14.5.2019
Doletíš?! Nebezpečí na okruhu (video) V poslední části seriálu Doletíš?!, který ukazuje, čemu všemu pilot musí věnovat pozornost, aby se počet jeho startů vždy rovnal počtu přistání, se zabýváme problematikou bezpečného chování na okruhu.
Doletíš?! Nebezpečí na okruhu
Možná největší nebezpečí na kteréhokoliv pilota číhá při vstupu na aktivní dráhu, zařazení do okruhu po příletu z jiného letiště, během přistávacího manévru na finále a vůbec v blízkosti letiště a jiného provozu. Někdy je to vlivem nekázně, často je to ale dané také nezkušeností. Nezkušenost je i spoléhání se na to, že „to vyjde“. „Vyšlo to“ přece už tolikrát, tak proč ne dnes.
Může to být právě ale dnes, kdy se po rádiu ujistíte, že na finále není žádný provoz, a tak tam vjedete. Může to být ale právě dnes, kdy zrovna v té chvíli přistává letadlo, které rádio nemá nebo má nastavenou špatnou frekvenci nebo z nějakých jiných důvodů prostě nevysílá.
Přesně takovou situaci jsem zažil v létě 2018 – po odvysílání informace o vstupu na dráhu jsem se ještě rutinně podíval na finále. Tisíckrát předtím to bylo zbytečné, „dnes“ se ale k mému velkému překvapení na krátkém finále k prahu dráhy mlčky plížil dvoumotorový stroj. Počkal jsem až přistane a pak jsem se ho zeptal, proč nevysílal. „Vysvětloval jsem něco žákovi, a tak jsem to nestačil“, byla bezelstná odpověď instruktora letícího v tom letadle.
Situaci jsme přežili a máme všichni tři o trochu více zkušenosti. Němých letadel přistává ale zcela jistě mnohem více. Prostě je vždycky potřeba myslet i na tu variantu, že ne všechno a ne všichni se stále chovají podle předpisů. Ani nepředpisová nebo neobvyklá situace ale nesmí vést k nehodě. To je možné zajistit jen tím, že maximálně předpokládáme, že se taková situace může přihodit.
V USA můžete na nějaký čas přijít o papíry i za přistání na dráze, kde se ještě pohybuje letadlo, které přistálo před vámi nebo prostě když dráha není naprosto volná. U nás je to naopak na mnoha sportovních letištích běžná praxe. „To ještě stihneš“ nebo „máš tam místa dost“ slyšíme občas před vstupem na dráhu nebo při přiblížení na finále od dispečera AFIS. V naprosté většině případů to samozřejmě vyjde. Pokud ale letadlu před vámi praskne pneumatika, chcípne motor nebo mu prostě jeho manévr z nějakých jiných důvodů trvá déle a vy jste na finále třeba ještě navíc trochu delší, tak je zaděláno na problém.
Těch možných nebezpečných situací na okruhu je více a dnešní video se vám alespoň některé snaží trochu přiblížit, abyste takové zkušenosti nemuseli získávat ze svých vlastních chyb.
Téma | Datum publikace |
Plánování letu | 2. dubna 2019 |
Příprava letu | 9. dubna 2019 |
Let na neznámé vzdálené letiště | 16. dubna 2019 |
Komunikace | 23. dubna 2019 |
Emoce v parašutismu a létání | 30. dubna 2019 |
Přistání kluzáku do terénu | 7. května 2019 |
Nebezpečí na okruhu | 14. května 2019 |
Všechna
videa najdete v sekci Pro piloty. Seriál připravujeme ve spolupráci s Úřadem pro civilní letectví České republiky. |
Ve Flying Revue si důležitost i problematiku komunikace během VFR letů plně uvědomujeme. Abychom pomohli českým a slovenským pilotům efektivně komunikovat i při jejich letech do zahraničí, vydali jsme jednak učebnici Anglická VFR Komunikace, jednak jsme vytvořili on-line výukovou aplikaci anglické letecké komunikace VFR Communication a její verzi v angličtině English VFR Communication. Oba tyto produkty si můžete zakoupit na našich stránkách. Pokud byste si přáli získat zdarma zkušební přístup na 10 dní k aplikaci Anglická VFR Komunikace, napište o něj na adresu a my vám je poskytneme.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »