27.9.2019
CIDNA 2019 - reportáž Jaká byla západní etapa naší mise CIDNA 2019, na níž se podílelo i několik posádek našich čtenářů? Druhá etapa přinesla řadu zajímavých a povznášejících okamžiků - například účast čtyř důležitých žen - a počasí tentokrát nechalo nízkou oblačnost a podobné VFR lahůdky ležet ladem někde mimo naši trasu.
Čtvrtek 19. 9. 2019 - Z Klatov přes Štrasburk do Paříže
Oproti původnímu plánu se nescházíme k odletu směr Německo a Francie v Letňanech na LKLT, nýbrž v Klatovech, kde nám na místním letišti (LKKT) poskytl zázemí pro odlet Pošumavský aeroklub Klatovy (děkujeme!). Kolem deváté tu přistáváme s OK-LEX a ve slunečném dopoledním počasí pořizujeme společnou fotografii s ostatními členy výpravy. Dvě posádky se z druhé etapy omluvily, před objektiv se tedy řadíme v šesti.
» Přečtěte si: CIDNA 2019, den po dni, etapa první
Po dotankování a podání letových plánů vyrázily na trasu LKKT - LFGC (Štrasburk/Neuhof) tyto posádky: Petr Pospíšil a Martina Hradilíková na CTLS OK-CPK, Tomáš Roček s Josefem Pavlíčkem na Tecnamu OK-SUA 46 a Jiří Pruša a Miloš Dermišek na WT9 Dynamic OK-LEX. Budiž řečeno, že Martina je první z v úvodu zmíněných žen účastných na druhé etapě CIDNA 2019.
Po vzletu jsme byli za pár minut nad česko-německou hranicí. Let probíhal přes celé Německo za celkem ideálních podmínek a po minutí Stuttgartu a přeletu pohoří Schwarzwald o rozloze i výšce Šumavy na jihozápadě Německa při hranici s Francií jsme rychle sklesali, abychom mohl jít na finále dráhy 36 pravá na letišti Štrasburk/Neuhof.
Na Polygonu, jak místní letiště nazývají, se psala historie mezinárodní letecké dopravy. Když jsme zde přistáli, bylo to bez dvou dnů přesně 99 let, kdy tady přistálo první letadlo první linky, kterou společnost CFRNA uvedla do provozu. Byl to let na lince Paříž - Štrasburk a cestující museli disponovat jistou dávkou odvahy. O přetlakové a hlukově izolované kabině se jim mohlo jen zdát, navigační systémy se nevyskytovaly ještě ani ve sci-fi (ostatně i sci-fi byl tehdy pojem neznámý), špatné počasí bylo nepřítelem číslo jedna.
» Přečtěte si Bylo to velkolepé, důstojné a velmi přátelské, hodnotí první etapu Vzpomínkového letu trojice Pruša-Dermišek-Boutineau
Ani my sice nemáme přetlakovou kabinu, ale nám to v našich třech tisících stopách příliš nevadí, a tak jsme v poklidu přistáli na dráze 18/36 ze směru 36R. Po zarolování na stojánky celotravnatého letiště nás zde uvítali novináři a fotografové a ředitel aerodromu. Po splnění oficiálních povinností jsme se mohli věnovat malému občerstvení, které pro nás s naší francouzskou propagátorkou a objevitelkou zapadlé historie společnosti CFRNA/CIDNA Marylou Boutineau, tedy druhou důležitou ženou této etapy, připravil Phillippe, náš starý známý z letecké Rallye Aeropostale 2017 a současně kapitán Boeingu 777 Air France.
Již den před příletem, tedy ve středu 18. září 2019, skvěle reprezentovala Vzpomínkový let právě Maryla ve France TV3. Pusťte si video (od 17. minuty):
Po příjemné půlhodince povídání a občerstvení jsme s podanými letovými plány znovu usedli do kokpitů a po vzletu vyrazili směr Paříž, přesněji na klubové letiště Les Plessis-Belleville (LFPP) na severu francouzské metropole. Plánované přistání v 16.00 hod. jsme stihli provést takřka přesně, OK-LEX v 15.48 h sedá na VPD 07R. V OK-LEX na letu směr LFPP Miloše vystřídala již zmíněná Maryla Boutineau; kolegu jsme zanechali ve Štrasburku, kde se měl věnovat průzkumu LFGC i města samotného.
Na letišti Les Plessis-Belleville jsme absolvovali dvě nadmíru zajímavá setkání. Přiletěl sem za námi předseda Aeroklubu handicapovaných pilotů, kterého doprovázela dáma, jež je pojítkem mezi nimi, námi a historií. Paní Tina Irisarri-Bernachon je totiž vnučkou letce a průmyslníka Paula Louise Weillera, jenž v CFRNA působil a kromě jiného vyráběl letecké motory pro letadla, s nimiž CFRNA/CIDNA létala. Dnes jeho továrna vyrábí motory do dopravních letadel včetně letounů konsorcia Airbus. Weiller vlastnil podobně jako čs. stát také 20% podil v CIDNA.
Paní Tina, třetí důležitá žena naší mise, resp. její druhé etapy, je zároveň mecenáškou právě Aeroklubu handicapovaných pilotů a jak sama říká, činí jí to velké potěšení. My před ní za to smekáme a oddáváme se bez protestů jejímu fotografování našich expedičních trik s obrázkem trasy. Nadšení paní Irisarri-Berchanon, že propagujeme dílo jejího dědečka, se přeneslo i na nás. Prý pomáháme Francouzům objevovat jednu z pozapomenutých kapitol jejich letectví. Vida. Děkujeme, Tino!
Takto trasu 2. etapy zachytil tracker Trexee.
Pátek 20. 9. 2019: Paříž - Štrasburk
V pátek ráno kolem 9.30 hod jsme všichni odletěli z Les Plessis-Belleville (LFPP) směr Štrasburk. OK-LEX samozřejmě nemohl odepřít své 360° kameře několik obletů letiště, ale poté Paříž opouštíme. Dnes nás čeká přijetí u starostky městské části Štrasburk-Neuhof, čehož si velice považujeme a těšíme se na to.
» Přečtěte si: Nejčtenější Alsaský deník píše o CFRNA/CIDNA i o vzpomínkovém letu Flying Revue
Na LFGC jsme přistáli na dráze 18/36 ve 12.17 hod, OK-LEX pak šel na vzlet ještě jednou, k obletu a filmování přilehlé části Štrasburku. Kromě kamery OK-LEXu ale záběry z jeho kabiny pořizoval také kameraman francouzské televize. TV natáčela i přílet a pořídila s námi pár rozhovorů. Reportáž v čase 22:40 nabízí toto video:
V prostorách budovy místní radnice jménem Hotel de Ville nás ve večerních hodinách přijala paní starostka městské části Neuhof, tedy té části Štrasburku, kde se nachází letiště Polygon (LFGC), které den nato, v sobotu 21. 9. 2019 oslavilo 100 let od svého vzniku. Paní starostka velmi vysoce zhodnotila náš počin stran oživení tradice letecké společnosti CFRNA/CIDNA a také vlastní Vzpomínkový let na trase Praha-Štrasburk-Paříž a zpět.
Po uvítání paní starostky, poslední z žen avizovaných v úvodu článku, vystoupili na recepci i další osobnosti letiště Neuhof a někteří letečtí pamětníci. Bohužel v některých proslovech zaznělo i pár vět o tom, že mladá generace dnes nemá takový vztah k létání jako tomu bývalo dříve, a že by právě akce podobné té naší měly lásku k letectví oživit. Součástí společenských prostor byla i malá, ale o to zajímavější výstava o historii CFRNA/CIDNA, kam jsme i my přispěli některými dokumenty.
Sobota 21. 9. 2019: Štrasburk
Třetí den naší expedice byl odpočinkově-slavnostní. Podle programu jsme během dne navštívili několik německých letišt poblíž francouzských hranic. Ráno jsme začali příjemným letem podél Rýna na letiště Bremgarten (EGTG), kde sídlí letecký klub pojmenovaný po německém leteckém esu první světové války Maxi Immelmannovi. Protože jsme přeletěli z Francie do Německa, neobešlo se to samozřejmě bez letového plánu, i když samotný let netrval více jak 30 minut. Po zaplacení příslušných poplatků ve výši cca 8 € jsme z EGTG pokračovali přes několik vrcholů Schwarzwaldu a mohli se kochat působivými scenériemi malebných horských údolíček a jezer.
Po necelé půlhodině jsme šli opět na přistání, a to na velmi pěkném letišti ve Freiburgu (EDTF), které leží takřka uprostřed města. Na přiblížení dráhy 34 je třeba se vyhnout městské nemocnici s heliportem, kde je možné zažít provoz záchranných helikoptér, což byl i náš případ. Dlouhé finále na tuto dráhu tedy není možné a je nutné strikně dodržovat místní, tvarově trochu deformovaný okruh. Protože letištní restaurace byla zavřená, zalétli jsme se ještě naobědvat do nedalekého Lahru (EDTL), kde jsme parkovali na dohled od Boeingu 747-8 marocké vlády.
Marocký vládní Boeing 747-8 a naše maličkosti na letišti v Lahru (EDTL).
A jelikož jsme se z Lahru vraceli do Francie, bylo třeba opět podat letový plán, který jsme po necelých 7 minutách letu rušili před přistáním ve Štrasburku-Neuhof. Zde jsme se od 16 hodin zúčastnili oslav 100 let založení místního letiště, kde také svého času létal i Antonie de Saint-Exupéry. Od členů místního aeroklubu jsme si vyslechli pár pochvalných vyjádření na naši adresu a celou expedici CIDNA 2019. Několik pilotů dokonce začalo také uvažovat o tom, že by s námi přiští rok letěli.
Neděle 22. 9. 2019: Domů
V neděli ráno jsme se v poklidu nasnídali, v plánu byl už jen návrat domů. V 8.59 jsme rolovali s OK-LEX na start. Po klidném přeletu Německa jsme kolem 12.30 hod. jižním okrajem Českého lesa překročili hranice mezi Německem a Českem a ve 13.23 jsme dosedli na dráhu 06R letiště Příbram Dlouhá Lhota (LKPM). Stejně tak i naši kolegové ve zbrani, kteří 2. etapu absolvovali s námi, se rozletěli na svá domovská letiště. A když jsme zmínili účast žen, pak nesmíme zapmenout na Madlen Molhem, která byla v první etapě členkou posádky Piperu 28 OK-MIG.
Během druhé etapy jsme uletěli 2082 km průměrnou rychlostí 144 km a ve vzduchu jsme strávili 14 hodin a 24 minut. Maximální rychlost, jíž OK-LEX dosáhl, byla 247 km/h. Obě etapy pak ukázaly, že zájem o naši misi, a tedy nejspíš i mise podobné, byl značný, přivítání v Bukurešti bylo ohromující a zájem a uznání i zájem médií jsme vnímali silně i ve Francii. A protože i nadále chceme budovat pomyslné letecké mosty mezi letci, letišti, aerokluby a fanoušky létání i mezi současností a historií, potažmo mezi současností a budoucností, chceme v podobných aktivitách pokračovat. Budeme moc rádi, když se k nám přidáte.
Děkujeme vám všem, kdo jste letěli s námi, i všem, kdo jste nás sledovali a drželi palce. A příště poleťte s námi i vy!
Jan Dvořák, Miloš Dermišek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »