5.9.2019
CIDNA 2019 Takřka rok příprav na expedici CIDNA 2019 vyvrcholí tuto sobotu (7. září 2019) odletem na první etapu Vzpomínkového letu ve stopách průkopnické francouzsko-rumunské letecké společnosti s československou kapitálovou účastí CFRNA/CIDNA. Čím byly přípravy odlišné od běžných expedic, jak bude let probíhat, co nás na něm čeká i co můžeme od projektu očekávat dál, řeknou dva hlavní protagonisté letu Miloš Dermišek a Jiří Pruša.
Vzpomínkový let je první expedicí Flying Revue, v níž kromě redakčního OK-LEXu poletí i letadla dalších pilotů. V čem se přípravy lišily od příprav na běžnou expedici?
Miloš Dermišek: Příprava na tuto expedici byla v podstatě úplně odlišná od těch předešlých, ale k tomu snad více Jirka, který měl zabezpečení expedice na starost více než já. Jinak pro let je k dnešnímu dni připraveno sedm posádek a letadla jsou to opravdu nejrůznější. Od ULL, jako například Fascination, Tecnam až po Piper 28, Socatu apod.
Jiří Pruša: Jelikož letíme se skupinou pilotů a jedná se o vzpomínkový let, tak je potřeba udělat řadu věcí, které při našich standardních expedicích dělat nemusíme. Jedná se například o přípravu programu na každém letišti – s kým se setkáme, co budeme říkat, co budeme dělat, kde budeme spát, jak se dostaneme z/na letiště atd. Letišť je v 1. etapě celkem pět a komunikace není tak hladká, jak bychom si přáli, takže to potřebuje dost naší trpělivosti, hodně našich nervů a stálý tlak na naše partnery.
Jiná je také příprava letového plánu – ne každý z účastníků je zkušený matador mezinárodního létání, a tak je potřeba připravit i vysvětlit letový plán na každou část letu. Zajistit jsme museli i potřebné služby pro celou skupinu – celní a pasové odbavení, palivo a další věci. Rovněž potřebujeme pro jednotlivá místa přistání a návštěv mít materiály o společnosti CFRNA/CIDNA – letáky, stickery apod., abychom měli co rozdávat během letu. To vše jsme museli vymyslet, připravit a nechat vyrobit.
» Odlétáme v sobotu 7. září 2019 z letňanského letiště. Slavnostní odlet je součástí programu Dne Letiště Letňany. Start je cca v 10. 30 hod. Následně můžete let sledovat na expediční on-line mapě.
Expedice se letí ve dvou etapách, v sobotu 7. září startuje první, „východní“. Co vás na ní čeká? I obavy jsou nějaké?
JP: Jako při každém VFR dálkovém letu nás nejvíce může ohrozit počasí, takže nejvíce se bojíme o počasí. Druhou obavu jsem až do úterka měl, abychom v Aradu měli zajištěno pasové odbavení, které nám sice slíbili, ale pak s námi přestali komunikovat. Naštěstí se mi v úterý (3. 9., pozn. red.) podařilo spojit s ředitelem letiště, který potvrdil, že s pasovým odbavením v Aradu můžeme počítat, dokonce nás při příletu osobně přivítá a pozval také místní média. Jinak věřím, že už máme vše celkem pod kontrolou, tak jen abychom nikde nikdo neudělal nějakou hloupost.
» Přečtěte si na Aktuálně.cz článek Unikátní historie: Čechoslováci stáli u zrodu první mezikontinentální aerolinky
MD: Řekl bych, že při tomto “průzkumu bojem”, jak tento nultý ročník nazval jeden náš spolupracovník, nás může překvapit cokoliv, ale myslím, že odlétáme s vědomím, že jsme pro přípravu letu jako takovou více udělat nemohli.
Co považujete v této chvíli, ještě před startem, za vrchol expedice?
MD: Cíl máme jediný - bezpečně vše proletět, navázat nová přátelství na plánovaných letištích přistání a vrátit se bez ztráty květinky.
JP: Souhlasím. Ještě bych přidal přijetí na radnici ve Štrasburku samotným starostou tohoto města, kde sídlí ty nejdůležitější evropské instituce. To by pro nás mohla být skutečně ojedinělá událost.
Jaký ohlas projekt CIDNA 2019 v Česku i Evropě v letecké branži vyvolal? Překvapilo vás něco? Nebo zklamalo?
JP: O společnosti CFRNA/CIDNA ani v letecké veřejnosti prakticky nikdo moc nevěděl. Rozhýbávat takovou historii jde asi vždycky dost ztuha, takže musíme občas bojovat s frustrací, ale doufám, že na nás někde čeká odměna. Jen zatím ještě nevím, jakou bude mít podobu.
MD: Myslím, že se moje představy, jak v tom pozitivním, ale také v tom negativním, slova smyslu skoro naplnily.
Projekt CIDNA 2019 si vyžádal značné množství času, energie i prostředků. Jaká byla vaše motivace, proč do projektu jít? A co vám to všechno přineslo?
JP: V historii letectví se najde množství silných a zajímavých lidí i příběhů. Odkrývat je přináší skvělé pocity. Když se z nich člověk zaraduje sám, tak pak najednou cítí potřebu se o ně podělit s dalšími lidmi a k tomu musí najít vhodnou cestu. Nám se zdá, že vzpomínkový let, speciální web, články v časopise, vystoupení v médiích atd. jsou nejlepší cestou jak dnešním lidem ty zajímavé příběhy předat. Taky tím lze vyjádřit respekt těm průkopníkům letectví, díky kterým je dneska letectví tak daleko jak je a z nichž mnozí své průkopnictví zaplatili svými životy. Taky mě fascinuje si srovnávat podmínky, za kterých v té době létali oni a za kterých se létá (i sportovně) dnes.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
MD: Základní myšlenka vznikla někdy před dvěma lety během naší účasti na letecké Rallye Aeropostale. Líbil se nám ten princip, jen zatím na své objevení čekalo česko-slovenské Aeropostale. To se změnilo, když se na obzoru dávné historie zjevila CFRNA/CIDNA. No a protože večerní televizní seriály vám toho moc nedají, začali jsme si poznenáhlu pohrávat s projektem na připomemnutí právě téhle společnosti, v níž - a tím pádem i v rozvoji komerční letecké dopravy v Evropě - Československo sehrálo tak důležitou roli.
Nutno poznamenat, že zásadní zásluhu na tomto objevu má naše francouzská spolupracovnice Maryla Boutineau, která vlastně zapomenutý příběh CFRNA/CIDNA objevila a všechny v redakci pro něj nadchla. Maryla nás opravdu teoreticky hodně obohatila a svým neutuchajícím elánem a "šmejděním" po francouzských archivech i částečně vyprovokovala k podobné činnosti u nás. Při studiu archiválií nacházíme stále ještě mnoho překvapujících zjištění a po praktickém proletění těch dvou tras uvidíme, kam se budou ubírat naše myšlenky dále.
JP: Já jsem také pochopil, že u zrodu československé letecké dopravy nebyly jen ČSA, ale že tam byla (vlastně především) letecká společnosti CFRNA/CIDNA. Původně se mi ta myšlenka moc nelíbila, protože jsem společnost CFRNA/CIDNA nevnímal jako československou. Pak jsem ale zjistil, že řada pilotů či techniků byli Češi a nakonec, že i kapitálově společnost byla do velké míry československá. Když Miloš v oficiálních archivech vypátral, že to skutečně bylo 20 %, o kterých jsme sice během příprav četli, ale neměli to potvrzené, zažil jsem docela pěkný pocit hrdosti na vlastní stát a jeho historii.
Taky mě zaujalo, že Praha byla vlastně leteckou křižovatkou, přes kterou se rozvíjel letecký provoz do střední a východní Evropy. Za fascinující pak považuji často i životní a pilotní příběhy pilotů i zakladatelů firmy.
Inspirací vám byla Rallye Aéropostale, která už se létá více než třicet let. Plánujete něco podobného i s projektem CIDNA?
MD: Zde bych se ještě neodvažoval nějakého vyjádření, ale protože jsme ještě mladíci - uvidíme!
JP: Určitě by bylo hezké v projektu pokračovat, ale na tuhle otázku bych raději odpovídal až po ukončení právě chystaného vzpomínkového letu. Teď bych ale určitě chtěl poděkovat všem, kdo nás podporují. Ať už je to Air France, ABS Jets, Letiště Letňany, Letiště Neuhof-Štrasburk, radnice Štrasburk, Muzeum Air France, Aktuálně.cz a dalším partnerům i všem, kdo se vzpomínkového letu účastní.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »