí věnovat pozornost, aby se počet jeho startů vždy rovnal počtu přistání, se zabýváme problematikou bezpečného chování na okruhu. 


Doletíš?! Nebezpečí na okruhu


English VFR Communication

Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication.
Na trhu podobnou nenajdete. Nyní i pro zahraniční piloty English VFR Communication.

» Enter the english version

» 10 days free - write to us

» To buy the application



VFR Communication (CZ)

» Vstoupit do aplikace

» Ukázková kapitola

» 10 dní zdarma - pište

» Koupit aplikaci

» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

Možná největší nebezpečí na kteréhokoliv pilota číhá při vstupu na aktivní dráhu, zařazení do okruhu po příletu z jiného letiště, během přistávacího manévru na finále a vůbec v blízkosti letiště a jiného provozu. Někdy je to vlivem nekázně, často je to ale dané také nezkušeností. Nezkušenost je i spoléhání se na to, že „to vyjde“. „Vyšlo to“ přece už tolikrát, tak proč ne dnes.

Může to být právě ale dnes, kdy se po rádiu ujistíte, že na finále není žádný provoz, a tak tam vjedete. Může to být ale právě dnes, kdy zrovna v té chvíli přistává letadlo, které rádio nemá nebo má nastavenou špatnou frekvenci nebo z nějakých jiných důvodů prostě nevysílá.  

Přesně takovou situaci jsem zažil v létě 2018 – po odvysílání informace o vstupu na dráhu jsem se ještě rutinně podíval na finále. Tisíckrát předtím to bylo zbytečné, „dnes“ se ale k mému velkému překvapení na krátkém finále k prahu dráhy mlčky plížil dvoumotorový stroj. Počkal jsem až přistane a pak jsem se ho zeptal, proč nevysílal. „Vysvětloval jsem něco žákovi, a tak jsem to nestačil“, byla bezelstná odpověď instruktora letícího v tom letadle.

Situaci jsme přežili a máme všichni tři o trochu více zkušenosti. Němých letadel přistává ale zcela jistě mnohem více. Prostě je vždycky potřeba myslet i na tu variantu, že ne všechno a ne všichni se stále chovají podle předpisů. Ani nepředpisová nebo neobvyklá situace ale nesmí vést k nehodě. To je možné zajistit jen tím, že maximálně předpokládáme, že se taková situace může přihodit.

V USA můžete na nějaký čas přijít o papíry i za přistání na dráze, kde se ještě pohybuje letadlo, které přistálo před vámi nebo prostě když dráha není naprosto volná. U nás je to naopak na mnoha sportovních letištích běžná praxe. „To ještě stihneš“ nebo „máš tam místa dost“ slyšíme občas před vstupem na dráhu nebo při přiblížení na finále od dispečera AFIS. V naprosté většině případů to samozřejmě vyjde. Pokud ale letadlu před vámi praskne pneumatika, chcípne motor nebo mu prostě jeho manévr z nějakých jiných důvodů trvá déle a vy jste na finále třeba ještě navíc trochu delší, tak je zaděláno na problém. 

Těch možných nebezpečných situací na okruhu je více a dnešní video se vám alespoň některé snaží trochu přiblížit, abyste takové zkušenosti nemuseli získávat ze svých vlastních chyb.  

Seriál Doletíš?!

Téma  Datum publikace
Plánování letu 2. dubna 2019
Příprava letu 9. dubna 2019
Let na neznámé vzdálené letiště 16. dubna 2019
Komunikace 23. dubna 2019
Emoce v parašutismu a létání 30. dubna 2019
Přistání kluzáku do terénu 7. května 2019
Nebezpečí na okruhu 14. května 2019
Všechna videa najdete v sekci Pro piloty.
Seriál připravujeme ve spolupráci s Úřadem pro civilní letectví České republiky
 

Ve Flying Revue si důležitost i problematiku komunikace během VFR letů plně uvědomujeme. Abychom pomohli českým a slovenským pilotům efektivně komunikovat i při jejich letech do zahraničí, vydali jsme jednak učebnici Anglická VFR Komunikace, jednak jsme vytvořili on-line výukovou aplikaci anglické letecké komunikace VFR Communication a její verzi v angličtině English VFR Communication. Oba tyto produkty si můžete zakoupit na našich stránkách. Pokud byste si přáli získat zdarma zkušební přístup na 10 dní k aplikaci Anglická VFR Komunikace, napište o něj na adresu  a my vám je poskytneme. 

-fr-

ýzýhuji.jpg

Flying Revue > Pro piloty > Bezpečné létání > Doletíš?! > Doletíš?! Nebezpečí na okruhu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »