21.12.2014
Sedím na místě pilota letounu Cessna 208B Grand Caravan před prvním vzletem a připadám si neskutečně „cool“…
Jsem opravdu hodně vysoko nad zemí a malé Cessny 150 a 172, zaparkované nedaleko před Caravanem, mi najednou připadají poněkud zoufale malé. Doposud mým doprovodem nad českou krajinou byly většinou Cessny 150, 172, 182 a tu a tam velmi oblíbený Z-142. Dnes, alespoň na okamžik, sedím v Cessně Caravan, o které se říká, že je letadlem pro opravdové muže. Éro pro chlapy toužící po dobrodružství, soukromí, bezpečí a vlastní nekonečné osobní svobodě v létání. Poprvé v životě si uvědomuji, jak báječné je vlastnit pilotní licenci a jaké nekonečné privilegium představuje PPL pro každého z nás.
Cessna 208B Grand Caravan je jednopilotní, jednomotorový turbovrtulový hornoplošník s pevným tříkolovým podvozkem a stavitelnou třílistou vrtulí z produkce McCauley Accessory Division a je osazen pohonnou jednotkou Pratt & Whitney (PT66A-114A) o výkonu 677 hp. Pro vzlet lze počítat s maximální přípustnou vzletovou hmotností 4 tuny, avšak nepochybuji o tom, že Caravan, zejména v exotických, odlehlých částech světa, létá i daleko za touto povolenou vzletovou hmotností bez sebemenšího zaváhání. Maximální počet cestujících nesmí převýšit 14 osob (dopravní verze), v běžně upraveném interiéru je Caravan v úpravě pro V.I.P. cestování určen pro osm cestujících a dva piloty. Caravan můžete zakoupit kromě klasického tříkolového podvozku také s plováky, ližinami a dokonce si můžete objednat i mnohem širší pneumatiky, využívané pro nejnáročnější vzlety a přistání v naprosto kritických terénních podmínkách nezpevněných až provizorních VPD, popř. za účelem záměrného přistání do terénu ve volné přírodě. Vysoká brodivost a maximální odolnost podvozku se velmi osvědčuje třeba v Latinské Americe, na Aljašce či v Africe. Jeden z největších nákladních přepravců, FedEx, využívá dodnes více než 253 letounů Caravan k přepravě nákladu, a právě díky Caravanu si zajistil značný náskok v poskytování logistických služeb před konkurencí v odlehlých regionech světa, ve kterých běžná pošta prakticky dodnes neexistuje. Hlavním účelem letounu je tedy přeprava nákladu, přeprava V.I.P. osob a plnění misí na krátkou vzdálenost. Dodávány jsou též speciálně upravené verze pro výsadky. Cessna Grand Caravan se však může stát i vhodným typem letounu pro soukromou leteckou turistiku. Caravan pro soukromé účely Cessna Grand Caravan s imatrikulací OK-DAY se převážně využívá za účelem soukromého provozu, a plní tak spíše roli prostorného, mnohostranného dopravního prostředku pro cestování a rekreační vyžití. Vzhledem ke skutečnosti, že v Evropě máme dnes nějaké to letiště na „každém rohu“, není tento typ obvyklou volbou soukromých evropských provozovatelů. Co však činí Caravan výhodnou investicí pro soukromé účely, to je jeho mnohostrannost a nejvyšší možná užitková hodnota z hlediska vnitřního prostoru, nákladového prostoru i optimální cestovní rychlosti. Caravan není vybaven přetlakovou kabinou, neoperuje tedy ve vyšších letových hladinách, je relativně pomalý (175 GS), avšak jeho značně prostorný interiér, jenž já tak trochu přirovnávám ke „2 + kk“, lze srovnávat snad jen s Cessnou Citation X (tu ovšem pořídíte za 20 000 000 USD). Alternativou pro Cessnu Caravan může být pouze ruský Antonov 2, ten je o něco pomalejší, není vybaven odmrazováním a je poněkud zastaralý. Jedinou vážnou konkurencí na soudobém trhu je pro Cessnu Caravan připravovaný letoun EV-55 Outback kunovického leteckého výrobce Evektor. Ten se však sériové výroby v dohledné době jen tak nedočká a otázkou je, jak na případný vstup Outbacku na trh zareaguje Cessna cenovou politikou. Cessna má v celé historii existence výroby malých letounů GA jasně dominantní postavení a díky progresivnímu vizionářství, marketingovým schopnostem ve spojení s vysokou kvalitou výrobků nemá jakýkoli konkurenční výrobce na růžích ustláno.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »