21.12.2014
Turbínová TBM 850 často označována za zajímavou alternativu lehkých jetů. Při vhodném profilu tratě vás k jeho cíli dopraví téměř stejně rychle, ale s podstatně nižšími náklady. Výhodou může být i větší užitečné zatížení a dolet.
Před několika lety jsem měl velmi dobrou příležitost seznámit se s přímým předchůdcem TBM 850, strojem TBM 700, který byl tehdy vyráběn ještě pod hlavičkou společnosti Socata. Přelet Atlantiku tehdy vyústil v řadu dalších letů po Spojených státech. A dlužno říci, že mé dojmy z létání se „sedmistovkou“ byly vynikající. Když pak byl v roce 2006 uveden na trh její nástupce s označením TBM 850 (původně před rozjezdem sériové výroby označovaná TBM 700 N) čekal jsem netrpělivě na příležitost vyzkoušet, o co bude nový model lepší, než původní sedmistovka. Od té doby jsem měl možnost několika krátkých letů s prvními verzemi, které byly vybaveny ještě v principu „analogovým“ kokpitem, tentokráte však mne čekal již model vybavený oblíbeným Garminem G 1000.
Konstrukční práce na typu TBM 700, který měl být především užitkovým strojem a svým způsobem francouzskou odpovědí na starší americkou Cessnu Caravan I, začaly v roce 1987. Výsledkem se stal poměrně elegantně vyhlížející dolnoplošník, který dostal díky svému původnímu určení do vínku i značnou robustnost.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »