20.6.2016
Víte, co je Hangár F? A víte, že se do něj můžete podívat? To, co tam uvidíte, je velmi sexy. Odstrojená letadla při údržbě a opravách jen tak neuvidíte. V Hangáru F totiž sídlí Czech Airlines Technics, která o letadla ČSA, ale i dalších společností, v tomto směru pečuje.
V novém seriálu věnovanému Českému Aeroholdingu se seznámíme postupně s jednotlivými společnostmi této v letectví bezesporu významné skupiny. Údržbu letadel jsme zařadili na první místo. Právě v údržbě nalezneme mnoho nadšených lidí, bez jejichž precizní práce by letadla létat nemohla.
Údržba letadel je velmi široký pojem. Běžný cestující občas zahlédne na ploše mechanika. Pilot promlouvá s mechanikem relativně často, ale to hlavní zůstává ukryto kdesi v útrobách letiště, kam cestující nenahlédne vůbec a pilot jen zřídka. V případě Letiště Václava Havla v Praze je to hangár F, kde sídlí Czech Airlines Technics. Základní je rozdělení údržby na údržbu traťovou, tedy tu opakovanou a častou, která se odehrává každý den, či po relativně krátké době, a údržbu těžkou, tedy předepsané revizní prohlídky a opravy určitých významnějších poškození letadla. Czech Airlines Technics mají navíc jednu poměrně unikátní specializaci. Tou je oprava podvozků a údržba jednotlivých dílů.
Pokud se chcete do Hangáru F podívat, přečtěte si článek o exkurzích na Letišti Václava Havla v Praze.
Traťová údržba (Line Maintenance) je službou především pro letecké společnosti, které létají do Prahy. Nejjednodušší je Tranzit Check, prohlídka letadla mezi jednotlivými lety v průběhu jednoho dne. Od tohoto konceptu ovšem některé aerolinky již upustily. Takovou prohlídku dnes provádí samotná posádka. Pokud ovšem posádka zjistí nějaké nesrovnalosti, je v určitých případech nutné, aby se mechanik k letadlu dostavil.
Odstranění závady nemusí být vždy provedeno okamžitě. V souladu se seznamem minimálního vybavení MEL (Minimum Equipment List) může být odloženo. Dle závažnosti závady může odložení zapsat do knihy závad pilot nebo právě mechanik traťové údržby. V takovém případě je nutno stanovit lhůtu odložení odstranění závady. Často jde o poškozené vybavení pro pasažéry, odlepená těsnění či poruchy elektrického systému. Například i s jedním nefunkčním generátorem mohou některá letadla 10 dní létat.
Text: Pavel Valenta
Foto: Pavel Valenta
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 26 až 29 ve Flying Revue č. 4/2016. Na stáncích je ke koupi od 23. června 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »