12.6.2023
Další neoficiální světový rekord v doletu ultralehkého letadla:
Pilot: Jiří Pruša
ULL: SHARK 600
Trasa: Reykjavík - Praha
Vzdálenost: 2.659 km
Čas letu: 10 hod. a 31 min.
Spotřeba paliva: 215 litrů
odlet z Islandu
Odlet z Islandu 1
obrazovka u Skotska
pobřeží severního Skotska
Východofríské ostrovy
12.6.2023
Expedice dnes pokračuje novým pokusem o překonání neoficiálního rekordu v délce letu UL letadlem. Jirka se dnes vydá na trasu Reykjavík-Praha, která měří 2670 km a plánovaná doba letu je 11 hodin.
Původně plánovaný let z Islandu přes Grónsko do Kanady bylo nutné s ohledem na počasí a následně již nedostatek času přesunout na jinou expedici.
Let můžete opět sledovat na naší mapě a to od plánovaného času vzletu v 10.00 hod. pražského času.
4.6.2023
Expedice je z technických důvodů, viz ilustrační obrázek, momentálně pozastavena! Došlo k uvíznutí letadla na letišti BIND, z důvodu neupravené vzletové a přistávací plochy po dlouhé zimě.
Letiště BIND
12:54
Tak plány se mění. Grónská letiště jsou v neděli zavřená. Dnes tedy UL klub, airshow v Reykjaviku a zítra filmování na Islandu. Odlet do Narsarsuaqu v pondělí ráno. Přímo do Kanady to, ale s ohledem na protivítr 40-50 km nelze.
3.6.2023
Dnes volný den a příprava na zítřejší let do Grónska
členové místního UL klubu na letišti Heidi
Janek z Lotyšska, řídící v Reykjavíku
18:58
Konečně v cíli dnešní destinace Reykjaviku. Ještě však musím dnes odletět na letiště místního aeroklubu, kde mi dají palivo pro můj Rotax, tedy Natural 95 a představí mě místnímu členstvu.
řídící na letišti Vágar - Faerské ostrovy
Reykjavík
stojánka
stojánka s pilotem
14:20
Po vydatném obědě na výškovém stabilizátoru Sharka, příprava na odlet do Reykjaviku, cíle dnešního dne. Počasí nad ostrovem nic moc, ale na trase již v rámci všech regulí VFR letu.
13:10
Dobrá věc se podařila a palivo je na palubě, respektive v nádržích!
11:45
Počasí stále neletové a tak, snaha o natantování 50 litrů AVGASU. Odpověď od šéfa místního palivového hospodářství je bohužel záporná - "palivo momentálně nemáme, nicméně pokusíme se s tím něco udělat".
Takže, sehnat někde kanistry a auto, které vás doveze k nejbližší nebo jediné pumpě v okolí, a ještě vymyslet, jak palivo dostat přes ostražitou security.
02.06.2023
Do Reykjaviku zbývá ještě 780 km, ale ranní počasí je zatím letu nepřející. Mlha a déšť, obě letiště zavřená!
Bohužel, první pokus o přímý let Příbram - Reykjavik, se z důvodu silného protivětru ve více, jak polovině trasy (35-40 km/h), nezdařil. Jirka musel přistát na Fearských ostrovech, letiště Vágar. Technická data letu: čas 10.29 hod., vzdálenost 1.865 km, průměrná hodinová spotřeba 16,5 l, průměrná rychlost letu 178 km.
19:20
19:16
19:05
Display s aktuálními hodnotami.
19:04
Zbýva cca 80 km.
19:02
Ještě 20 minut do Vagaru. Počasí skvělé, Jirka již komunikuje s věží Vagar.
17:49
17:47
17:44
Shetlandské ostrovy
17:39
Východní cíp Shetlandských ostrovů
17:35
Takovýto výhled měl Jirka dlouhé hodiny
17:31
Polovinu celé vzdálenosti uletěl Jirka nyní za 7 hodin 50 minut. Na druhou nevychází ani palivo ani čas...
Protivítr ustal. Nyní cistý boční vítr. Rychlost se zvýšila na 210 km/h. Přistání ve Vagaru očekáváme v 19:30 pražského času.
15:51
Lat/Lng: 58.067170, 3.726830, silný protivítr (35 - 40 km/h). Ještě cca. 5 hodin letu na Faerské ostrovy.
12:54
Jirka vlétá nad moře. Protivítr 25 km/h.
11:51
Jirka letí na spotřebu 18 litrů na hodinu. Boční vítr se složkou protivětru 15 km. Vše nyni v normálu, Jirka oblétává letiště Hamburk.
11:46
Nad Hamburkem
11:43
Aktuální letový plán
11:25
HAM - INSUS
9:49
Let v TMA Drážďany. Počasí dobré, protivítr 12km/h. GPS ukazuje čas letu ještě 12:40 minut. Let probíhá pomaleji kvůli ušetření paliva na přelet moře.
9:20
Okamžiky před vzletem.
8:00
Příprava letadla vrcholí. Níže se můžete podívat jak je Jirka vybaven a co vše má sebou. Předpokládaný start je na 9:35 hod.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »