21.12.2014
Chathamovy ostrovy jsou jen malou tečkou na mapě uprostřed nekonečného Pacifiku. 800 kilometrů východně od Nového Zélandu se čas jakoby zastavil, a tak ani nepřekvapí, že letadla místních aerolinek už dávno oslavila padesáté narozeniny.
První letadlo z Nového Zélandu přistálo na Chathamských ostrovech v roce 1946. Přestože se spojení omezovalo dlouho na sporadické a nepravidelné návštěvy létajících člunů RNZAF, v roce 1967 zahájily Air New Zealand první pravidelné lety. A pak v roce 1982 přistál na Chathamově ostrově mladý pilot jménem Craig Emeny, který se do ostrovů a lidí na nich doslova zamiloval. Rychle si uvědomil, že místní rybáři by našli trh pro své ryby na pevnině, pokud by je bylo možné dopravit rychle čerstvé na Nový Zéland. Podařilo se mu přesvědčit místní rybáře, aby mu pomohli založit společnost. Pokud se mu podaří sehnat letadlo, oni využijí jeho služeb k dopravě ryb na pevninu. Emeny sehnal Cessnu 337, a tak se zrodily Air Chathams.
Konkurenční Air NZ si rychle uvědomila potřeby trhu s rybami a zahájila vlastní invazi na Chathamské ostrovy. Nabízela denní lety s poloviční cenou za letenky i náklad. Emenyho Air Chathams byly stale ještě one man show, kterou Emeny provozoval ze své garáže a jen těžce splácel svá letadla. Místní rybáři ho však stále podporovali a společně udrželi aerolinku nad vodou v těch nejhorších časech. Koneckonců, vlastní aerolinky jim přinášely nespornou výhodu. Letadla měla základnu na ostrově a mohla tedy odlétat brzy ráno s úlovkem z poslední noci. Na trhy na pevnině se tak jejich ryby dostávaly úplně čerstvé a v pravý okamžik. A Emeny létal pro své rybáře téměř za každého počasí.
Nasazení Convairu 580 znamenalo skutečný průlom. Díky posuvné příčce v kabině bylo možné kabinu upravit vždy podle měnícího se poměru pasažérů a palubního nákladu. To udělalo z Convairu ideální nástroj pro řešení místních problémů. Přišli na to i u Air NZ a v roce 1996 se stáhli z trasy na Chathamské ostrovy. Od té doby flotila společnosti jen rostla, a nyní tvoří její jádro čtyři Convairy. Dva z nich však přibyly vlastně jen náhodou. Když se Emeny sháněl na Aljašce po simulátoru Convairu, zjistil, že jeho vlastník, společnost ERA Aviation, ho prodá jen a pouze tomu, kdo si se simulátorem koupí i její dva zbývající Convairy 580.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »