21.12.2014
Letouny Mercure si svou provozní spolehlivostí získaly pověst tahounů, na které se mohou osádky i cestující vždy spolehnout. Linky z Paříže do Bordeaux, Lyonu a řady dalších měst byly každým dnem cílem „stíhaček“ z prken konstruktérů firmy Dassault.
Začneme pár otázkami. Který proudový dopravní letoun evropské konstrukce nalétal za 20 let své služby 360 000 letových hodin, spolehlivě a bez nehod přepravil 44 miliónů cestujících při 440 000 letech s pravidelností 98%? Fantazie? Hloupost? Nikoliv!
Tohle vše dokázal nenaplněný sen společnosti G.A. Marcel Dassault, dopravní letoun se jménem Mercure.
V roce 1967 se společnost G.A. Marcel Dassault rozhodla využít svých zkušeností v oblasti stavby vojenských a obchodních letounů a vstoupit i na trh proudových dopravních strojů. Pro firmu vypracované rozbory vývoje trhu jednoznačně potvrzovaly, že řada leteckých společností bude potřebovat nové letouny pro jejich krátké a střední linky, což v praxi znamenalo vzdálenosti do 1500 km. V té době pod uvedenou kategorii spadalo osm letů z deseti. Studie předpokládaly potřebu až 1500 letounů s kapacitou 130 až 150 cestujících zhruba mezi lety 1979–1980.
Podpisem „Memoranda o porozumění“ s vládou Francie v dubnu 1969 společnost Dassault mohla začít s oficiálním vývojem dvoumotorového stroje s kapacitou do 135 cestujících. S ohledem na finanční i technickou náročnost projektu byly přizvány k jeho realizaci společnosti ADAP z Belgie, Canadair z Kanady, dále i španělská CASA . Uvedený trojlístek doplnily ještě firmy Fiat z Itálie a FW z Emmenu ve Švýcarsku.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »