Co je to INF nebo AVIH aneb jak se stát check-in agentem na letišti

6.6.2017

Většina z nás se s nimi setkává při odletu na dovolenou. Málokdo ale ví, co práce check-in agenta opravdu obnáší a ještě méně lidí tuší, jak se check-in agentem či agentkou stát a nejspíš už vůbec nikdo neví, co znamenají tajuplné zkratky v titulku. 

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines HandlingZoom gallery
Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Mohlo by se zdát, že vám tento pracovník při odbavení jen vezme zavazadlo, zváží ho, pošle do útrob letiště a vytiskne palubní vstupenku. Tato pozice však vyžaduje mnohem více. Check-in agent musí znát odbavovací systémy jednotlivých leteckých společností, velké množství zkratek, bezpečnostní pravidla při odbavení a pamatovat si podmínky vstupu do všech zemí světa, vízové povinnosti, kombinace typů pasů i karet trvalého pobytu.

Check-in agent se tedy postará o to, abyste se vy i vaše zavazadlo bez problémů dopravili do cílové destinace. Odbaví vaše zavazadlo na přepážkách odbavení v odletové hale, finalizuje let v odletových východech a postará se o váš nástup do letadla. "Jakmile jsem si před třiceti lety vyzkoušela práci na letišti, hned jsem věděla, že chci pracovat v uniformě letecké společnosti. Je to práce, která vás nutí se neustále zdokonalovat, potkáte při ní lidi z různých koutů světa, známé osobnosti, skvělé kolegy a zajistí vám nespočet zážitků. Je to prostě koníček," popisuje svou vášeň pro tuto pozici Helena Kocourková, check-in agentka ze společnosti Czech Airlines Handling.

Kdo se může stát check-in agentem?

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines HandlingZoom gallery
Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Check-in agentem se může stát člověk, který má ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. Požadavky pro přijetí jsou znalost angličtiny a příjemné vystupování. Znalost dalších jazyků je velkou výhodou. Předpokládaná je také vysoká psychická odolnost a fyzická zdatnost. Ta je zásadní, protože můžete mít služby, kdy chodíte pouze do odletových východů. Důležitý je také bezvadný zdravotní stav a čistý trestní rejstřík.

Zájemci o tuto profesi musí také úspěšně absolvovat ověření spolehlivosti dle zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví. Ověření spolehlivosti provádí Úřad pro civilní letectví a bez něj nelze získat identifikační kartu zaměstnance opravňující ke vstupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště.

A zbytek už se naučíte po přijetí do zaměstnání, kdy projdete celou řadou obecných i specializovaných školení.

Vzpomenete si na nejzajímavější školení?

Vlastně mi přišly zajímavé všechny. V první řadě absolvujete dvě týdenní školení na odbavovací systémy. Tady se naučíte mimo jiné porozumět významu zkratek jako například INF (dítě do 2 let), AVIH (zvíře odbavené společně se zavazadly), PETC (zvíře odbavené na palubu letadla), STCR (nosítka na palubě) a podobně. Postupně se naučíte i všechny zkratky mezinárodních letišť. Tyto vědomosti jsou nezbytnou součástí každodenní práce check-in agenta.

Tématu odbavení se věnoval také video měsíčník Letiště Praha Terminál.

Zajímavá jsou i bezpečnostní školení, kde se seznámíte s detaily zajišťování bezpečnosti na letišti, například jaké věci nesmí mít cestující u sebe nebo v zapsaném zavazadle, proč zavazadlo nikdy nesmí letět bez cestujícího a podobně. Tato školení mě velmi bavila, kromě praktických informací z přepravních podmínek jsem se dozvěděla i zajímavosti ze zákulisí, ke kterým se běžný člověk  nemá šanci dostat.

Následuje školení zaměřené na kontrolu pasů a víz, které je pro práci check-in agenta jedním z vůbec nejdůležitějších. Tady se seznámíte s podmínkami vstupu do všech zemí světa, vízovými povinnostmi,  kombinacemi typů pasů a karet trvalého pobytu. Na konci školení už třeba víte, že pokud poletíte do Libanonu, nesmíte mít v pase razítko z Izraele, jinak vás nepustí na jejich území.

Odbavovací přepážka je prvním místem, kde se kontrolují doklady potřebné k vycestování do země. Pokud by se stalo, že od nás odletí cestující mající vízovou povinnost  bez víz, bude mu upřen vstup do dané země, proto je opravdu nezbytné, abychom doklady velmi pečlivě kontrolovali.

Jak vypadají první krůčky po absolvovaných školeních?

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines HandlingZoom gallery
Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Nejprve jste přiřazeni ke zkušenému kolegovi, kopírujete jeho služby a trávíte s ním každý pracovní den po dobu jednoho měsíce. Je to uklidňující, když zkušení kolegové po dobu zácviku na nováčky dohlíží a předávají jim své zkušenosti. Po uplynutí měsíce jsou už nováčci připraveni pracovat samostatně. Když ale mají pocit, že si na to ještě netroufnu, není to žádný problém, zácvik se dá v některých případech prodloužit. Toto období je totiž pro nové zaměstnance velmi náročné. Musí vstřebat opravdu velké množství informací a po každém absolvovaném školení složit zkoušku v podobě testu.

Po absolvování všech školení a závěrečném testu zaměstnanci dostanou certifikát, který je platný 1–3 roky dle konkrétního školení. Co se týče odbavovacích systémů, certifikáty mají velkou váhu. Pracovník je může uplatnit na trhu práce na letištích po celém světě.

Jak vypadá běžný pracovní den check-in agenta?

Celou službu máme rozplánovanou na jednotlivé úkoly. Například od 6.00 do 8.00 odbavujete cestující a jejich zavazadla na přepážce číslo 223 u linek společnosti České aerolinie do různých destinací, dále od 8.05 do 10.40 obsluhujete tranzitní přepážku, kde odbavujeme cestující transferující přes Prahu. Následuje přestávka, od 11.20 do 13.50 pracujete na přepážce číslo 210 u letů společností Air France a KLM do Paříže a Amsterdamu, poté následuje přestávka, několik odletů v odletových východech a je konec směny. Čas zde velmi rychle ubíhá. 

Práce check-in agenta znamená téměř neustálý kontakt s cestujícími. Jaká je každodenní práce s lidmi?

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines HandlingZoom gallery
Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Ráda pracuji s lidmi. Poznám tak cestující z různých zemí a různých kultur, a to mě baví. Je pravda, že práce s lidmi může být i náročná. Každý, kdo na této pozici pracuje, musí  být obdařen trpělivostí, pokorou, noblesou a taktem. Často se stává, že si cestující nepřečtou přepravní podmínky a problém je na světě. Někdy mají v zavazadlech kila navíc, jindy zase nemají podle podmínek letecké společnosti nárok na zavazadlo vůbec. Pak dochází k nervozitě. V takovém případě check-in agenti stále drží svůj úsměv a snaží se v klidu situaci vyřešit. Proto vždy všechny cestující prosím, aby si pečlivě přečetli přepravní podmínky, když si kupují letenku, aby je pak na odbavení nic nepřekvapilo.

Na letišti pracujete již 30 let. Pamatujete si ještě na to, proč jste se rozhodla stát check-in agentkou?

Můj příběh na letišti začal, když jsem  jako sedmnáctiletá nastoupila na letní brigádu na oddělení zahraničních odletů, kde jsem pracovala jako asistentka v odletových východech. Tato letní aktivita mě natolik ovlivnila, že jsem věděla, kde chci pracovat a že chci pracovat v uniformě letecké společnosti.

Tehdy to nebylo vůbec jednoduché. Každý, kdo absolvoval výběrové řízení a uspěl, do uniformy ještě nesměl. Musela jsem projít půl ročním kolečkem dělnické profese na letišti. Pracovala jsem na palubních službách i cateringu a uklízela jsem použité vozíky na jídlo z letadel. Po půl roce jsem se mohla konečně slavnostně obléknout do uniformy Českých aerolinií. Byla jsem na to velmi hrdá.

Můžete srovnat práci check-in agenta před 30 lety a nyní?

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines HandlingZoom gallery
Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Tenkrát ještě nebyly počítače, takže se veškeré odbavení cestujících dělalo manuálně. Pamatuji si také na svůj první odbavovací systém, jmenoval se LOADSTAR. Je pro mě dnes velmi úsměvné, když si vzpomenu na to, jak jsme se s tím všichni popasovali. Ovšem pokud na letišti vypadnou odbavovací systémy, manuální check-in funguje dodnes. 

Nyní ale už jste ve fázi, kdy i vy sama školíte.

To je pravda, vzhledem k tomu, jak dlouho zde pracuji, jsem vyškolená na všechny odbavovací systémy leteckých společností, které má na starost Czech Airlines Handling a aktivně v nich pracuji. Jsem také instruktorkou systému TRAVELSKY, který používají čínské letecké společnosti. Díky výborné znalosti systému SITA/DCS jsem navíc byla vybrána a odletěla jsem školit naše kolegy a kolegyně do ruských destinací jako Perm, Rostov, Samara a Minsk. Celé školení probíhalo v ruském jazyce. 

Co si na práci check-in agenta nejvíce užíváte?

Tato profese mi přinesla spoustu zážitků i nových přátel. Pro většinu zaměstnanců je tato práce koníčkem. Jsem velmi šťastná, že mám kolem sebe tak úžasné kolegyně a kolegy. Poznala jsem také známé osobnosti a v neposlední řadě se neustále zdokonaluji v komunikaci i v sebereflexi. Člověk, který se dá na cestu check-in agenta, se učí celý život. A to si užívám.  

Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Zdroj: Český Aeroholding, a.s.   

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Co je to INF nebo AVIH aneb jak se stát check-in agentem na letišti
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Co je to INF nebo AVIH aneb jak se stát check-in agentem na letišti
    Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling
    Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Co je to INF nebo AVIH aneb jak se stát check-in agentem na letišti
    Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling
    Helena Kocourková, check-in agentka, Czech Airlines Handling

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 01.11.1913 se stalo...
01.11.1913
V Nové Pace se narodil plk., F/Lt RAF Otakar Hrubý, DFC, stíhací pilot, za druhé světové války postupně člen 111., 313. a 310. perutě RAF.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »