25.10.2016
Přání přistát na horském letišti Courchevel ve Francii jsem měl od chvíle, kdy jsem se o existenci tohoto letiště před pár lety dověděl. Pak jsem zjistil, co většina čtenářů jistě ví už dávno – pro přistání na Courchevel je potřeba speciální licence, kterou můžete získat jen tam.
Hledání informací na internetu mi ukázalo dosud pro mne neznámý svět altiportů a horského létání vůbec. Svět, který vás, doufám, zaujme také. Altiport je definován jako letiště pro malá letadla a helikoptéry situované v horském terénu. Za altiporty jsou považována taková letiště, jež mají dráhu stoupající strmě vzhůru po horském úbočí. Sklon dráhy se využívá k rychlejšímu brzdění na přistání a akceleraci při vzletu. Z popisu tedy logicky vyplývá, že dráha na altiportu se používá v jednom směru pouze pro přistání a ve druhém směru pouze pro vzlety.
Hlavní a prakticky jedinou zemí, kde se s altiporty setkáme, je Francie. Nachází se jich tu podle dostupných informací celkem devět. Další jediné letiště označované za altiport se nachází v Nepálu. Courchevel (a zřejmě ani některé další altiporty) nemá postupy pro opakování přistání (go-around), a proto je potřeba přistát vždy napoprvé. I to je jistě důvod pro to, zde nesmíte přistát bez speciálního kurzu.
Při zjišťování, jak licenci pro přistání v Courchevelu získat, jsem objevil dvě základní možnosti výcviku. Jednu představuje tzv. „mountain rating“, které lze získat ve Francii po absolvování kurzu v trvání zhruba tří týdnů s přibližně 30 letovými hodinami výcviku a složení následných zkoušek. Tato licence vás pak opravňuje k létání na kterýkoliv z altiportů a není časově omezená.
Flying Revue do schránky? Klikněte!
Druhá možnost je získání specifické licence pro dané letiště, které vás zajímá – v mém případě Courchevel. Tuto licenci lze získat po absolvování asi 3–4 letových hodin strávených na okruhu. Získat tuto licenci je evidentně snadnější, avšak její problém tkví v tom, že ji lze použít jen pro dané letiště a jen po dobu šesti měsíců. Po uplynutí této doby musí její držitel absolvovat opět let s instruktorem.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »