1.7.2016
Jednoduchý design, příjemné letové vlastnosti a přitažlivé tvary, to vše mělo vliv na obrovskou popularitu Piperu J-3 Cub mezi piloty. Není divu, že se dočkal mnoha následovníků a jeho základní koncept rozvíjejí dnes letečtí konstruktéři různými směry dál.
Stačí si jen připomenout, že zatím poslední variace na původní téma, Xcub americké společnosti CubCrafters, získal typový certifikát amerického úřadu FAA před měsícem. V Xcubu je původní koncept doveden dále, než si mohli konstruktéři původního J-3 jen představit: maximální rychlost 145 mil/hod, užitečné zatížení 492 kg. Ale nemusíme se dívat jen za Atlantik, podobným směrem, byť jinou cestou rozvíjí původní koncept Cubu i v Evropě vyráběný Shock Cub. Ale o něm až někdy jindy.
Piper Cub se stal aviatickým fenoménem. Pokud byste tomu snad nevěřili, stačí si uvědomit, že od roku 1937, kdy začala společnost Piper vyrábět model J-3, byl typ v podobě posledního z následovníků, typu PA-18 Super Cub, ve výrobě až do roku 1994, byť s přestávkami. I když už dnes dávno neplní úlohu základního cvičného stroje, stále je vyhledávaným aeroplánem. Piloti brousí po starých hangárech, stodolách a přístřešcích a hledají staré dobré J-3, které pak za často nemalých nákladů a úsilí přivádějí zpět na oblohu. Firmy vyrábějící náhradní díly vám dnes dodají v podstatě cokoliv, takže pokud byste chtěli, můžete si Cuba postavit téměř od nuly. Ale to by tak nějak nebylo úplně ono.
Přestože byl J-3 Cub i po válce mezi piloty stále populární, bylo zřejmé, že by jeho jednoduchá konstrukce mohla profitovat z řady vylepšení. Nebylo divu, že se svého prvního následovníka dočkal populární J-3 přímo od společnosti Piper. V roce 1947 společnost představila svůj Cub Special, a aby zdůraznila, že nový letoun má se starou konstrukcí společné jen něco, změnila prefix v označení svých letounů z „J“ na „PA“. Nový Cub tak dostal označení PA-11. Motor byl teď již kompletně zakapotován, mezi další důležité změny patřilo přemístění nádrže z prostoru za motorem do kořene levého křídla, Cub tak teď bylo možné v sóle pilotovat i z předního sedadla.
Již po dvou dalších letech představil Piper další evoluci Cubu, označenou PA-18 Super Cub. Ten měl nádrže již v obou křídlech a od modelu z roku 1950 též vztlakové klapky. Super Cuby se postupně dodávaly s různými motory, nejúspěšnější variantu poháněl Lycoming O-320. Ve výrobním programu Piperu vydržel až do roku 1994. Výroba sice v tomto roce skončila, ale koncept žil v hlavách pilotů a nových leteckých konstruktérů dál. J-3 dostal brzy nové následovníky.
Aviat Husky
Jedním z konstruktérů, kterým koncept Cubu učaroval, byl i Frank Christensen. Když Piper dočasně v osmdesátých létech přerušil výrobu, snažil se dokonce práva na výrobu Super Cubů od Piperu odkoupit. Nepodařilo se to, a tak se rozhodl přivést na svět svou speciální verzi Cubu, s úpravami vhodnými především pro létání z nezpevněných ploch, pro bush flying. Výsledkem se stal Aviat Husky certifikovaný v roce 1987. S přepracovaným křídlem a s motory o výkonu až 200 hp si Husky vede skvěle i v těch nejobtížnějších podmínkách.
CubCrafters
Společnost založená Jimem Richmondem v roce 1980 vyráběla původně náhradní díly pro letouny řady Cub. Když však Piper definitivně ukončil výrobu Super Cubu, přešla společnost postupně na výrobu kompletních nových letounů. Dnes má ve výrobní nabídce dvě verze Cubu certifikované jako LSA, poněkud robustnější model Top Cub, dodávaný s motorem o výkonu 180 hp a konečně jako vlajkovou loď právě certifikovaný XCub.
Nově PART 23 certifikovaný CubCrafter XCub.
Kabina Xcubu - O takovém interiéru kabiny se pilotům původních J-3 ani nesnilo.
American Legend
Nejmladší z amerických společností, vyrábějících deriváty Cubu, je American Legend. Její modely již byly na základě původní dokumentace překonstruovány pomocí CAD/CAM technologií a využívají konstrukce z moderních materiálů. Od ostatních Cubů se na první pohled liší především dveřmi na obou stranách trupu. Legend Cub certifikovaný jako LSA nebo S-LSA a je dodáván celkem ve třech verzích včetně verze s plováky.
Stejně jako ostatní výrobci, i American Legend nabízí svoji verzi Cubu i v plovákovém provedení.
Zlin Aviation
Na odkaz Cubů navazují i letouny Savage, vyráběné z části v České republice a kompletované v italském Trentu společností Zlin Aviation italského podnikatele Pasquala Russoa. Letoun zkonstruovaný italskými konstruktéry Bonaldem, Franchinim a Vizzinim je další moderní reinkarnací konceptu Cubu a dodává se především s motory Rotax. Svému vzoru se vzhledově přibližuje nejvíce ve verzi Savage Cub. Zcela nový ShockCub se pak stává zcela novou kapitolou ve výrobě Zlin Aviation.
Shock Cub přináší mimo jiné i zcela originální křídlo s pevnými sloty.
Text: Michal Beran
Foto: Kamil Večeřa, CubCrafter, Aviat, American Legend, Zlin Aviation, Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »