24.9.2019
CIDNA 2019 - reportáž Roční přípravy na Vzpomínkový let ve stopách jedné z prvních evropských leteckých společností, v níž hrálo důležitou roli i Československo, se zúročily mezi 7. a 22. zářím 2019. Jaká byla naše dvouetapová mise den po dni?
Sobota 7. 9. 2019 - Odlet z LKLT
Den Letiště Letňany a akce 100 let Citroen na letňanském letišti (LKLT) rámovaly slavnostní odlet na první etapu Vzpomínkového letu ve stopách společnosti CFRNA/CIDNA. Velkou radost nám udělal také jeden z největších znalců historie CFRNA/CIDNA, pan Alexandr Bartoc z Rumunska. Když se dozvěděl o naší expedici, neváhal a vyrazil do Prahy. Tady se mu podle jeho slov splnil životní sen – návštěva pomníčku CFRNA/CIDNA na starém ruzyňském letišti. A druhý důvod jeho příletu byl, aby mohl být u slavnostního odletu na Vzpomínkový let. Ještě se s ním uvidíme v Bukurešti.
Kartami nám na odletu trochu zamíchalo počasí a chtě nechtě jsme museli plány přizpůsobit momentální situaci - všechna letiště na trase byla kvůli počasí pro provoz zavřená. Z Letňan sice posádky expedičního OK-LEXu ve dvojici s Piperem 28 v barvách letecké školy FlyCzech odletěly, meteosituace nás však přiměla divertovat na letiště Příbram (LKPM) a zde jeden den vyčkat na letové počasí směr východ a jihovýchod Evropy. Další letadla se měla připojit na trase, potkáme se tedy až v neděli.
CIDNA 2019 - odlet z LKLT na východní etapu Vzpomínkového letu.
Neděle 8. 9. 2019: Vyrážíme směr Arad
Nedělní počasí už expedici přálo o něco více, mohli jsme proto vyrazit z Příbrami směr Szeged a Arad. Na hranici letu za podmínek VFR a IFR jsme přeletěli Rakousko a vice než polovinu Maďarska. Celá skupina pěti letadel, jejichž posádky se s ohledem na podmínky nakonec rozhodly s námi letět, se setkala na letišti v maďarském Szegedu. Tady jsme všichni dotankovali a absolvovali celní a pasové odbavení, které je dnes již v Evropě vzácností.
První přistání v Rumunsku - na letišti Arad (LRAD) - nás velmi mile překvapilo. Kromě slunečného počasí nám naši hostitelé nám přichystali skvělé slavnostní přivítání. Po zarolování na stojánku před historickou letištní budovu, kde jsme našli i pamětní desku připomínající zahájení letů společnosti CFRNA v roce 1922, nás osobně uvítal ředitel letiště společně se zástupci města a místních sdělovacích prostředků.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
V prostorách městského úřadu jsme absolvovali tiskovou konferenci a vzpomínkovou přednášku o činnosti společnost CFRNA a CIDNA na místním letišti a krátké představení letecké historie ve zdejším kraji. Po ubytování pro nás naši hostitelé ještě připravili asi hodinovou procházku po městě, jejíž součástí byla i návštěva radnice. Celý průběh přivítání naší expedice v Aradu pro nás byl velmi příjemným zážitkem, při kterém jsme zjistili, že i zde jsou letečtí nadšenci, se kterými můžeme do budoucna počítat.
Pondělí 9. 9. 2019: Arad - Bukurešť
Po vydatné snídani a malém briefingu v rámci naší skupiny usedáme po osmé hodině ranní na aradském letišti (LRAD) do letadel a nahazujeme motory chtíce dodržet plánovaný čas odletu. V ten samý okamžik ale na dráhu vyjelo ke kontrole čistoty dráhy vozidlo letiště. Docela pěkná starost o naše pneumatiky a vrtule, ale proč právě teď...? Po malém zdržení tedy dáváme plný plyn a kolem půl deváté jdeme postupně na vzlet z dráhy 09 směr Bukurešť.
Po vzletu jsme neodolali udělat dva oblety místní pevnosti, která, jak jsme se včera dozvěděli, patří svojí rozlohou k největším v Evropě, není tedy divu, že se dostala i do znaku města Arad. Na trase je tedy nyní pět letadel - kromě OK-LEX a OK-MIG (FlyCzech) ještě Fascination OK-KUF-07 Petra Mlčáka juniora a Petra Mlčáka seniora, CTLS OK-CPK Petra Pospíšila a Aloise Morkuse a Tecnam OK-LUA-44 Petra Dolejše.
» Přečtěte si Bylo to velkolepé, důstojné a velmi přátelské, hodnotí první etapu Vzpomínkového letu trojice Pruša-Dermišek-Boutineau
Po nastoupání určené letové hladiny Arad Aproach jsme zamířili k jihovýchodu. Kolem desáté hodiny pražského času skupina absolvovala přelet jižního okraje pohoří Jižní Karpaty a po něm následovalo mezipřistání na docela pěkném sportovním letišti Drobeta. "Přelet hor byl dost náročný, tak teď si dáváme odpočinkovou pauzu," hlásil z místa Miloš Dermišek. Na letišti nás přivítal člověk, který uměl jenom rumunsky, takže konverzace trochu vázla, ale přistávací poplatky jsme mu vnutili. Letiště Drobeta bylo v polovině dnešní trasy a po jeho opuštění jsme už nasadili přímý kurz na Bukurešť.
Celou cestu vál docela silný protivítr, který místy dosahoval až 60 km/h a sem tam byl doplněn i silnou termikou v Dunajské nížině. Protože jsme věděli, že v cílové destinaci na nás čeká docela dost lidí, snažili jsme se očekávaný čas přistání 13.05 místního času dodržet, a povedlo se - 13:08 h sedáme na dráhu 07 letiště Baneasa (LRBS) v Bukurešti.
Slavnostní uvítání na letišti Baneasa v Bukurešti. Video: Petr Dolejš
Uvítání předčilo všechna naše očekávání. "Je to tu úplně skvělé, Maryla hlásí, že tu na nás čeká spousta lidí, místní činovníci, televize a prý vodní slavobrána...," telefonoval do Prahy ještě z paluby OK-LEX pár minut po přistání Jirka Pruša, když s Milošem čekali na přistání ostatních letadel. (Na okraj - Maryla, tedy naše francouzská spojka Maryla Boutineau, která má velké zásluhy na úspěchu celého projektu CIDNA 2019, dorazila do Bukurešti běžnou linkou a čekala na náš přílet na letišti.)
Maryla nelhala - po přistání posledního letadla našeho pelotonu nás pořadatelé na okraji letiště seřadili a poslali vodní slavobránou na stojánku. Takové přivítání OK-LEX ještě nezažil, a tolik novinářů, jako přišlo v Baneasu na přílet pětice sportovních letadel Vzpomínkového letu CIDNA 2019, nebývá někdy ani na příletech inauguračních letů nových linek na Letišti Václava Havla. Přivítat nás přišli i zástupci letiště i města, Air France Romania a dalších organizací, prostě, bylo to velké.
Po zašpalkování letadel se na nás vrhli zástupci nejrůznějších sdělovacích prostředků včetně rumunské televize. Jirka byl ve svém živlu a nestačil odpovídat na nejrůznější otázky. Po vlastním přivítání na ploše letiště jsme pokračovali oficiální tiskovou konferencí, která byla velmi pěkně doplněna promítáním ukázek ze starých českých filmů, respektive týdeníků s českými písničkami z 30. let. Celý slavnostní akt byl ukončen společným fotografováním před památníkem společnosti CFRNA-CIDNA. Za zmínku určitě stojí, že druhý, navlas stejný, můžete vidět v Praze před budovou ÚCL, kam byl přesunut z letiště Kbely, a jehož návštěva udělala takovou radost Alexandru Bartocovi.
Bylo to vážně skvělé, obavy o výsledek dřiny při přípravách jsou rázem zapomenuty. A přiznáváme, zmocňuje se nás nadšení.
Úterý 10. 9. 2019: Bukurešť - Příbram
Poslední den "rumunské" etapy expedice, což byla taková volnější cesta domů, začal velmi důkladnou osobní prohlídkou a trochu zdlouhavějším odbavením posádek a strojů. Nicméně jsme vše stihli na nejzazším časovém limitu podaných letových plánů a hurá na trať. Piper si letěl do Szegedu svůj IFR let, ostatní jsme letěli VFR. Při docela pěkném počasí byl let opravdu za odměnu a za necelé tři hodiny jsme již tři letadla hlásili v Szegedu, kde jsme vstupovali do EU.
Posádka Tecnamu a Fascination přiletěla o něco později, protože přistávali ještě jednou v Drobetě a Aradu. Ze Szegedu již každá posádka zamířila na své domovské letiště - a my s Jirkou jsme si dali ještě jedno malé přistání na letišti Hévíz na Balatonu, kde jsme se po dnešní slabé rumunské snídani chtěli trochu najíst. Bohužel, vše bylo zavřené, a tak jsme nepohrdli aspoň studenou vodou z kanceláře FBO.
Přelet Balatonu a úpatí Alp pod Vídní neměl chybu. Po přechodu české hranice jsme si ještě pár minut zahráli na hloubkaře a ve výši max. 1000 ft ground jsme se proplazili pod aktivními prostory právě probíhajícího vojenského cvičení. Posledním zážitkem posledního letu bylo setkání s "naším" Piperem, o kterém jsme celé odpoledne nevěděli, ale těsně před přiblížením na LKPM jsme se s ním ve vzdálenosti asi 500 ft minuli. Vlastní přistání v Příbrami byla již rutina, tak už jsme si jen cestou z letiště do Prahy ověřili, že všechny posádky šťastně dosáhly svých domácích destinací a že se již těší na další etapu našíexpedice.
Pondělí smazalo veškeré naše pochyby o zájmu o projekt CIDNA. Když jsme viděli nadšení, které naše mise v Rumunsku vzbudila, i úsilí, s jakým se naši hostitelé v Bukurešti na náš přílet připravili, bylo nám skvěle. A děkujeme všem zúčastněným posádkám, že nás v našem úsili podpořili!
O tom, jak probíhala druhá etapa, zase příště.
Jan Dvořák, Miloš Dermišek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »