Expedice USA 2016: Mys Canaveral i New York aneb Cessnou 182 po hranicích USA

23.8.2016

Titulní strana webového speciálu k expedici. Titulní strana webového speciálu k expedici.
Titulní strana webového speciálu k expedici.

Už tuto sobotu startuje tým Flying Revue k nové expedici. Oblet USA po jejich hranicích je další letecký oříšek, který se pokusí úspěšně rozlousknout pilot Jiří Pruša ve své už třetí letošní expedici. Na západní polokouli odlétá letos podruhé - na jaře tu letěl s Petrem Nikolaevem nad ostrovy Karibiku

Trasa expedice - po kliknutí si můžete po přiblížení projít jednotlivé body trasy. (Pozn.: Až do zapnutí polohového systému cca v pátek se jako výchozí bod mapy zobrazí ČR - na území USA posuňte mapu ručně (některé prohlížeče občas trasu ignorují, v tom případě zkuste prohlížeč jiný.))
Trasa expedice - po kliknutí si můžete po přiblížení projít jednotlivé body trasy. (Pozn.: Až do zapnutí polohového systému cca v pátek se jako výchozí bod mapy zobrazí ČR - na území USA posuňte mapu ručně (některé prohlížeče občas trasu ignorují, v tom případě zkuste prohlížeč jiný.))

Ani tentokrát nebude Jiří Pruša nad Amerikou v pilotní kabině osamocen. Na rozdíl od jarního Karibiku s ním ale poletí pilot, letecký instruktor Jan Čermák. "To je pro mě velká výhoda," těší se Pruša. Protože se budou moci v pilotování střídat, zvládnou denně delší úseky. Střídat se budou i při pořizování audiovizuálních záznamů z letu. "Oba se tedy budeme moci soustředit vždy jen na jednu činnost, což je výborné," dodává.

Pro plánovaný oblet Spojených států si vybrali Cessnu 182. Ta je rychlejší a má větší dolet než Cessna 172, s níž letěli Pruša s Nikolaevem nad ostrovy Karibiku. "Cessna obecně je pro expedice velmi vhodná, protože je hornoplošník a má otevírací okénka, což je skvělé pro filmování," vysvětluje Pruša. Právě kvůli Cessně 182 je tentokrát výchozím bodem letiště Orlando North Airpark Airport (FA83) západně od Orlanda na východě poloostrova Florida a ne Fort Myers na jihozápadě Floridy jako na jaře. "Ve Fort Myers mají jen pomalejší C-172, navíc Honza Čermák to na North Parku zná, takže volba byla jasná," objasňuje Pruša volbu jiné základny.

Sledujte expedici USA 2016 v on-line speciálu
”Jiří

Expedici můžete sledovat on-line ve webovém speciálu USA 2016 - Cessnou po hranicích Spojených států, který jsme pro vás jako obvykle připravili. Najdete zde aktuální sms zprávy z letu, deníkové zápisky a on-line pozici letadla na mapě. A samozřejmě články, videa a fotky.
Předchozí expedice Karibik 2016, Irsko 2016, Alpy 2015 a další najdete najdete zde.

Oblet USA zatím žádný Čech nejspíš neuskutečnil. "Nevím o žádném, ale kvůli tomu to stejně nedělám. Já prostě vidím skvělou možnost udělat zajímavou expedici, tak ji chci udělat. A jestli při tom budu první, nebo ne, zas tak moc velkou roli nehraje. I když pocit být v něčem první rozhodně nepříjemný není," směje se.  

Cílů expedice s anglickým názvem Around the USA 2016 je víc. "V první řadě chceme s Honzou Čermákem obletět pozemskou hranici USA s Mexikem a Kanadou a stejně tak i US pobřeží Atlantiku a Pacifiku. Chceme se při tom dostat do čtyř geograficky nejvzdálenějších bodů USA (severovýchod, severozápad, jihovýchod, jihozápad), přeletět 4 421 m vysokou horu Mt. Whitney (nejvyšší horu kontinentálních USA), nejníže položené místo USA (Death Valley 86 metrů pod hladinou moře) a podobně," líčí Pruša.

Trasa v širším zeměpisném kontextu v představě grafika.Zoom gallery
Trasa v širším zeměpisném kontextu v představě grafika.

Na programu expedice je také nejsevernější, nejzápadnější, nejvýchodnější a nejjižnější letiště USA, Grand Canyon, Monument Valley, Yellowstone a další zajímavá místa. Za zmínku stojí i Solné jezero u Bonneville, místo proslulé boji o světové rychlostní rekordy. 

Expedice Around the USA 2016
”Jiří

Trasa: Orlando-New Orleans–Houston-Salt Lake City–Hollywood–San Francisco–Seattle–Yellowstone–Boston–New York-Washington–Orlando
Start a cíl: Orlando North Airpark Airport, Florida
Začátek: 27. srpna 2016
Konec: cca 13. -14. září 2016
Délka: 20 000 km
Doba letu: 80 letových hodin
Letadlo: Cessna 182
Posádka: Jiří Pruša a Jan Čermák
Pořádá: Flying Revue

Pro fanoušky letectví bude kromě vlastního letu určitě zajímavá i návštěva obří tovární haly Boeingu v Everettu nebo přistání na pouštních letištích, kde tráví svou penzi již nepoužívaná letadla, například to v poušti Mojave. "Také se chystáme přistát na historickém letišti v Kitty Hawk v Severní Karolině, kde bratři Wrightové v roce 1903 poprvé letěli v letadle těžším než vzduch," plánuje Pruša.

Ze všech míst chce pořídit bohatou foto a video dokumentaci. Ve Spojených státech je leteckých výzev ovšem mnohem více. "Skvělé by bylo, kdyby se nám podařilo přistát na Mysu Canaveral, odkud startují americké vesmírné projekty. Zdá se to na první pohled nemožné, ale to se mi na tom právě líbí," říká Jiří Pruša. Klasikou, kterou nelze minout, je pak průlet New Yorkem či San Franciscem nebo přelet Niagarských vodopádů. 

Start expedice z letiště North Airpark západně od Orlanda na východě poloostrova Florida by se měl uskutečnit za příhodného počasí v sobotu 27. srpna 2016 kolem osmé hodiny ranní místního času (14 hodin SELČ).

Trasa vede po pobřeží Floridy a následně po pobřeží Mexického zálivu a hranici USA s Mexikem směrem na západ. Na úseku mezi arizonským Tucsonem a San Diegem v Kalifornii se Cessna od hranice s Mexikem výrazně odchýlí k severu ("Grand Canyon a Velké solné jezero si prostě nemůžeme nechat ujít!") a na hranici se vrátí až na kalifornském pobřeží.

Pak míří opět po hranici, resp. podél pobřeží směrem na sever až k již zmíněnému Everettu ve státě Washington na severozápadě USA. Odsud si trasa opět odskočí druhým "zubem" od hranice, tentokrát od kanadské směrem na jih, nad Yellowstoneský národní park v Montaně. Pak už "jen" Velká jezera, Niagarské vodopády, New York a "domů", na floridskou základnu výpravy, letiště North Airpark u Orlanda. To by se měla psát už polovina září, zhruba kolem 13. - 14. 9. 2016. 

Cessna 182 - tímto typem letadla Pruša s Čermákem poletí kolem USA. Foto: dominicanshuttles.comZoom gallery
Cessna 182 - tímto typem letadla Pruša s Čermákem poletí kolem USA. Foto: dominicanshuttles.com

Celkem na trase stráví posádka ve složení Jiří Pruša a Jan Čermák kolem 80 letových hodin a uletí kolem 20 000 kilometrů. Na letadle budou umístěny tři vnější kamery, další bude v kabině. "Rád bych tentokrát nahrával i letovou komunikaci a záběry ze startů a přistání," vysvětluje Jiří Pruša. 

Jak vlastně nápad na oblet USA vznikl, proč neletí jako obvykle sám, jak se přes oceán shání k zapůjčení letadlo a co všechno a proč chtějí s Janem Čermákem během expedice zvládnout, si přečtěte v rozhovoru s Jiřím Prušou, který vyjde před startem. 

Jan Dvořák

2016-08-23.png

 

  logo_fr_transp.jpg

 

usa2016_hp_web_-box.png Zoom gallery Zoom gallery

Flying Revue > Expedice > USA 2016 > Expedice USA 2016: Mys Canaveral i New York aneb Cessnou 182 po hranicích USA
Loading...

USA 2016

  • 23.8.2016 Expedice USA 2016: Mys Canaveral i New York aneb Cessnou 182 po hranicích USA
Loading...

USA 2016

  • 23.8.2016 Expedice USA 2016: Mys Canaveral i New York aneb Cessnou 182 po hranicích USA
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.12.1964 se stalo...
22.12.1964
První let Lockheedu SR-71 Blackbird, strategického průzkumného letounu vyvinutého z průzkumného A-12.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »